• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
9 apr '16 00:00

Interview Zoe Karssen

Van onze redacteur
Van onze redacteur

Interview Zoe Karssen (PDF)

Stijl volgens Zoe Karssen (36). De ontwerper is de drijvende kracht achter het gelijknamige sportieve modelabel. Door Michou Basu ➳

oe Karssen ontwierp voor de kledingmerken Blue Blood en Scotch & Soda, voor ze in 2010 met man Quince Karssen een eigen modelabel lanceerde. De shirts en sweaters met pakkende teksten vielen al in de smaak bij Rihanna, Beyoncé en Kristen Stewart en zijn te koop bij de toonaangevende warenhuizen Harrods en Le Bon Marché en via stylebop.com. Vorig jaar opende ze haar eerste winkel in de Amsterdamse Reestraat.

Wie is uw stijlicoon? ‘Kate Moss. Zij heeft “iets”. Vraag me niet wat, dat is moeilijk uit te leggen. Haar stijl is ongrijpbaar. Het lijkt nonchalant, maar over elk detail is nagedacht. Daarnaast ben ik dol op het Nederlandse model Lara Stone. Haar rauwe uitstraling vind ik aantrekkelijk.’

Hoe omschrift u uw eigen stijl? ‘Comfortabel, praktisch en contrastrijk. Net als mijn creaties. Ik ontwerp niet voor trendsetters, maar voor mensen die blij zijn met goede basics.’

Waarom koos u ervoor om juist die sfeer te omarmen? ‘Mijn imago is niet aan de keukentafel bedacht, maar uit noodzaak geboren. Ik verhuisde van Engeland naar Nederland en moest een nieuw bestaan opbouwen. Ik had geen groot plan, begon met wat simpele stukken – er was geen geld voor meer. Zo is mijn look geboren.’

Waar haalt u uw inspiratie vandaan? ‘Toen ik twaalf was, vond ik Kylie Minogue het einde. Nu draagt ze zelfs mijn kleding. Lang was muziek en tv een inspiratiebron. Inmiddels vind ik het interessant om op Instagram te kijken wat vrouwen als Carlotta Oddi en Maja Wyh dragen.’

Bent u fan van sociale media? ‘Ja. Mijn Instagramaccount gebruik ik als moodboard. Ik plaats er foto’s van wat mij opvalt op straat.’

Criticasters vinden dat Nederlanders zich te gewoontjes kleden. Wat vindt u? ‘Sommige Nederlandse vrouwen zweren bij een spijkerbroek en trui, anderen combineren een sweater met een designerbroek en pumps. Stijl is voor iedereen iets anders en mode verandert continu.’

Samen met model Daphne Groeneveld creëerde u een sportcollectie. Waarom koos u voor Daphne? ‘Zij is een Zoe Karssen-vrouw. Haar gezicht is prachtig en als ze voor mijn lens staat (Karssen fotografeert haar lookbooks zelf, red.) voelen wij elkaar goed aan. Drie jaar lang heb ik haar agent gevraagd of we iets samen konden doen, maar Daphne had zo veel werk dat het er nooit eerder van kwam.’

Eind mei lanceert u een mannenmodelijn. Coldplay zanger Chris Martin kreeg de primeur. Hoe ging dat? ‘Ik hoorde dat Chris tegen zijn vriendin, actrice Annabelle Wallis, had gezegd dat hij een Zoe-shirt wilde voor Kerstmis. Ik was al bezig met de lijn voor mannen, omdat onze klanten vaak vroegen of we ook mannenkleding wilden gaan maken. We hebben Chris een shirt opgestuurd, dat hij vervolgens droeg in het Britse tv-programma Carpool Karaoke. Het zorgde ervoor dat ons merk tot ver over de grens bekend werd.’

Hoe gaat u die bekendheid verzilveren? ‘We willen uitbreiden naar Amerika, maar nemen er de tijd voor. Stilstaan is niet goed, te snel groeien ook niet. We hebben nu een team van achttien mensen, ik heb geen investeerders. Alles wat we verdienen vloeit terug in het bedrijf.’ o

‘ Mijn imago is niet aan de keukentafel bedacht, maar uit noodzaak geboren’

Laatste nieuws

05:00 De week voorbij: De vraag is of ChatGPT dit beter had gekund 04:00 Personalia 10-6-2023 00:56 Kronkels in het hoofd 00:32 De beste steden voor remote werkers 9 juni Beleggers beëindigen de week positief
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer fd stijlgids


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01