• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu

DIT ARTIKEL WORDT U AANGEBODEN DOOR CENTRAAL BEHEER ZAKELIJK

De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

Hoe ondersteun ik mijn medewerkers bij het thuiswerken?


Centraal Beheer is verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de commerciële afdeling FD Mediagroep Effect. De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor de inhoud van deze pagina geen verantwoordelijkheid.

Hoe ondersteun ik mijn medewerkers bij het thuiswerken?

Veel medewerkers werken de komende periode noodgedwongen thuis. Lang niet elke ondernemer is hierop voorbereid. Robert Boulogne, adviseur Future of Work bij Achmea heeft 7 tips voor werkgevers om medewerkers zo goed mogelijk te ondersteunen bij het thuiswerken: de 7 V’s.

1. Regel voorzieningen

‘Niet elke medewerker heeft thuis de faciliteiten om te werken. Dat is een eerste voorwaarde. Zorg ervoor dat medewerkers over de juiste software en tools beschikken om met elkaar te kunnen communiceren en te kunnen samenwerken. Maak daarin een keuze, als die nog niet is gemaakt. Denk aan Skype, Zoom, Microsoft Teams, Google Hangouts, Slack of GoToMeeting.’

2. Heb vertrouwen

‘De situatie waarin we ons met elkaar bevinden is uitzonderlijk. Toon begrip voor de bijzondere omstandigheden en de zorgen en onzekerheden die deze met zich meebrengen. Verwacht niet dat medewerkers 100% productief zijn gezien de zorg die velen hebben voor kinderen of ouders. Geef mensen het vertrouwen dat ze in deze situatie de juiste keuzes maken en schiet niet in de controlmodus.’

Ongevallen bij thuiswerkers: neem het zekere voor het onzekere

Werkgevers hebben een wettelijke zorgplicht om een goede regeling voor hun medewerkers te treffen in het geval van schade bij een ongeval. Ook als medewerkers thuiswerken. Een algemene bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering om medewerkers schadeloos te stellen, is dan niet altijd voldoende. Met de Goed Werkgeverschapverzekering van Centraal Beheer, die u in combinatie met onze Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluit, verzekert u in 1 keer de meeste werkgeversrisico’s rondom ongevallen van medewerkers.

Medewerkers zijn met deze verzekering uitgebreid verzekerd bij ongevallen óp het werk maar ook daarbuiten. Ook als ze bijvoorbeeld thuiswerken, naar het werk fietsen of – hopelijk straks weer – tijdens een bedrijfsuitje dat u organiseert.

Bekijk voor meer informatie en de voorwaarden onze pagina over de Goed Werkgeverschapverzekering.

3. Maak verstandige afspraken

‘Maak verstandige afspraken met elkaar over hoe en wanneer er contact is met elkaar en op welke manier het werk het best kan worden ingedeeld. Handig is verder om het werk in te delen in blokken van anderhalf uur. Tussendoor kan een medewerker dan wat tijd besteden aan het gezin of boodschappen doen. Maak per dag of periode werkafspraken en begin de dag of week bijvoorbeeld met een digitale dag- of weekstart. Laat medewerkers niet alleen duidelijk afspreken met elkaar wanneer ze bereikbaar zijn, maar vooral ook wanneer ze níet bereikbaar zijn.’

4. Zorg voor verbinding

‘Medewerkers die lang thuis moeten werken, missen de sociale contacten die hun werk hen normaal gesproken biedt. Probeer deze op een andere manier vorm te geven. Een idee is om medewerkers om de beurt de digitale dagstart te laten uitvoeren waarin ze bijvoorbeeld een filmpje laten zien van hoe ze het werken thuis hebben geregeld. En hou contact met medewerkers. Wees bereikbaar.’

Meer van Centraal Beheer

Hoe ondersteun ik mijn medewerkers bij het thuiswerken?

Hoe elke generatie een ‘update’ is van de bedrijfscultuur

Investeren in duurzame inzetbaarheid loont direct

‘Spreek mensen aan op hun kracht, niet op hun zwakte’

5. Laat mensen taken voltooien

‘Niet iedereen is gewend om thuis te werken. Sommigen vinden het lastig om een gevoel van voldoening over te houden aan een dag thuis werken. Wat helpt is om ervoor te zorgen dat medewerkers elke dag in ieder geval één of twee taken afronden. Let daar op bij de werkverdeling binnen het team.’

6. Maak gebruik van de kans om vakkennis aan te scherpen

‘Medewerkers zullen niet al hun werk vanuit huis kunnen doen. Dat betekent dat ze soms ook tijd over hebben. Tijd, die ze wellicht kunnen gebruiken om hun vakkennis aan te scherpen door het volgen van online cursussen of het lezen van vakliteratuur. De huidige situatie biedt wellicht mogelijkheden om achterstallig “onderhoud” te plegen of alvast voor te werken.’

7. Zorg ervoor dat de werkplek veilig is

‘De Arbeidsomstandighedenwet is ook van toepassing op thuiswerkers. Alle medewerkers moeten thuis veilig en gezond kunnen werken. Zowel geestelijk als lichamelijk. Dat betekent minimaal een goede stoel en tafel en voldoende verlichting. Wel zijn de arboregels soepeler voor thuiswerken dan voor werk in de bedrijfsomgeving. Zo moet de werkgever z’n thuiswerkers in ieder geval informeren over de regels die gelden bij thuiswerken. Een daarvan is het maken van afspraken over pauzes.’

Tools om thuis te werken

Sommige bedrijven zijn al ingericht op thuiswerkers. Andere hebben daarvoor nog niet de juiste middelen op orde. Dan is het zaak om snel aan de slag te kunnen zodat medewerkers documenten kunnen delen, samen aan projecten kunnen werken, en virtueel kunnen vergaderen en brainstormen. Applicaties als Skype, Zoom, Dropbox en Onedrive zijn daarbij handig en laagdrempelig, maar er zijn er veel meer. Hieronder een lijstje van vijf veelgebruikte tools om op afstand te kunnen werken:

Trello

Een eenvoudige tool om projecten te managen is Trello. Het platform werkt met virtuele prikborden waarmee teams en individuele medewerkers hun taken kunnen delen en bijhouden en zodoende de productiviteit kunnen vergroten. De app is gratis en eenvoudig om te gebruiken.

Slack

Slack is een populair zakelijk communicatieplatform dat alle communicatie in een bedrijf samenbrengt op één overzichtelijke plek. In feite is Slack een chatprogramma, maar dan goed georganiseerd zodat het makkelijk is om informatie te vinden, groepsgesprekken te voeren, bestanden uit te wisselen en werk te verdelen. Gebruikers kunnen per onderwerp een eigen ‘chatkamer’ aanmaken. De app is gratis. Tegen betaling kunnen meer functionaliteiten worden toegevoegd.

GoToMeeting

GoToMeeting is een veelgebruikte tool om online te kunnen vergaderen. Deelnemers kunnen elkaar zien op videobeelden. Een ‘host’ organiseert de vergaderingen en de deelnemers hoeven hiervoor niets te downloaden. De software is niet gratis.

Microsoft whiteboard

Virtueel brainstormen kan prima met de applicatie Microsoft whiteboard die (gratis) verkrijgbaar is in de Microsoft store. Gebruikers kunnen op hun scherm tekenen, kleuren en schetsen en dit eenvoudig delen met andere teamleden. Ook kunnen ze gelijktijdig met elkaar werken aan een whiteboard. Wie hiermee wil werken moet wel een Office 365 account hebben, dat op zich ook een veelgebruikte samenwerkingstool is.

Microsoft Teams

Microsoft Teams is een populaire samenwerkingsomgeving voor veel bedrijven waarmee gebruikers kunnen chatten, vergaderen, videobellen en kunnen telefoneren. Tot maar liefst 10000 mensen kunnen met deze tool gezamenlijk vergaderen. Teams is de snelst groeiende app van Microsoft en werkt met Office 365.

Meer van Centraal Beheer Zakelijk

‘We moeten alle zeilen bijzetten om genoeg over te houden’

‘De huidige woningnood biedt veel kansen voor Portisa’

‘DenkProducties is nu creatiever en stabieler dan ooit’

‘Als jonge ondernemer heb je weinig te verliezen’

‘We faciliteren klanten tot op de millimeter’

‘Ik wil mensen verleiden tot duurzaamheid’

‘Ons vak verandert als gevolg van duurzame innovaties voortdurend’

‘Willen we voorop blijven lopen, dan moeten we medewerkers in beweging krijgen’

'Wees eerlijk en betrouwbaar voor je mensen én je klanten’

‘Toen de crisis uitbrak, hebben we iedereen zoveel mogelijk zekerheid geboden’

‘Dankzij corona groeien we nu meer dan ooit’

‘Ik had ook twintig jaar in financiële problemen kunnen zitten’

‘Je kunt je bedrijf niet alleen laten groeien’

‘Anderen kan ik niet veranderen, mezelf wel’

'In het verleden kon ik de stress van het bedrijf moeilijk loslaten’

‘Het is in deze tijd fijn als een leider het voortouw neemt’

Zo proberen bedrijven de crisis te overleven

De bedrijfsvoering stokt. En nu?

‘Vertrouw op medewerkers, ze weten veel meer dan werkgevers denken’

Psychisch verzuim: de 10 inzichten van de experts

Hoe ziekteverzuim te sturen valt

Hoe elke generatie een update is van de bedrijfscultuur

‘Spreek mensen aan op hun kracht, niet op hun zwakte’

Investeren in duurzame inzetbaarheid loont direct

Liever mobiliteit à la carte dan een eigen auto

Zo overleeft jouw bedrijf de volgende crisis

De technologische ratrace: meehollen of afwachten?

Zo kun je je bedrijf altijd laten groeien: 9 groeitips voor mkb’ers

Reputatieschade? Zo ga je ermee om

Zo zorg je voor een veilige bedrijfscultuur: 10 gouden tips

Cybercrime: 7 quick wins die criminelen buiten de deur houden

Een risico is nooit een probleem

Waarom vitaliteit voor elk bedrijf van belang is

Over deze advertorial

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de commerciële afdeling FD Mediagroep Effect. De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor de inhoud van deze pagina geen verantwoordelijkheid.  

Over Centraal Beheer

Centraal Beheer is de persoonlijke businesspartner van zakelijk Nederland. Wij helpen ondernemers al meer dan 100 jaar. Met verzekeringen, maar ook steeds vaker met vernieuwende diensten en oplossingen.

Met ons ondernemersprogramma Groeiversneller helpen we ondernemers bijvoorbeeld met het bepalen en realiseren van hun strategische visie. En met Lekker Bezig, de praktische totaalaanpak voor duurzame inzetbaarheid, helpen we werkgevers op weg naar een duurzaam inzetbare organisatie. Ook werken we actief aan oplossingen voor maatschappelijke ontwikkelingen als de verduurzaming van vastgoed en de veranderende behoefte op het gebied van zakelijke mobiliteit.

Door actief samen te werken met ondernemers, partners en netwerken komen we tot interessante en inspirerende inzichten. En zetten we uitdagingen gezamenlijk om in kansen.


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
    Wijnen
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    ESB
    Impact Investor
    Investment Officer
    Listn
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 

Nieuw: donkere weergave

Het FD is nu ook beschikbaar in een donkere weergave. Omdat uw apparaat is ingesteld op donkere modus, hebben we dat al voor u aangepast.

Liever een lichte weergave? Pas uw voorkeuren aan rechtsboven via het gebruikersmenu of onderaan in de pagina.

Browser niet ondersteund

De versie van uw browser wordt niet (meer) ondersteund vanwege mogelijke beveiligingsrisico’s. Daarnaast kan het zijn dat een enkele functionaliteit op FD.nl niet beschikbaar of geoptimaliseerd is voor uw browser.

Wat kunt u doen?

We willen u een zo goed mogelijke ervaring bieden. Zorg er daarom voor dat u de nieuwste versie van één van de volgende browsers gebruikt: Chrome, Safari of Edge. Indien u dit niet zelf kunt, neem dan contact op met uw eigen IT-supportafdeling.

Meer informatie
Meer informatie