DIT ARTIKEL WORDT U AANGEBODEN DOOR CENTRAAL BEHEER ZAKELIJK
‘Het is al bijna een werkwoord geworden. Amberen.’ Om de mond van de 27-jarige Amber-oprichter Hans de Penning verschijnt een glimlach als hij dit zegt. ‘Bij ons op kantoor amberen we allemaal. Ja, ik ook. Uiteraard.’ Drie jaar geleden startte De Penning samen met een partner dit nieuwe mobiliteitsconcept. Nu werken er zo’n 65 mensen, bestaat hun vloot – uitsluitend 100% elektrische BMW i3’s – uit zo’n tweehonderd auto’s, en staat de teller van het aantal gebruikers op ruim tienduizend.
Een auto wanneer je hem nodig hebt
De opmars van Amber ging dan ook snel. Nog voordat De Penning het Amber-concept volledig had uitgedacht, waren er al investeerders aan boord en had een grote bank zich al als klant aangemeld. De Penning: ‘We hebben er toen snel een product van gemaakt. Het idee is namelijk heel simpel. Mensen willen vooral een auto tot hun beschikking hebben op het moment dat ze er een nodig hebben. Dat is precies waar ons bedrijf over gaat. De klant geeft in de app aan dat hij een auto nodig heeft, en wij zorgen dat hij op het gewenste tijdstip een schone elektrische BMW i3 kan ophalen.’ De naam Amber is bewust gekozen. De Penning: ‘We wilden een vriendelijke naam en dus leek een meisjesnaam ons een goed idee. Amber kwam al snel bovendrijven. De oorsprong van elektriciteit is namelijk de ambersteen.’
Profiel van Amber
Opgericht in: 2017
Aantal medewerkers: 65
Vestigingsplaats: Eindhoven
Rechtsvorm: BV
Het gebruik, niet het bezit
‘Dit mobiliteitsconcept sluit aan bij de veranderende wens van zowel particulieren als bedrijven als het gaat om mobiliteit’, zegt Yorick Tomassen, business partner Mobiliteit bij Centraal Beheer. ‘Met name jongere generaties willen vooral het gebruik van mobiliteit en niet het bezit ervan. Ook bedrijven denken na over hoe ze hun wagenpark anders kunnen inrichten en verduurzamen. Een van de grootste uitdagingen die bedrijven hebben is het parkeerprobleem. Er is namelijk vaak te weinig ruimte rondom bedrijven om alle auto’s kwijt te kunnen. Dan helpt het enorm als auto’s efficiënter worden ingezet en er daardoor minder nodig zijn.’
‘Ook bedrijven denken na over hoe ze hun wagenpark anders kunnen inrichten en verduurzamen’
Pilot gaat beter dan gedacht
Op dit moment loopt er een pilot om klanten nog meer maatwerk te kunnen bieden. De Penning: ‘Klanten hoeven straks niet meer naar een “hub” te komen, maar onze “fleet operators” brengen de auto persoonlijk naar de klant toe. We hebben daarvoor maximaal een uur nodig, en straks wordt dat nog maar een half uur. Heeft de klant de auto niet meer nodig? Dan halen we hem daar weg. Op dit moment loopt hiervoor een pilot in Eindhoven, waarvan de resultaten bovengemiddeld goed zijn. Het blijkt logistiek gezien veel makkelijker te regelen dan we dachten. Nu zijn we in gesprek met andere grote gemeenten in Nederland om ons nieuwe concept ook daar uit te rollen.’
3 tips van Yorick Tomassen om aan de slag te gaan met duurzame mobiliteit:

1. Werk samen met andere bedrijven in de omgeving op het gebied van mobiliteit en creëer bijvoorbeeld eigen deelplatformen per bedrijfsverzamelgebouw.
2. Vervang brandstofauto’s door elektrische auto’s en maak daarbij gebruik van de subsidieregelingen.
3. Kijk naar het totaalaanbod van mobiliteit. Is de auto per se nodig of is het OV of een fiets ook een goed alternatief? En bekijk ook of medewerkers echt moeten reizen, veel zaken kunnen ook met beeldbellen worden afgehandeld.
Ook benieuwd naar wat jij kunt doen om te werken aan de duurzame mobiliteit van je onderneming? Ga dan in gesprek met Yorick: hij hoort graag wat jouw uitdagingen zijn en adviseert je graag over het zetten van de volgende stap.
Vrijheid en snelheid
Gemeenten zijn geïnteresseerd in dit soort nieuwe mobiliteitsconcepten omdat steden worstelen met de grote hoeveelheid geparkeerde auto’s in de stad. Tomassen: ‘Wanneer we auto’s efficiënter inzetten, gaat het aantal auto’s in de binnensteden drastisch naar beneden.’ Tomassen merkt dat ook bedrijven op een andere manier nadenken over mobiliteit. 'We zien dat steeds meer bedrijven overstappen naar deelauto’s of een concept als Amber. Ook bieden bedrijven hun medewerkers steeds vaker elektrische fietsen aan. Daardoor kunnen bijvoorbeeld zorgmedewerkers - die in stedelijke gebieden klanten moeten bezoeken - extra visites per dag uitvoeren. Ze hoeven namelijk niet langer een auto door de stad te manoeuvreren, maar zitten op een elektrische fiets. Bovendien houdt het fietsen hen gezond.’
Unieke software
‘We zijn overigens geen deelauto’, benadrukt De Penning. ‘Zo hebben we ons wel een tijdje geprofileerd, maar feitelijk zijn we veel meer een taxi waarin je zelf rijdt. Tijdens de lockdown, toen ik tijd en rust had om na te denken, kwam ik tot dit inzicht. Een deelauto kan ook door een ander in gebruik zijn, waardoor jij hem even niet kunt gebruiken. Bij ons heb je altijd wanneer jij dat wil, een auto voor je deur. Gewassen en wel. Onze software lost alle logistieke problemen op zodat een klant nooit misgrijpt en ook nooit hoeft te overleggen.’
Luister ook naar de podcast van 'Het gezicht achter'
In deze podcast gaat Roelof Hemmen samen met Yorick Tomassen, business partner Mobiliteit bij Centraal Beheer, in gesprek met Hans de Penning. Hans vertelt tijdens het gesprek hoe hij Amber wil laten uitgroeien tot een bedrijf dat echt een verschil kan maken. En hoe technologie hem daarbij helpt.
De speciaal op maat gemaakte eigen software is dan ook een van de belangrijkste succesfactoren van het bedrijf, meent De Penning. ‘Ieder bedrijf kan software voor deelauto’s kopen. Onze software hebben we daarentegen speciaal laten ontwikkelen. Daardoor kunnen wij unieke dienstverlening aanbieden, kunnen we klanten tot op de millimeter faciliteren en het concept betaalbaar houden.’
‘Onze software hebben we speciaal ontwikkeld, daardoor kunnen wij unieke dienstverlening aanbieden’
Goedkoper dan een eigen auto
Duur is Amber voor de gebruiker niet, vertelt De Penning. ‘Een gemiddelde auto kost al snel € 500 per maand, inclusief verzekeringen, parkeervergunning en onderhoud. Rij je meer dan 6.000 kilometer per jaar? Dan heb je bij ons een auto voor € 150 per maand, plus kosten voor de tijd dat je de auto gebruikt. Doordeweeks is dat €2,50 per uur, in het weekend is dat € 1 per uur. Rijd je minder, dan zijn er goedkopere abonnementsvormen mogelijk. Daarmee ben je vrijwel altijd goedkoper uit dan met een eigen auto. En zonder zorgen.’ Tomassen: ‘Centraal Beheer neemt met de Wagenparkverzekering het verzekeringsdeel voor haar rekening. Ook dat is dus geregeld en zit bij de prijs in.’
E-book: een andere kijk op zakelijke mobiliteit
Wilt u aan de slag met uw mobiliteitsbeleid? Download dan vandaag ons e-book ‘een andere kijk op zakelijke mobiliteit’. En lees alle tips en trends die onze zakelijke mobiliteit blijvend veranderen.
Toekomstproof
De Penning en zijn partner denken nu alvast vooruit. ‘Op enig moment krijgen we autonoom rijdende auto’s tot onze beschikking’, legt hij uit. ‘We hebben dan geen “operators” nodig die de auto’s naar de klant rijden, maar we kunnen de auto’s daar op afstand heen sturen. Dat is het model waar we ons nu al op voorbereiden. Ik vergelijk het wel eens met Netflix. Dat bedrijf begon met het verhuren en verzenden van DVD’s om die infrastructuur later te kunnen gebruiken voor streamingdiensten.’ Het idee is nu om het Amber-concept heel snel op te schalen naar de rest van het land. ‘De stedelijke gebieden wel te verstaan’, voegt De Penning toe. ‘We zijn nu in gesprek met zo’n 25 grote en middelgrote steden. Amsterdam staat bijvoorbeeld al met potlood in de agenda. Daarna volgt het buitenland. Er is namelijk geen enkele reden waarom Amber niet ook buiten Nederland succesvol kan zijn. Maar we willen niet op te veel borden tegelijk schaken. We doen het stap voor stap.’
Het persoonlijke verhaal van Hans de Penning

'Niet te veel nadenken, gewoon doen.’ Het is een typerende uitspraak voor de ondernemer achter Amber. In een persoonlijk interview vertelt De Penning dat hij nogal ongeduldig van aard is. ‘Als iets kan, doe ik het gewoon.’ Met resultaat.
Het gezicht achter

In 'Het gezicht achter' nemen we een kijkje achter de schermen van mkb-bedrijven. Hoe gaan de ondernemers achter deze bedrijven om met zaken als bedrijfscontinuïteit, groei, duurzaamheid en duurzame inzetbaarheid? Behalve deze artikelserie bestaat 'Het gezicht achter' ook uit een podcastreeks op BNR en een serie mini-documentaires op RTLZ.
Over deze advertorial
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de commerciële afdeling FD Mediagroep Effect. De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor de inhoud van deze pagina geen verantwoordelijkheid.
Over Centraal Beheer
Centraal Beheer is de persoonlijke businesspartner van zakelijk Nederland. Wij helpen ondernemers al meer dan 100 jaar. Met verzekeringen, maar ook steeds vaker met vernieuwende diensten en oplossingen.
Met ons ondernemersprogramma Groeiversneller helpen we ondernemers bijvoorbeeld met het bepalen en realiseren van hun strategische visie. En met Lekker Bezig, de praktische totaalaanpak voor duurzame inzetbaarheid, helpen we werkgevers op weg naar een duurzaam inzetbare organisatie. Ook werken we actief aan oplossingen voor maatschappelijke ontwikkelingen als de verduurzaming van vastgoed en de veranderende behoefte op het gebied van zakelijke mobiliteit.
Door actief samen te werken met ondernemers, partners en netwerken komen we tot interessante en inspirerende inzichten. En zetten we uitdagingen gezamenlijk om in kansen.