Meest gelezen

15 reacties

En los van de bijtelling waren ook de subsidies in de vorm van MIA, KIA en VAMIL heerlijk. Zo bestelde ik een V60 van 85k, waarvan MinFin 35k voor haar rekening nam.
De 5 jaar 0% leverde nog eens 55k op.

Dus heb ik laatst van dit gigantische cadeau van de staat een gruwelijke nieuwe bolide laten voorrijden. Ja, een diesel, want ik heb mijn bijdrage aan schone lucht voorlopig wel geleverd. Volledig elektrisch kent te veel beperkingen. En de hybride... ach, best ok, die auto is nu naar privé en mijn vrouw rijdt daar keurig elektrisch mee door het dorp en verder doet hij dienst voor de privé kilometers (de batterij is trouwens echt wel zwaar op zn retour na 150k). Zo blijft het belastingvoordeel voorlopig gehandhaafd.

Moraal van dit verhaal: subsidies zijn onzinnig, kosten de belastingbetaler een fortuin (mede namens mijn vrouw, veel dank hiervoor) en worden uiteindelijk uitgewoond door mensen zoals ik. Daar mag u alles van vinden, maar ik maak de regels niet.

Dhr. van Amstel

Mijn Prius Plug in gaat naar 25 % bijtelling. Is 5 jaar oud. Daar gaat dus niemand meer zakelijk in rijden. Dus export. Waarom Dikke diesel van de buurman maar 22% procent. Natuurlijk heb ik er financieel van genoten maar milieu effect vind nu over de grens plaats.Ik had er met een lagere bijtelling best in door willen rijden. Hoeven ze voor mij niet een nieuwe auto te produceren . BV bijtelling van 22 procent over de dagwaarde, waarom over de nieuw waarde .??

Dhr. Westerman

CO2 in de atmosfeer is niet echt grens gebonden. Als die auto’s geëxporteerd worden dragen ze nog steeds bij aan een reductie. Geen probleem lijkt me.

Hans de Koning

Dit is dus ook vooral een subsidiërin geweest van de groepen die bovengemiddeld verdienen (tesla, mitsibushi P-HEV, Volvo v60 plugin leaseklassen behoren bij de over het algemeen goed betaalde banen).
Dit had vele malen beter gestopt kunnen worden in het isoleren van bijvoorbeeld huurwoningen. Dit had een permanent milieuvoordeel opgeleverd.
Hier zie je nog weinig gebeuren, daar waar de eigenaren van huupanden geen incentive hebben om te isoleren omdat de besparing valt bij de huurder.

Schrijnend nog eens als blijkt dat de auto's vertrekken uit Nederland...

Ben Schrijver

Hoezo kernenergie te duur ? Voor die 3,7 miljard € hebben we (1000€ per ton=) 3,7 miljoen(Mega) ton CO2 vermeden (van de 195 die we momenteel jaarlijks uitstoten in NL). We hadden van dat geld een 1500 MW kerncentrale kunnen bouwen die elk jaar 5 Megaton CO2 vermijdt, en dat gedurende meer dan een halve eeuw. Bovendien ook logischer om eerst te investeren in uitstootvrije (kern)energie, en dan pas de energieverbruiker te subsidiëren.

J.A. Lotgering

Zolang meer dan 85% van de Nederlandse elektrische energie niet duurzaam, dus m.b.v. kolen en gas wordt opgewekt, is het dwaas om elektrisch aangedreven auto's te subsidiëren. Het subsidiëren van hybride auto's was nog veel dwazer. Als die voertuigen worden geëxporteerd, wordt de door elektriciteitscentrales geëmitteerde vervuiling in Nederland gereduceerd. Eindelijk krijgen we dus wat terug voor al die subsidies

Dhr. Mastenbroek

De Groene Grap. Een van de vele. Ik heb het u gezegd! Groet uit een mooie V8, 4 liter diesel. Een tweede hansje. Oh en voor wat betreft onderhoud: vraag even aan die Tesla meneer met een wat oudere Tesla wat een nieuw batterij pakket kost. 23K vertelde men mij laatst.

Dhr. Schouten

@Dhr. Westerman | ondernemer
IK had hetzelfde met mijn Opel Ampera. Ik rijd momenteel erg weinig en vaak korte stukken. Bijna alles elektrisch. Vanwege de absurde bijtelling van 25% ben ik hem maar privé gaan rijden. Ik overweeg nog een Hyundai Kona of Kia e-Niro, maar die is niet op korte termijn verkrijgbaar.

Peter van van Mil

Voor deze 3.7 miljard aan weggegooid geld hadden er tenminste 15000 nieuwe woningen gebouwd kunnnen worden. Dit had ook de economie aangezwengeld.

Maar daar verdienen Samson, Nijpels en kornuiten natuurlijk niets aan.

Dhr. Minnee

Volledig eens met dhr. Mastenbroek. Als de stroommix niet echt fossiel-vrij is, dan schiet je weinig tot niks op met het electro-mobiel qua milieu. Het z.g. 'well-to-wheel' rendement van een dieselauto is dan misschien nog beter dan van een Tesla of een Renault Zoe.

@Dhr. Logtering: Of 3,7 megaton CO2 is vermeden dankzij de electro-auto volgens uw berekening, is zeer twijfelachtig, want de Nederlandse stroommix is helemaal niet fossiel-vrij. In bijvoorbeeld Noorwegen zou het een heel ander verhaal zijn.

Dhr. Coenen

En het kabinet en "verduurzamers" zijn weer verbaasd en verrast. Als dat dominees gedrag maakt die 'groenen' wel een beetje blind. Dat had je kunnen verwachten, zeker met de recentelijke maatregelen voor de inkomsten en motorrijtuigenbelasting, die het hybride rijden erg duur maken.

Een advies aan het kabinet, zet een export verbod / subsidie terugbetaling verplichting op dit type auto's. Na 5 jaar bij export 100% van de cumulatieve subsidie terugbetalen, pas na 10 jaar 0 %. Dan moet een voertuig nog minimaal 5 jaar in Nederland blijven na verkoop door eerste zakelijke eigenaar

Dhr. Pels

de helft van de economische groei uit het laatste kwartaal van 2013, het gevolg was van die regeling. Goed voor de destijds kwakkelende economie.
Het blijft toch een wat merkwaardig economische fenomeen dat de import en de subsidie er op, ook al werd een deel van die auto's hier in elkaar geschroefd,zo'n deel uitmaken van van een economische groei.
Dat hadden we ook kunnen bereiken met het bakken van stenen en die vervolgens opstapelen of doormidden hakken.

J.M. Luster

Met de hybride plug-ins heeft de overheid zichzelf een enorm oor aangenaaid. Ik heb zelf net mijn Outlander PHEV ingeruild met 160.000 km in nog geen 5 jaar en als ervaringsdeskundige kan ik u verzekeren dat deze auto gemiddeld 1:10 rijdt. De utopische geadverteerde verbruikscijfers van tussen 1:20 en 1:50 zijn slechts realiseerbaar als je van stekker naar stekker rijdt en met een range van 35 km en laadtijden tussen de 3 en 5 uur lukt dat alleen als je een heel stabiel en afgemeten bestaan leidt, maar niet als je veel langs de weg zit en 400 km per dag klokt of met vakantie naar Spanje op en neer rijdt. Ik heb het destijds aangekaart bij de reclame code commissie en die heeft het afgewezen, want het viel binnen de regels. Het is pure misleiding. En de regels kloppen niet. Plug-in hybrides worden blijkbaar alleen op het elektrische deel gemeten en ingeschaald. Zelfs na alle diesel schandalen en nieuwe meet methoden komt ook de nieuwste Outlander nog steeds met vlag en wimpel uit de CO2 test met nog geen 50 gram uitstoot en daarmee een extreem lage bpm. Maar dat kan je dus vergeten wanneer je met de motor rijdt omdat de batterij leeg is en je elke 400km, 40 liter benzine staat te tanken. Verbruikscijfers cijfers zouden uitdrukking moeten geven aan alle varianten van verbruik en niet alleen de meest gunstige.

Cornelius Pieter Ijsbrandij

Typisch Den Haag. Zogenaamd voor het milieu werd de laatste randstedelijke hype gevolgd -dit land wordt door journalisten geregeerd- en werden hybride auto’s vrijgesteld van zowat elke vorm van belasting. Zo kregen de mensen met voldoende koopkracht, iets extra’s. Ten koste van het milieu. Maar toch goed, zegt de onderzoeker, want zo zijn we nu gewend aan elektrisch rijden. Dat was zonder subsidies vast en zeker niet gebeurd. En mensen met lage inkomens, zonder keuzevrijheid, rijden in kleine -vaak heel zuinige- auto’s en betalen zodoende meer, bij een kleinere milieubelasting. Gelukkig bevorderen we nu het wennen aan elektrische auto’s in Hongarije. Wat een geweldig resultaat van dit fantastische beleid. The mind boggles.

Ton Doesburg

Belastingvoordeel hoort bij alle berijders te liggen d.m.v.van de BPM. De leaserijder is alleen geïnteresseerd in een lage bijtelling. Bovendien maken ze vaak zeer veel privé kilometers omdat dat toch niets (extra) kost. Zo laat je mensen met hoge inkomens voor weinig of geen geld veel kilometers rijden in relatief dure auto's.En meneer Jordy van Meerkerk moet zich schamen door te stellen dat de CO2 besparing dan 'In andere landen terecht komt'. Alsof besparing van CO2 in andere landen het milieu niet ten goede komt.

Jacques Tuk

Reactie niet ok? Meld misbruik bij de redactie.

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn.

Inloggen