Close menu
 
Favoriet Ondernemen

PostNL gaat pakketjes Zalando bezorgen

  • Jeroen Molenaar
Een bestelauto van PostNL

PostNL gaat de kleding van modewebwinkel Zalando in Nederland bezorgen. Daarmee zet het postbedrijf weer een stapje in de richting waar het wil komen: pakketbezorger worden.

Doordat de omzet van PostNL langzaam afkalft door het verdwijnen van de fysieke post, heeft PostNL besloten zich te richten op pakketbezorging, vooral aan consumenten.

Omzet

Vorig jaar bezorgde PostNL in Nederland 106 miljoen pakketjes, een stijging van 7% ten opzichte van het jaar ervoor. Inmiddels is de pakkettak goed voor 14% van de omzet van PostNL. Om de groei die PostNL voorziet op te vangen, investeert het bedrijf op dit moment in 17 nieuwe distributiecentra door Nederland. Maar de pakketbezorging valt in absolute zin nog steeds in het niet bij de briefpost. Daarvan werden in 2011 3,8 miljard stuks besteld.

Het Duitse Zalando is door middel van agressieve marketing op internet bezig marktaandeel te winnen in Nederland. Wie op Google ‘schoenen kopen’ intikt, krijgt de website van Zalando bovenaan op zijn scherm. Bij getoonde belangstelling komen de schoenen of de broek of jurk de hele dag terug op het scherm. Ook op Facebook-scherm is Zalando een vertrouwde verschijning.

Bezorgkosten

De 100-dagenretourservice en het niet berekenen van bezorgkosten geven vooralsnog voor de prille klanten de doorslag. In het schoenensegment is Zalando inmiddels de grootste onlinewinkel van Nederland. Maar snelheid van leveren speelt een cruciale rol in het succes, is de mening van marketingexperts.

Bij de deal met PostNL zijn geen financiële details bekendgemaakt, maar Zalando zou een ‘aanzienlijk deel’ van de onlinemodemarkt in de hand hebben. In 2011 werden een kleine 15 miljoen modeartikelen via internet in Nederland besteld. Een kwart daarvan werd ook weer teruggestuurd. Dat zijn dan bij elkaar opgeteld circa 20 miljoen posthandelingen.

Webwinkelen

Voorzichtig gesteld zou dit PostNL aan 1,5 miljoen extra pakketten helpen, wat niet veel lijkt op het totaal van 106 miljoen. Volgens een woordvoerder van PostNL spreekt uit de deal vooral ‘vertrouwen’ dat de mode de toekomst heeft bij het webwinkelen. Na de mode zijn nu nog de boeken het meest bestelde artikel op internet. Zalando is nu nog klant bij Selektvracht, een dochteronderneming van DHL, en stapt per 1 juli over naar PostNL.

Twee weken geleden maakte PostNL bekend dat het de Belgische en Nederlandse activiteiten van de Oostenrijkse Trans-o-flex-groep overneemt, voornamelijk zakelijk palletvervoer.

Bron: FD
 
Reageer als eerste op dit bericht!

Bel gratis met 0800 - 666 666 7 voor hulp met inloggen