Van onze redacteur
Amsterdam
Axa België gaat samenwerken met het Nederlandse bedrijf Fixico, dat consumenten aan autoschadeherstelbedrijven koppelt. De verzekeraar biedt zijn klanten daarmee de mogelijkheid hun autoschadeafhandeling via de app van Fixico te laten lopen.
Axa gaat de dienst ook aanbieden aan Belgische klanten die niet het volledige schadebedrag vergoed krijgen, bijvoorbeeld als de verzekerde alleen WA gedekt is of als de schade te laag is om aanspraak te maken op een vergoeding. Het gaat om ongeveer de helft van in totaal 250.000 schademeldingen.
Zo’n 250 Belgische schadeherstelbedrijven hebben zich aangesloten bij het initiatief. De afgelopen maanden is de samenwerking getest bij schademeldingen in de regio Antwerpen. Die proef was zo succesvol dat de samenwerking nu uitgebreid wordt.
Via Fixico kunnen consumenten met foto’s en een beschrijving van de schade een herstelverzoek indienen. Aangesloten bedrijven ontvangen de aanvraag automatisch en kunnen een offerte uitbrengen.
Recentelijk kreeg de start-up nog een kapitaalinjectie van € 2 mln van het Brits-Nederlandse investeringsfonds Orange Growth Capital. In Nederland werken 456 schadeherstelbedrijven inmiddels samen met Fixico. Ook zijn er samenwerkingen met grote autoverhuurders zoals Diks en autoplatforms zoals AutoWeek en AutoTrader.
Fixico richt zich op de zogenoemde ‘niet-gestuurde’ schademarkt. Oftewel schade die valt onder het eigen risico van de verzekerde of die niet wordt vergoed door de verzekeraar. ‘Veel mensen hebben een mannetje voor klusjes aan hun auto, maar in de praktijk blijkt zijn “matsprijs” vaak niet zo goedkoop’, zei medeoprichter Derk Roodhuyzen van Fixico eerder tegen het FD. ‘We zien al gauw een prijsverschil van 30%, bijvoorbeeld omdat de ene werkplaats het drukker heeft dan de andere.’