Close menu
 
Favoriet Ondernemen

Nieuwe vliegtuigbouwers betwisten duopolie van Airbus en Boeing

  • Tjabel Daling

De Grote Twee moeten rekening houden met de komst van nieuwe spelers, maar slaan op ’s werelds grootste luchtvaartvakbeurs de eerste aanval af.

De opmerking kwam uit onverdachte hoek. Jim Albaugh, het hoofd van de civiele luchtvaarttak van Boeing, verklaarde maandag dat het einde van de dominantie van de ‘Grote Twee’ voorbij is. Nieuwe intreders op de markten van passagiersvliegtuigen met honderd tot tweehonderd zitplaatsen kunnen de positie van Boeing en Airbus bedreigen, verklaarde Albaugh tegenover zakenkrant Financial Times bij de opening van de luchtvaartvakbeurs Paris Air Show. ‘De dagen van het duopolie met Airbus zijn voorbij.’

De Grote Twee moeten bij hun verkoopklappers, A320 (Airbus) en 737 (Boeing), inderdaad rekening houden met de komst van nieuwe spelers. Het zou wel eens dringen kunnen worden in het commercieel meest lucratieve segment van de civiele luchtvaartindustrie: toestellen voor korte en middellange afstand met ruimte vanaf 100 passagiers. Het Braziliaanse Embraer, het Canadese Bombardier (C-Series), de Russen (United Aircraft), de Chinezen (Comac) en het Japanse Mitsubishi willen de markt betreden. En wie weet, melden zich de komende jaren ook de Indiërs en de Zuid-Koreanen nog.

Vloed aan nieuwe orders voor Airbus

Topman Tom Enders van Airbus vindt zes spelers wel wat veel. 'Vroeger of later zal er een vorm van consolidatie plaatsvinden', regeerde hij op de opmerkingen van Albaugh. De nieuwkomers bewezen in elk geval deze week niet het gelijk van de Boeing-topman. In Parijs stal Airbus de show met een vloed aan nieuwe orders - deels ook opgespaard - met een waarde van in totaal vele tientallen miljarden euro's. Op ruime afstand volgde Boeing, maar alle nieuwkomers bleven ver achter.

Zes of zeven nieuwelingen is misschien te veel, maar de markt groeit zo hard dat er zeker ruimte is voor nieuwkomers. Boeing berekende eerder deze maand zelf dat de wereldwijde luchtvaartmarkt, inclusief die van vrachtvervoer, de komende twintig jaar een waarde van $ 4000 mrd zal vertegenwoordigen. In nieuwe vliegtuigen vertaald zijn dat er 33.500.

Westerse technologie

Mede gezien de komst van premier Poetin naar Parijs hebben de Russen grote ambities. Na de ineenstorting van de Sovjet-Unie zette Moskou zijn zinnen op de wederopbouw van een eigen luchtvaartindustrie. Daartoe ontstond op initiatief van de overheid in 2006 het beursgenoteerde conglomeraat United Aircraft (UAC), een fusie van alle grote vliegtuigbouwers in het land. De overheid heeft een belang van ruim 80% in het bedrijf. Topman Michaïl Pogosyan stelde deze week overduidelijk dat UAC over een decennium wereldwijd een topdriespeler wil zijn. Met bijvoorbeeld het verkeersvlíegtuig Sukhoi Superjet 100 willen de Russen de Europese markt veroveren.

Evenals de Russen hebben ook de Chinezen al behoorlijk wat orders op de eigen thuismarkt binnengehaald. Een andere overeenkomst is dat ook China de ambitie heeft een sterke eigen industrie op te zetten. De hoop is dat Comac, China's eerste commerciële vliegtuigfabrikant, in de toekomst uitgroeit tot een belangrijke concurrent van Boeing en Airbus. De grote troef is de C919, een toestel dat in 2016 op de markt moet komen en waarvan China er de komende twintig jaar 2000 van wil verkopen. De Chinezen kopen op grote schaal westerse technologie en hebben volgens het Franse weekblad voor de industrie, L'usine Nouvelle, al samenwerkingsovereenkomsten getekend met de fine fleur van Amerikaanse en Europese toeleveranciers uit de industrie. Topbedrijven als Thales, Honeywell, Safran en Rockwell Collins worden toeleverancier, terwijl ook Fokker op zo'n rol hoopt.

Nieuw vliegtuig ontwikkelen niet niks

'Het pleit voor de Chinezen dat ze openstaan voor samenwerking en niet "in splendid isolation" een eigen vliegtuig willen bouwen. Het is ook verstandig want een nieuw vliegtuig ontwikkelen is niet niks. Als het misgaat, kun je zo failliet zijn', zegt een Nederlandse kenner van de vliegtuigindustrie.

Met de Chinese staat op de achtergrond zal dat laatste niet zo'n vaart lopen. Maar dat Comac de vensters openhoudt, blijkt ook uit samenwerkingsverbanden met de Ierse prijsvechter Ryanair en het Canadese Bombardier. Volgens Ryanair-topman Michael O'Leary kan Comac 'een echt alternatief' zijn voor Airbus en Boeing. Het is, zegt O'Leary, heel goed mogelijk dat in de toekomst Ryanair zowel met Boeings als met Comac-toestellen gaat vliegen. Met zijn opmerkingen zet hij ook Boeing onder druk, dat maar geen duidelijkheid verschaft over de toekomst van de 737. Embraer wil mede zijn plannen afstemmen op die van Boeing.

Reageren daling@fd.nl


Bron: FD
 
Reageer als eerste op dit bericht!

Bel gratis met 0800 - 666 666 7 voor hulp met inloggen