Close menu
 
Favoriet Ondernemen

Leeghalen, opruimen, verven en verkopen

  • Gwen van Loon
Hollandse Hoogte

Steeds meer huizenverkopers schakelen een stylist in. 
Hype of goede investering?

Het idee van de verkoopstylist is overgewaaid uit de VS, waar ‘home staging’ al veertig jaar een begrip is. Ook is het inmiddels in het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië ingeburgerd. Reden voor Ingrid van der Aa, initiatiefnemer van het Landelijk Netwerk Verkoopstylisten (LNV), om zich in Londen op te laten leiden door Ann Maurice, beter bekend als de ‘house doctor’ van het gelijk­namige Britse tv-programma.

Vraag naar stylisten toegenomen

Van der Aa heeft sindsdien zo’n 375 verkoopstylisten opgeleid. Voor zo’n € 80 à € 90 geven zij mondeling advies na bezoek van een uur. Daarna kan de verkoper zelf aan de slag. Wie een uitgebreider advies wil, betaalt voor een consult van drie uur tarieven vanaf € 190. Dan wordt dieper ingegaan op de aandachtspunten en volgen meer tips. De diensten kunnen naar ­believen worden uitgebreid tot zelfs een complete ‘makeover’.

Sjors Nelemans, taxateur/­makelaar bij Van Gooische Huize, zag de vraag naar stylisten vorig jaar toenemen. ‘Maar gek genoeg is er op dit moment minder vraag’, zegt hij. ‘Mensen willen het misschien toch eerst zelf proberen.’

Inleven in potentiële doelgroep

Zelf geeft hij ook tips om een woning verkoopklaar te maken. ‘Natuurlijk verkoopt een strak en stralend pand beter dan een rommelig huis met achterstallig onderhoud. Al gebeurt het omgekeerde ook: ik heb eens iemand met een heel minimalistische inrichting geadviseerd juist meer spullen neer te zetten om het pand meer sfeer te geven.’

Wat Van der Aa haar cursisten leert, is dat ze zich moeten inleven in de potentiële doelgroep. ‘Aan de ligging kun je niets doen, wel aan het aanzicht van een pand, de plaatsing van het meubilair en het licht en de ruimte die een woning uitstraalt. Je staat versteld hoeveel budget we soms krijgen.’

Restylen voor snellere verkoop

Zo ook Ineke Onkenhout van First Impression Styling uit Laren. Ze kreeg € 60.000 tot haar beschikking om een vrijstaand pand in Wassenaar verkoopklaar te ­maken. Aangezien de woning flink was verloederd, schoot de verkoop niet op. Onkenhout werd na een halfjaar ingeschakeld om het pand te renoveren. Zij voorzag het huis van een simpele nieuwe badkamer en keuken, liet het pand binnen en buiten schilderen en richtte het in met stijlvolle meubels en accessoires. De oorspronkelijke vraagprijs was € 1,6 mln. Uiteindelijk ging de villa weg voor € 1.450.000. ‘Zonder restyling was het misschien nog niet verkocht. Het was echt zwaar gehavend.’

Maar het kan ook anders lopen. Zoals bij de vrouw die vanwege haar scheiding moest verhuizen. ‘We hadden haar huis op een simpele manier aantrekkelijk gemaakt: lichtere kleuren doorgevoerd en een paar andere meubels en een andere indeling’, aldus Onkenhout. ‘Na twee weken belde ze op dat ze had besloten een beter betaalde baan te zoeken om er zelf te kunnen blijven wonen.’

Kleine investering werkt als hefboom

Een relatief kleine investering kan als een hefboom werken onder de vraagprijs, stelt van der Aa. ‘Voor € 8000 haalde een ­styliste een huis en tuin in Eindhoven leeg, verving vloeren, schilderde muren en zette er huurmeubels in. De tussenwoning was aanvankelijk getaxeerd op € 220.000, na de investering werd dat € 250.000.’

‘Natuurlijk gaat het niet elke dag zo, maar ik durf het rendement op de investering voor een verkoopstylist bijna te garanderen’, zegt Van der Aa. ‘Zeker omdat de meeste mensen voldoende hebben aan advies.’

De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) beaamt het nut van een stylist. In de huidige overvolle woningmarkt is het zaak je huis meteen zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren, zegt woordvoerder Liesbeth Kramer. ‘Het is een heuse “beauty contest”. De huizen die het meeste kans ­maken verkocht te worden zijn de eigentijdse waar de nieuwe eigenaar zo in kan trekken. Styling is een van de marketinginstrumenten die je tot je beschikking hebt: maak daar gebruik van.’

Interpretatie van de potentiële koper

Stylisten leggen de vinger op de gevoelige plek, weet Anne van Kleef uit Eemnes. Zij schakelde Onkenhout in toen haar huis al anderhalf jaar in de verkoop stond. ‘Ze liet met foto’s zien hoe de potentiële koper je huis interpreteert. Daar schrok ik van. We hadden grote verzamelingen die we in huis hadden opgeslagen. Maar daardoor zag je de potentie van sommige kamers niet.’ Er werd geschilderd, veel spullen gingen in de opslag, de speelkamer sneuvelde en werd een extra zit-/eetkamer. ‘Onkenhout ging heel rigoureus te werk.’

Nieuwe foto’s op de NVM-woningsite Funda en een lagere vraagprijs leidden tot nieuwe bezichtigingen. Toch schakelde Van Kleef Onkenhout opnieuw in. ‘We hebben de kamers die leeg kwamen ingericht met nieuwe meubels die ik mee kon nemen naar mijn nieuwe huis. Daardoor werd het beeld rustiger en compleet.’ Niet lang daarna vond Van Kleef een koper die op slag verliefd werd op het huis.

Opruimen

Yvette Willemse van 4saleStyling ziet dat haar advies vaak het laatste duwtje is dat mensen ­nodig hebben om op te ruimen. ‘Ik zeg altijd dat ze ten tijde van de verkoop niet in hun thuis, maar in een marketingobject wonen. Daar gelden andere regels voor. Doe alle klusjes die zijn blijven liggen. Zorg dat mensen niet worden afgeleid door persoonlijke spullen en zorg voor een warm welkom.’

Nicolette Veen uit Haarlem schakelde 4saleStyling in om het verkoopproces te bespoedigen. ‘Ik ben een enorme rommelkont, heb vier kinderen en huisdieren. Simpel gezegd kwam het erop neer dat ik eens flink moest opruimen. Verder gingen de ratjes tijdelijk naar de garage, onze hond ging met mij mee als er bezichtigingen waren en het hele huis kreeg een hoteluitstraling. Natuurlijk wist ik dat ik moest opruimen. Toch dacht ik bij veel dingen: daar kijkt een geïnteresseerde wel doorheen. Na Yvettes bezoek gingen de handen echt uit de mouwen.’

Een fotogeniek huis

Veen raadt iedereen een professionele stylist aan: ‘We hebben onze woning verkocht aan mensen die Funda-moe waren’, vertelt zij. ‘Toen ze ons huis op de site bekeken, wilden ze — vooruit — nog een keer een bezichtiging doen. We hadden een fotogeniek huis en de ingehuurde fotograaf, Christina Faber van Pepper Productions, had ook prachtige doorkijkjes gemaakt. Ik herkende mijn eigen huis bijna niet. Het was raak. Binnen tien dagen hadden we ons pand verkocht.’

Bron: FD
 
Reageer als eerste op dit bericht!

Bel gratis met 0800 - 666 666 7 voor hulp met inloggen