*

Focus on Canada: matchmaking voor Nederlandse ondernemers | Het Financieele Dagblad

FD.nl maakt gebruik van cookies om de website en het gebruiksgemak te verbeteren. Voor meer informatie klik hier.X

Inloggen
E-mailadres
Wachtwoord
Onthoud mij
Inloggen
 

Focus on Canada: matchmaking voor Nederlandse ondernemers

Sjors Rodenburg
2013-10-24 10:20:36.0
update: 2013-12-06 13:15:35.0
Klik op bovenstaande foto om alle foto's te bekijken.
Als we praten over zakendoen met de andere kant van de Atlantische Oceaan denken we meteen aan de Verenigde Staten. Maar ook Canada biedt veel kansen voor Nederlandse ondernemers. Waar liggen mogelijkheden in het een na grootste land van de wereld?

En in welke sectoren? Welke steden en regio’s zijn voor uw business interessant? Waar moet je kortom allemaal op letten? Deze vragen stonden centraal tijdens de bijeenkomst Focus on Canada op woensdag 27 november in het Krasnapolsky Hotel in Amsterdam.

Historische band

Volgens de Canadese ambassadeur James Lambert, die sinds 2010 in Nederland woont, hebben Canadezen en Nederlanders meer gemeen dan we weten. ‘We denken over veel dingen hetzelfde’, legde hij uit. Die mentaliteit komt voort uit de innige relatie die beiden landen hebben opgebouwd. ‘Of het nu gaat om oorlogsbruiden, boeren of ondernemers, een miljoen Canadezen hebben een Nederlandse achternaam. Dat is 3% van de bevolking.’

Door deze historische band hebben Nederlanders een goede uitgangspositie als het om zakendoen gaat. ‘Nederlanders hebben een streepje voor’, vertelde de ambassadeur. Het is dan ook niet gek dat Nederland na de Verenigde Staten de grootste investeerder is in Canada. Andersom is Nederland voor Canada het zesde expertland. ‘Dat is indrukwekkend.’

Play the Dutch card

Dat Canadezen een zwak hebben voor Nederlanders, ontdekte ook Jan Westra, business innovator bij milieutechnologieconcern Priva. ‘Als je zegt dat je uit Nederland komt, opent dat deuren’, vertelde hij. ‘Er zijn altijd Canadezen met Nederlandse roots.’ Daarnaast raadt hij Nederlandse ondernemers aan ambassades en consulaten in te schakelen. ‘Die regelen alles voor je’, wist hij uit ervaring. ‘Ze zetten vergaderingen op en kunnen je in contact brengen met de juiste mensen.’

Hans van Duijne, projectmanager bij watertechnologiebedrijf Deltares en clustermanager voor Canada, voegde daar nog het bezoeken van congressen en conferenties aan toe. ‘Omdat het land zo immens groot is, gebruikt iedereen die gelegenheden om elkaar te ontmoeten’, zei hij. ‘Dat is dé plek om de juiste mensen tegen te komen.’

Regionale verschillen

Hoewel het land een open en transparante economie heeft, hebben Canadezen ook zo hun protectionistische trekjes, ontdekte Van Duijne. Toen hij zich samen met een ander bedrijf in Franstalig Quebec inschreef voor een groot project kreeg hij te horen dat hij de opdracht kon vergeten. ‘Ze zeiden: omdat jullie buitenlanders zijn, gaan we niet met jullie in zee. Maar in Ontario zal je dat nooit overkomen.’

Dat de verschillen tussen de dertien Canadese regio’s groot kunnen zijn, zei ook Jayson Myers, voorzitter van Canadian Manufacturers & Exporters, Canada’s grootste industrie- en handelsvereniging. ‘Zie Canada niet als één markt’, waarschuwde de Bernard Wientjes van Canada. ‘We hebben eigenlijk een aantal regionale economieën, die veel van elkaar verschillen.’

Partners zoeken

Volgens Myers biedt Canada veel kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven, dat goed bekendstaat op het gebied van water, infrastructuur en grondstoffen. ‘In Canada wordt de komende jaren $ 800 mrd dollar (€ 556 mrd) geïnvesteerd in mijnen, technolgie, olie, gas en scheepsbouw’, wist hij. ‘Canadese bedrijven hebben niet de capaciteit om dat alleen te doen. Ze zoeken partners, zoals Nederlandse bedrijven.’

Maar soms moet je gewoon voor een opdracht gevraagd worden, merkte Edwin Bolwerk, directeur van Vanderlande Industries. Zijn bedrijf, dat bagagesystemen voor vliegvelden ontwikkelt, werd in 2002 benaderd door de luchthaven van Vancouver. ‘Ze vonden onze manier van werken erg prettig’, vertelde hij. ‘We delen elkaars normen en waarden. Natuurlijk zijn lage prijzen en hoge kwaliteit belangrijk, maar omdat we elkaars waarden begrijpen, doen we nog steeds zaken in Canada.’
 

Sprekers

Jayson Myers is president van Canadian Manufacturers & Exporters, Canada’s grootste industrie- en handelsvereniging. Daarnaast is hij voorzitter van de Canadian Manufacturing Coalition, een verbond van zo’n vijftig verenigingen uit de maakindustrie. Ook adviseert Myers de Canadese regering.
Leo de Bever is ceo van de Alberta Investment Management Corporation (AIMCo). Het bedrijf is met een portfolio van ongeveer 50 miljard euro een van de grootste Canadese institutionele belleggers. Ook is De Bever lid van de bestuurscommissie beleggingsbeleid van pensioenfonds ABP.
Melanie Aitken is vicevoorzitter van de afdeling mededinging bij advocatenkantoor Bennett Jones. Daarvoor was ze directeur van de Canadese mededingingautoriteit, de overheidsdienst die de belangen van bedrijven en consumenten beschermt. Eerder al was Aitken partner bij Bennett Jones.
James Lambert is sinds 2010 ambassadeur van Canada in Nederland. Eerder was hij onder andere ambassadeur in Guatemala, directeur-generaal voor Public Diplomacy en hoofd van het Latin America and Caribbean Bureau. Lambert begon zijn carrière bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken in 1982.
Clark Grue is oprichter en ceo van Rainmaker Global Business Development. Hij adviseert bedrijven met internationale expansie. Eerder richtte Grue het British Trade and Investment Office in de Canadese provinsie Alberta op en was hij betrokken bij Calgary Economic Development.
Bernard Hammelburg is buitenlandcommentator bij BNR Nieuwsradio. Iedere donderdag presenteert hij zijn eigen programma over geopolitieke ontwikkelingen en de positie van Nederland in de wereld. Hij was correspondent in onder meer de VS, Vietnam, het Midden-Oosten en Afrika.

Presentator

Rens de Jong is journalist. Als presentator van BNR Nieuwsradio, debatleider en dagvoorzitter weet hij altijd het beste bij zijn gasten naar boven te krijgen. Tot juni 2011 was hij adjunct-hoofdredacteur van BNR. Daarvoor werkte De Jong onder andere voor de NOS en AT5.
Email-a-Friend
Naam ontvanger
E-mail ontvanger
Naam verzender
Persoonlijk bericht