Sinds de overname van het familiebedrijf Kiestra door miljardenconcern BD worden de belangrijkste strategische beslissingen niet in Drachten genomen, maar in de Verenigde Staten.
In ruil voor zelfstandigheid heeft het moederbedrijf fors geïnvesteerd in de uitbreiding van het bedrijf op het industrieterrein in Drachten. In drie jaar tijd is het aantal medewerkers van het bedrijf gegroeid van 100 naar 300 medewerkers.
‘We waren eerst heel erg gericht op Noordwest-Europa, maar leveren nu ook aan landen als Canada, Zuid-Afrika, de VS, Singapore en China’, zegt projectleider Martin van der Kaap. De apparaten die het bedrijf produceert, worden wereldwijd gebruikt in medische laboratoria, bijvoorbeeld om urinemonsters te testen op infecties.
De productie steeg na de overname fors. Bouwde Kiestra eerst nog 10 tot 15 machines per jaar, nu gaat dat al richting 50. Om de groei bij te kunnen benen is de assemblage van een aantal onderdelen uitbesteed aan regionale toeleveranciers zoals Variass, dat ook lid is van het innovatiecluster in Drachten. Van der Kaap: ‘Door samen te werken met leveranciers in de regio kunnen we snel schakelen.’
Moederbedrijf BD is niet gewend aan lokale samenwerkingsverbanden, zo merkt Van der Kaap. ‘Samenwerken met bedrijven die niet in dezelfde markt opereren en geheel andere producten ontwikkelen is iets bijzonders.’ Projectleiders kunnen bijvoorbeeld niet zomaar alle kennis delen. Van der Kaap: ‘Om de zes maanden moet ik een onlinecursus volgen over hoe ik om moet gaan met intellectueel eigendom. Daar moeten we voorzichtig in zijn.’
Toch ziet Van der Kaap voldoende mogelijkheden om gezamenlijke onderzoeksprojecten te starten. Zo werkt Kiestra via het innovatiecluster onder andere samen met de Franse postautomatiseerder Neopost en softwarebedrijf YP Partner aan een oplossing om op afstand ondersteuning te bieden bij een probleem met apparatuur. Het is nu niet altijd mogelijk om vanuit Drachten door te dringen tot de computersystemen van de klant, bijvoorbeeld vanwege een firewall.
Van der Kaap hoopt dat zijn team ook met mensen van Neopost kan samenwerken opdat het mogelijk wordt om op basis van grote hoeveelheden data onderhoudswerkzaamheden te voorspellen. ‘We zijn actief in andere markten, maar hebben wel dezelfde soort problemen.’