• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu

DIT ARTIKEL WORDT U AANGEBODEN DOOR CENTRAAL BEHEER ZAKELIJK

De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

Liever mobiliteit à la carte dan een eigen auto


Centraal Beheer is verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de commerciële afdeling FD Mediagroep Effect. De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor de inhoud van deze pagina geen verantwoordelijkheid.

Liever mobiliteit à la carte dan een eigen auto

De vraag naar mobiliteit verandert. Medewerkers verkiezen bijvoorbeeld steeds vaker een mobiliteitsbudget boven een auto van de zaak. Ook nieuwe mobiliteitsconcepten zien het levenslicht, waaronder autodelen. Mobility as a Service, ofwel MaaS is daarmee aan een opmars begonnen. Niet het bezit van het vervoermiddel staat centraal, maar het gebruik ervan. Welke kansen biedt dit voor ondernemers?

‘De tijd dat alle medewerkers bij een sollicitatie geïnteresseerd waren in een mooie auto met alles erop en eraan, is steeds vaker verleden tijd’, zegt Wijnand Akkerman, directeur van autoleasebedrijf Wagenplan. Hij heeft de afgelopen jaren de vragen van medewerkers en bedrijven op het gebied van mobiliteit flink zien veranderen. Akkerman: ‘Veel medewerkers - en met name de jongere generatie - willen vaak helemaal geen leaseauto. Veel wonen in de stad, waardoor een auto eerder een last is dan een lust. Bovendien schrikt de bijtelling hen vaak af. Wat ze wél willen is snel en makkelijk vervoer van A naar B op het moment dat zij dat nodig hebben. “Doe mij maar een elektrische fiets en een OV-tegoed.” Anderen kiezen weer voor een elektrische scooter en een deelauto.’

In één app je mobiliteit boeken

Het mobiliteitsbudget, inclusief het gebruik van deelauto’s, sluit naadloos aan bij het concept van Mobility as a Service (MaaS). Toon Zijlstra, wetenschappelijk onderzoeker bij het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), verwoordt het als volgt: ‘MaaS gaat vooral over deelconcepten op het gebied van vervoer die een gebruiker met slechts één app kan bekijken en boeken. Op één platform worden mobiliteitsdiensten en deelconcepten aangeboden waarmee je snel ziet wat op dat moment voor jou de snelste of goedkoopste manier is om van A naar B te komen. Met één druk op de knop kun je het vervoer dan reserveren of regelen.’

Niet hebben maar delen

MaaS ligt in het verlengde van andere succesvolle platforms die aansluiten bij de deeleconomie. Denk aan Airbnb, Uber of Thuisbezorgd.nl. Niet het hebben van het product staat centraal, maar het gebruik en het gemak ervan. Grondstoffen en middelen worden hierdoor beter benut. En met name op het gebied van vervoer valt er op deze punten veel te winnen. Zijlstra: ‘In Nederland zijn er 8,5 miljoen voertuigen op zo’n 8 miljoen huishoudens. Als we dan weten dat een gemiddelde auto in Nederland 96% van de tijd stil staat, dan is het duidelijk dat hier veel efficiencywinst te behalen valt.‘ Het delen van mobiliteit speelt binnen MaaS dan ook een grote rol. De OV-fiets is hiervan een succesvol voorbeeld. Maar in grote steden zie je ook steeds meer autodeelsystemen komen: Greenwheels, Car2Go, ConnectCar, SnappCar, Amber, om maar enkele te noemen.

‘Een gemiddelde auto staat in Nederland 96% van de tijd stil’
Toon Zijlstra, wetenschappelijk onderzoeker bij het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)

MaaS brengt autogebruik terug

De overheid beschouwt autodelen als een belangrijke manier de CO2-uitstoot terug te dringen. Afgezien van het feit dat autodelen ervoor zorgt dat een auto beter wordt benut, rijden automobilisten die gebruik maken van een deelauto 15 tot 20 procent minder kilometers en stoten 8 tot 13 procent minder CO2 uit in het verkeer, blijkt uit onderzoek van het Plan Bureau Leefomgeving. De overheid is dan ook een groot voorstander van MaaS. Het Rijk initieerde het afgelopen jaar verschillende MaaS-pilots en maakte hier een aanmoedigingssubsidie van 20 miljoen euro voor vrij. En niet alleen in Nederland worden MaaS-pilots uitgevoerd. Wereldwijd testen landen en steden dit concept. De hoop is dat MaaS het gebruik van de eigen auto terugdringt. Verschillende pilotstudies laten zien dat dit wel degelijk mogelijk is. Zo is ruim een op de vijf deelnemers aan een MaaS-pilotstudie in Wenen de eigen auto minder gaan gebruiken na afloop van de pilot.

Meer van Centraal Beheer

Zo overleeft jouw bedrijf de volgende crisis

De technologische ratrace: meehollen of afwachten?

Zo kun je je bedrijf altijd laten groeien: 9 groeitips voor mkb’ers

Reputatieschade? Zo ga je ermee om

Flexibiliteit, autonomie en betrouwbaarheid

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) deed een uitgebreid onderzoek naar welke mobiliteitsvormen mensen nu wel en niet willen omarmen. ‘Er is een aantal randvoorwaarden waar het concept aan moet voldoen, willen gebruikers het omarmen’, zegt Zijlstra van KiM. ‘Het concept moet flexibel zijn zodat de gebruiker de mobiliteit kan aanpassen aan persoonlijke omstandigheden, ongeacht tijdstip en locatie. Het moet autonomie bieden. Dat wil zeggen dat de gebruiker onafhankelijk van anderen kan beslissen over mobiliteit. Bijvoorbeeld altijd en overal toegang hebben tot een deelauto. En het systeem moet betrouwbaar zijn. Mensen willen er zeker van zijn dat ze op een bepaald tijdstip weg kunnen en op tijd aankomen.’

Vervoer van de zaak

‘Geen auto van de zaak, maar vervoer van de zaak. Dat is wat medewerkers steeds vaker willen’, vertelt Steven Nelemans, oprichter en ceo van deelauto-platform Amber. ‘Maar één ding is daarbij wel belangrijk. Na grondig marktonderzoek leerden we dat mensen het vooral belangrijk vinden om altijd op pad te kunnen gaan, wanneer zij dat willen. Die garantie biedt een eigen auto hen, en die garantie bieden wij ook. Dat is de basis van ons businessmodel.’ De vloot van dit bedrijf, dat sinds januari 2018 operationeel is, bestaat uit 100% elektrische BMW i3’s, plus een app waarmee de gebruiker zelf auto’s kan reserveren en deze bij bepaalde hubs kan ophalen. Nelemans: ‘Wij garanderen beschikbaarheid en rijden daarvoor desgewenst zelf de auto’s van de een naar de andere hub. En desnoods regelen we een taxi voor de gebruiker mocht er even geen auto voorhanden zijn. Wij passen ons concept aan aan de wensen van de gebruiker. Het is niet de bedoeling dat deze zijn gedrag aanpast aan ons.’

‘We weten dat tien ‘ambulante’ medewerkers aan slechts één auto genoeg hebben om mobiel te kunnen zijn op momenten dat zij dat wensen’
Steven Nelemans, oprichter en ceo van deelauto-platform Amber

Duurzaamheid is reden nummer één

Duurzaamheid is volgens Nelemans de nummer één reden voor de meeste bedrijven om met Amber in zee te gaan. ‘Bedrijven realiseren zich heel goed dat auto’s onderbenut worden. Aan die efficiencyslag werken ze graag mee.’ Maar het bespaart ook kosten. Nelemans: ‘Om te beginnen heeft een bedrijf minder parkeerplaatsen nodig. Daarnaast weten we dat tien ‘ambulante’ medewerkers aan slechts één auto genoeg hebben om mobiel te kunnen zijn op momenten dat zij dat wensen. En wie niet rijdt, betaalt niet. Bovendien vermindert het de administratieve rompslomp en reiskostendeclaraties. Ook dat scheelt ondernemers heel wat tijd en geld.’ Het autodeelconcept lijkt aan te slaan. ‘We groeien enorm’, zegt Nelemans. ‘We hebben nu 160 auto’s rijden en 5500 gebruikers. En die aantallen nemen met de dag toe. We hebben ons aanvankelijk gericht op de corporates. Vele daarvan omarmen dit concept. Nu richten we ons ook op de mkb-ondernemer. Want ook bij deze groep valt veel efficiency op het gebied van mobiliteit te behalen.’

Alles over ondernemen in het nieuwe jaar

'Ondernemen in 2020' is een onmisbare special voor ondernemers. In deze FD-bijlage vertellen deskundigen en ondernemers welke kansen zij zien en waar zij –denkend aan 2020– wakker van liggen. Dit alles met één doel: zodat u als mkb-ondernemer goed voorbereid bent op het nieuwe jaar.

Download hem nu.

Krachten bundelen

Het gebruik van deelauto’s is een voor de hand liggende manier om de benutting van het wagenpark te optimaliseren, maar ondernemers kunnen wat mobiliteit betreft ook de krachten bundelen met andere bedrijven in de regio. Zijlstra: ‘Maak gebruik van elkaars wagenparken zodat de bezetting van de vloot optimaler is. Maar ook kunnen bedrijven ervoor kiezen om een of meerdere auto’s beschikbaar te stellen voor medewerkers die naar klanten moeten, zodat ze op de fiets of met het OV naar hun werk kunnen komen. Veel medewerkers komen namelijk met de auto naar hun werk omdat ze later die dag nog een afspraak hebben. Door op kantoor vervoer beschikbaar te stellen – bijvoorbeeld in de vorm van deelauto’s – zullen veel meer medewerkers besluiten dat ze zelf geen auto nodig hebben.’

Verzekeringen onder de loep

‘Een ondernemer kan door middel van private lease een auto bijvoorbeeld ook zelf inzetten als deelauto’, voegt Yorick Tomassen toe, business owner mobiliteit bij Centraal Beheer. Uiteraard dient de leasemaatschappij dit wel goed te keuren. ‘Het is dan wel ook raadzaam dit via een zakelijke leasemaatschappij te laten lopen, zodat eventuele schades aan de auto gedekt zijn en hier tussen de gebruiker en deler geen discussies over komen.’ De markt voor autoverzekeringen kijkt met een oplettend oog naar de ontwikkelingen rondom MaaS. Veranderingen hangen in de lucht. Tomassen: ‘We merken dat deelauto’s steeds populairder worden en dat MaaS-concepten in opkomst zijn. Daarom nemen wij als verzekeraar onze bestaande autoverzekeringen onder de loep. We onderzoeken bijvoorbeeld de mogelijkheid om straks een persoon in plaats van een voertuig te verzekeren. Dan maakt het wat verzekeringen betreft niet uit of deze elke dag in een andere deelauto stapt.’

In de startblokken

Het MaaS-concept staat in Nederland nog in de startblokken. Zijlstra: ‘Eén app voor alle mobiliteitswensen is er in Nederland eigenlijk nog niet. Maar we zijn hard op weg. De voordelen van MaaS zijn tenslotte overduidelijk.’ En ook al moet dit nieuwe mobiliteitsconcept nog van de grond komen, er zijn wél al veel mogelijkheden voor ondernemers om met onderdelen van MaaS aan de slag te gaan. Zijlstra: ‘Die zijn er absoluut. Bijvoorbeeld met de eerdergenoemde mobiliteitsbudgetten, deelauto’s of het delen van de autovloot met andere bedrijven. Het gaat nu vooral om bewustwording en het nemen van de eerste maatregelen. Zodra ondernemers zich realiseren dat hun mobiliteitsbeleid efficiënter en eigentijdser kan, zijn er voldoende acties om nú al mee aan de slag te gaan.’

BNR in Bedrijf was onlangs te gast bij Tranzer. Dit bedrijf ontwikkelde een reis- en betaalapp, een marktplaats waar vervoerders en reizigers worden samengebracht. Je luistert de aflevering hier terug: https://www.bnr.nl/podcast/in-bedrijf/10379359/ondernemen-zonder-regels.

Meer van Centraal Beheer Zakelijk

‘We moeten alle zeilen bijzetten om genoeg over te houden’

‘De huidige woningnood biedt veel kansen voor Portisa’

‘DenkProducties is nu creatiever en stabieler dan ooit’

‘Als jonge ondernemer heb je weinig te verliezen’

‘We faciliteren klanten tot op de millimeter’

‘Ik wil mensen verleiden tot duurzaamheid’

‘Ons vak verandert als gevolg van duurzame innovaties voortdurend’

‘Willen we voorop blijven lopen, dan moeten we medewerkers in beweging krijgen’

'Wees eerlijk en betrouwbaar voor je mensen én je klanten’

‘Toen de crisis uitbrak, hebben we iedereen zoveel mogelijk zekerheid geboden’

‘Dankzij corona groeien we nu meer dan ooit’

‘Ik had ook twintig jaar in financiële problemen kunnen zitten’

‘Je kunt je bedrijf niet alleen laten groeien’

‘Anderen kan ik niet veranderen, mezelf wel’

'In het verleden kon ik de stress van het bedrijf moeilijk loslaten’

‘Het is in deze tijd fijn als een leider het voortouw neemt’

Zo proberen bedrijven de crisis te overleven

De bedrijfsvoering stokt. En nu?

Hoe ondersteun ik mijn medewerkers bij het thuiswerken?

‘Vertrouw op medewerkers, ze weten veel meer dan werkgevers denken’

Psychisch verzuim: de 10 inzichten van de experts

Hoe ziekteverzuim te sturen valt

Hoe elke generatie een update is van de bedrijfscultuur

‘Spreek mensen aan op hun kracht, niet op hun zwakte’

Investeren in duurzame inzetbaarheid loont direct

Zo overleeft jouw bedrijf de volgende crisis

De technologische ratrace: meehollen of afwachten?

Zo kun je je bedrijf altijd laten groeien: 9 groeitips voor mkb’ers

Reputatieschade? Zo ga je ermee om

Zo zorg je voor een veilige bedrijfscultuur: 10 gouden tips

Cybercrime: 7 quick wins die criminelen buiten de deur houden

Een risico is nooit een probleem

Waarom vitaliteit voor elk bedrijf van belang is

Over deze advertorial

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de commerciële afdeling FD Mediagroep Effect. De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor de inhoud van deze pagina geen verantwoordelijkheid.  

Over Centraal Beheer

Centraal Beheer is de persoonlijke businesspartner van zakelijk Nederland. Wij helpen ondernemers al meer dan 100 jaar. Met verzekeringen, maar ook steeds vaker met vernieuwende diensten en oplossingen.

Met ons ondernemersprogramma Groeiversneller helpen we ondernemers bijvoorbeeld met het bepalen en realiseren van hun strategische visie. En met Lekker Bezig, de praktische totaalaanpak voor duurzame inzetbaarheid, helpen we werkgevers op weg naar een duurzaam inzetbare organisatie. Ook werken we actief aan oplossingen voor maatschappelijke ontwikkelingen als de verduurzaming van vastgoed en de veranderende behoefte op het gebied van zakelijke mobiliteit.

Door actief samen te werken met ondernemers, partners en netwerken komen we tot interessante en inspirerende inzichten. En zetten we uitdagingen gezamenlijk om in kansen.


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
    Wijnen
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    ESB
    Impact Investor
    Investment Officer
    Listn
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 

Nieuw: donkere weergave

Het FD is nu ook beschikbaar in een donkere weergave. Omdat uw apparaat is ingesteld op donkere modus, hebben we dat al voor u aangepast.

Liever een lichte weergave? Pas uw voorkeuren aan rechtsboven via het gebruikersmenu of onderaan in de pagina.

Browser niet ondersteund

De versie van uw browser wordt niet (meer) ondersteund vanwege mogelijke beveiligingsrisico’s. Daarnaast kan het zijn dat een enkele functionaliteit op FD.nl niet beschikbaar of geoptimaliseerd is voor uw browser.

Wat kunt u doen?

We willen u een zo goed mogelijke ervaring bieden. Zorg er daarom voor dat u de nieuwste versie van één van de volgende browsers gebruikt: Chrome, Safari of Edge. Indien u dit niet zelf kunt, neem dan contact op met uw eigen IT-supportafdeling.

Meer informatie
Meer informatie