CENTRAAL BEHEER ZAKELIJK IS VERANTWOORDELIJK VOOR DE INHOUD VAN DIT ARTIKEL
Als kind al was hij gefascineerd door auto’s. ‘Ik vond het geweldig dat een auto je overal naar toe kan brengen. Of we nu spontaan naar Spanje of Frankrijk wilden, alles was mogelijk. Dat gevoel van vrijheid is wat een auto voor mij betekent. Het gaat me niet om de snelheid of het geluid van de motor, het gaat me om de flexibiliteit en om de mogelijkheden. Dat is precies wat we doen met Amber. Wanneer je maar wilt staat er een auto voor je klaar om je te brengen naar waar dan ook.’ Zijn bedrijf, met inmiddels zo’n 65 medewerkers, timmert serieus aan de weg als nieuw mobiliteitsconcept. ‘We hebben een vloot van een kleine tweehonderd 100% elektrische BMW i3’s die onze ‘operators’ desgewenst naar de klant brengen op het moment dat deze dat wil. En rijden maar.’
Hans de Penning
Leeftijd: 27
Woonplaats: Eindhoven
Aantal ondernemersjaren: 6
Grootste droom: 'Een bedrijf bouwen dat impact gaat maken op de wereld'
In het diepe
Amber is overigens niet z’n eerste bedrijf. Hans: ‘Op mijn 21e had ik samen met een compagnon al een eigen ingenieursbureau: Vention Technologies. Mijn compagnon was de technische man, ik de commerciële. Dat klinkt natuurlijk heel stoer, maar juist omdat je jong bent heb je weinig te verliezen. Het is ook niet voor niets dat de meeste ondernemers ofwel de schaapjes op het droge hebben, ofwel jong zijn. Op die momenten in je leven is het makkelijk om in het diepe te springen. Ik studeerde nog automotive engineering aan de TU Eindhoven. In anderhalf jaar tijd hadden we al tien man voor ons werken. Daardoor ben ik nooit verder gekomen dan mijn bachelor.’
Project 33
Een van de initiatieven van z’n eerste bedrijf was Project 33. Hans: ‘Ik heb altijd veel ideeën. In Project 33 werkten we het idee uit dat het toch mogelijk moet zijn om mensen een auto aan te bieden op het moment dat ze er een nodig hebben. Voor de rest van de tijd, kunnen ze prima zonder. Nog voordat we het concept goed hadden uitgewerkt, hadden we al enkele investeerders aan boord en een eerste grote klant. Toen moesten we wel. We gaven de leiding van Vention – dat overigens nog steeds bestaat – uit handen en richtten ons vanaf die tijd volledig op Amber. Je zou kunnen zeggen dat Amber een uit de hand gelopen project is.’
Luister ook naar de podcast van 'Het gezicht achter'
In deze podcast gaat Roelof Hemmen samen met Yorick Tomassen, business partner Mobiliteit bij Centraal Beheer, in gesprek met Hans de Penning. Hans vertelt tijdens het gesprek hoe hij Amber wil laten uitgroeien tot een bedrijf dat echt een verschil kan maken. En hoe technologie hem daarbij helpt.
Gewoon doen
Dat ideeën en initiatieven van hem meteen gaan vliegen, is iets wat hij herkent. ‘Ik lijk daarin op mijn vader. Mijn vader heeft altijd van zijn hobby zijn werk kunnen maken. Hij kocht een camera en vervolgens kwamen er vanzelf opdrachten binnen. Hij programmeerde voor z’n lol en voordat hij het wist had hij werk als softwareontwikkelaar. Als muzikant nam hij een cd op en dan verdiende hij daar zijn geld weer mee. Dat heb ik van hem geleerd. Niet te lang over dingen praten, maar gewoon doen en gaandeweg leren. Dat is echt mijn manier van werken. Ik ben ervan overtuigd dat de praktijk dé omgeving is om te toetsen of een idee werkt.’
E-book: een andere kijk op zakelijke mobiliteit
Wilt u aan de slag met uw mobiliteitsbeleid? Download dan vandaag ons e-book ‘een andere kijk op zakelijke mobiliteit’. En lees alle tips en trends die onze zakelijke mobiliteit blijvend veranderen.
Micromanager
Tegelijkertijd is Hans zeer doelgericht en gefocust. ‘Als ik weet wat ik wil, ga ik recht op mijn doel af en moet daar veel voor wijken. Het is niet dat ik dan per se wil winnen, maar ik wil vooral niet verliezen. Daar zet ik me dan enorm voor in. Soms gaat dat ten koste van de autonomie van anderen. Dan hebben de mensen om mij heen het idee dat ze geen ruimte krijgen om zelf beslissingen te nemen. Ik loop dan te hard van stapel en wil het vooral op míjn manier. Loslaten is dan ook niet mijn sterkste kant. Tot op detailniveau weet ik hoe ik het hebben wil en dat laat ik ook weten. Ik kan daardoor soms een echte micromanager zijn. Heel irritant. Grappig genoeg ben ik soms ook conflictmijdend. Als het nodig is om mijn doel te bereiken, ga een conflict niet uit de weg. Maar als het niet écht nodig is, ga ik er niet om vechten. Achteraf werkt dat dan vaak tegen me omdat zo’n probleem natuurlijk niet weggaat.’
‘Ik denk dat de meeste ondernemers wel een beetje gefrustreerd zijn in de positieve zin van het woord’
Ongeduldig en getergd
Met de komst van de coronacrisis is de spontaniteit weg, meent hij. Hans: ‘Daar heb ik het meest last van. Alles is gepland. Er is bijna geen ruimte meer voor toevallige ontmoetingen of gebeurtenissen. Dat vind ik jammer. Tegelijkertijd geeft de crisis me de mogelijkheid om stil te staan bij wat we aan het doen zijn. Dat reflecteren levert veel op. Bijvoorbeeld dat we ons ten onrechte profileren als deelauto. We zijn veel meer een taxi waarin je zelf rijdt. Dat moeten we beter uitdragen.’
Zijn gedrevenheid komt volgens hemzelf voort uit frustratie. ‘Ik denk dat de meeste ondernemers wel een beetje gefrustreerd zijn in de positieve zin van het woord’, zegt hij. ‘We zien hoe dingen anders en beter kunnen. Noem het ongeduldig. Of getergd. “We moeten dat gewoon kunnen”, denk ik dan. Die gedachte motiveert mij. Het kan. En dus doen we het gewoon.’
Aandacht voor duurzaamheid
‘Mobiliteit verandert’, zegt Yorick Tomassen business partner Mobiliteit bij Centraal Beheer. ‘Er zijn niet alleen minder auto’s op de weg vanwege de coronacrisis, bedrijven denken sowieso anders na over de invulling van hun wagenpark. De tijd dat medewerkers vanzelfsprekend een leaseauto kregen, is voorbij. Steeds vaker maken bedrijven de keuze voor deelauto’s of OV-tegoed. Met name de jonge generatie wil vooral het gebruik van mobiliteit en niet het bezit ervan.’ Mobility as a Service, ofwel MaaS is daarmee aan een opmars begonnen. Tomassen: ‘Medewerkers willen snel en makkelijk vervoer van A naar B op het moment dat zij dat nodig hebben. Ook bieden steeds meer bedrijven hun medewerkers elektrische fietsen aan. Vooral in stedelijke gebieden is fietsen veel efficiënter dan autorijden. En beter voor de vitaliteit.’
Verzekeringsmarkt verandert
De veranderde kijk op het wagenpark is een logisch gevolg van de veranderende wens van de medewerker en toenemende aandacht voor duurzaamheid. Tomassen: ‘Als we dan weten dat de gemiddelde auto in Nederland 96 procent van de tijd stilstaat, is het logisch dat we nu met elkaar kijken naar alternatieve mobiliteitsconcepten. En daarmee verandert ook de verzekeringsmarkt voor particuliere autobezitters. Deze verdwijnt langzamerhand omdat particulieren de verzekering overlaten aan ofwel private leasemaatschappijen ofwel deelautoconcepten. Daarom willen we naast verzekeraar ook vooral dienstverlener zijn en zijn wij als Centraal Beheer aangesloten bij verschillende deelautoplatformen. Samen kunnen we ondernemers oplossingen voor slimme mobiliteit bieden. Niet alleen wat betreft verzekeren, maar ook wat betreft diensten als een pechhulp, hulp bij het samenstellen van een mobiliteitsbudget of zakelijke lease.’
Ook benieuwd naar wat jij kunt doen om te werken aan de duurzame mobiliteit van je onderneming? Ga dan in gesprek met Yorick: hij hoort graag wat jouw uitdagingen zijn en adviseert je graag over het zetten van de volgende stap.
Het zakelijke verhaal van Amber

‘We faciliteren de klant tot de millimeter’, zegt Hans de Penning in dit interview over Amber. Een uniek softwareprogramma dat De Penning zelf heeft laten ontwikkelen, maakt dit mogelijk. Het is een van de geheimen achter het succes van Amber.
Het gezicht achter

In 'Het gezicht achter' nemen we een kijkje achter de schermen van mkb-bedrijven. Hoe gaan de ondernemers achter deze bedrijven om met zaken als bedrijfscontinuïteit, groei, duurzaamheid en duurzame inzetbaarheid? Behalve deze artikelserie bestaat 'Het gezicht achter' ook uit een podcastreeks op BNR en een serie mini-documentaires op RTLZ.

Dit artikel komt uit FD Persoonlijk, het weekendmagazine van het FD. Hier vind je meer persoonlijke verhalen, interviews en achtergronden toegespitst op thema’s als cultuur, design, mode en carrière.
Over deze advertorial
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de commerciële afdeling FD Mediagroep Effect. De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor de inhoud van deze pagina geen verantwoordelijkheid.
Over Centraal Beheer
Centraal Beheer is de persoonlijke businesspartner van zakelijk Nederland. Wij helpen ondernemers al meer dan 100 jaar. Met verzekeringen, maar ook steeds vaker met vernieuwende diensten en oplossingen.
Met ons ondernemersprogramma Groeiversneller helpen we ondernemers bijvoorbeeld met het bepalen en realiseren van hun strategische visie. En met Lekker Bezig, de praktische totaalaanpak voor duurzame inzetbaarheid, helpen we werkgevers op weg naar een duurzaam inzetbare organisatie. Ook werken we actief aan oplossingen voor maatschappelijke ontwikkelingen als de verduurzaming van vastgoed en de veranderende behoefte op het gebied van zakelijke mobiliteit.
Door actief samen te werken met ondernemers, partners en netwerken komen we tot interessante en inspirerende inzichten. En zetten we uitdagingen gezamenlijk om in kansen.