• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu

DIT ARTIKEL WORDT U AANGEBODEN DOOR CENTRAAL BEHEER ZAKELIJK

De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

‘De huidige woningnood biedt veel kansen voor Portisa’


‘De huidige woningnood biedt veel kansen voor Portisa’

Het Nederlands-Italiaans familiebedrijf Portisa wist zijn omzet als producent van prefab badkamers in acht jaar tijd te verdertienvoudigen. Twee beslissingen waren daarbij cruciaal, legt eigenaar en directeur Frederike Cernoia uit. ‘We hebben de assemblage naar eigen land gehaald én nemen alleen nog opdrachten aan waar we echt goed in zijn.’

Frederike Cernoia heeft grootse plannen voor Portisa. De ambitieuze ondernemer wil dit jaar met maar liefst dertig procent groeien. Daarmee zet ze de trend door van de afgelopen jaren. Vanaf het moment dat Frederike en haar echtgenoot Raffaele de assemblage naar Nederland haalden, wist het bedrijf de omzet maar liefst te verdertienvoudigen. Frederike: ‘Mijn man werkte al in het meer dan honderd jaar oude familiebedrijf van zijn Italiaanse familie. Ik startte in 2010 vanuit een agentschap, met het verkopen van prefab badkamers in Nederland. Maar om al die badkamers steeds over een afstand van 1.300 kilometer te vervoeren, bleek natuurlijk niet heel efficiënt en milieuvriendelijk. En dus besloten we in 2013 de assemblage naar Nederland te halen.’

Over Portisa:

Opgericht in: 2011

Aantal medewerkers: 11

Vestigingsplaats: Schelluinen

Rechtsvorm: BV

De eerste belangrijke mijlpaal

Het bleek een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf. Frederike: ‘We huurden personeel in en gingen van start. Min of meer zonder dat we écht goed beseften waar we aan begonnen. Onze eerste opdracht bestond uit het leveren van 446 badkamers aan een groot hotel in Amsterdam. We stonden daar met ons kleine blauwe keetje naast een enorm ketenpark van de BAM en een hoteltoren van zestien bouwlagen. Het was een enorme opgave en dat ging gepaard met veel vallen en opstaan.’ Inmiddels werkt het team van Portisa als een geoliede machine. ‘We hebben een hecht team dat veel voor elkaar en het bedrijf over heeft. De meeste mensen zijn allround. Iedereen weet waar die goed in is en een ieder krijgt de ruimte om die talenten te benutten.’

‘De meeste mensen zijn allround. Iedereen weet waar die goed in is en een ieder krijgt de ruimte om die talenten te benutten’
Frederike Cernoia, Portisa-eigenaar en directeur over haar personeel

Lichtgewicht staalconstructie

Wat Portisa onderscheidt van de concurrentie is dat de basis van de prefab badkamers bestaat uit een lichtgewicht staalconstructie die integraal bij de panden van klanten naar binnen wordt gebracht. Frederike: ‘We zijn van oorsprong een metaalbewerkingsbedrijf die deuren maakte voor de utiliteitsbouw. De naam Portisa is dan ook een samentrekking van ‘porte industriale’, ofwel industriële deur. Het staal komt uit Noordoost-Italië en is al voorzien van leidingen en de juiste coating op basis van de wensen van de klant. Hier in onze eigen werkplaats vindt de rest van de assemblage plaats. De badkamers worden vervolgens volledig afgewerkt volgens de vooraf opgestelde bouwtekeningen en daarna bij de klant afgeleverd. Dat kan voor toepassing in een hotel, zorgcomplex, pretpark, maar ook voor bijvoorbeeld studentenhuisvesting zijn. Voorwaarde is wel dat we grotere series kunnen produceren. We maken in feite een massaproduct. Maar dan wel precies op maat voor de klant.’

De Portisaatjes komen binnen

Dat laatste is iets waar Frederike een groot deel van haar voldoening uit haalt. ‘Ik wil de klant graag van begin af aan betrekken bij het ontwerpproces. Het moet een beleving worden.’ En als ze écht mag dromen over de toekomst, hoopt ze dat Portisa in de toekomst een soortnaam en dus écht sterk merk wordt. ‘Als ik een klant wel eens hoor zeggen: “volgende week komen de Portisaatjes binnen”, dan word ik heel blij. Portisa moet synoniem staan voor prefab badkamers. Dat is mijn streven.’

Focussen op eigen kracht

‘Snelle groeiers maken vaak scherpe keuzes en focussen heel duidelijk op dat wat ze binnen hun activiteiten willen laten floreren’, zegt ondernemer Ralph van Dam. Ralph is tevens business partner Ondernemerschap bij Centraal Beheer Zakelijk en begeleidt vanuit die rol regelmatig ambitieuze groeiers in hun ondernemerschap, bijvoorbeeld via het mkb-programma Groeiversneller. ‘Het is soms verleidelijk om tegen alle kansen die langs komen “ja” te zeggen, maar daarmee loopt een bedrijf ook risico’s. Portisa is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat bewust heeft gekozen voor het aanbrengen van focus en daarmee structurele groei realiseert.’

‘Portisa is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat bewust heeft gekozen voor het aanbrengen van focus en daarmee structurele groei realiseert’
Ralph van Dam, business partner Ondernemerschap bij Centraal Beheer

‘Klopt’, zegt Frederike. ‘Al was dat ook echt een leerproces. We kregen veel mooie opdrachten aangeboden. Maar voor je het weet lever je badkamers af met ingewikkelde ontwerpopties die vervolgens weer veel nazorg vragen. Dat soort kosten drukt de winst enorm. Bovendien is het frustrerend omdat je graag perfect werk aflevert en tevreden klanten wilt. Daarom hebben we in 2021 de strategische keuze gemaakt om alleen nog datgene te doen waarin we echt goed zijn en het werk zo ‘lean’ mogelijk in te richten. We zijn bijvoorbeeld ook bezig met een ‘Lean green belt’-training voor onze medewerkers. We gaan terug naar onze oorsprong en willen dat wát we doen, vooral nog slimmer, milieubewuster en efficiënter doen.’

Masterclass Strategische foto

Frederike richt zich met Portisa op datgene waar ze in uitblinken. Deze strategische keuze heeft ze gaandeweg gemaakt. Maar hoe kun je strategische focus aanbrengen en nóg scherpere keuzes maken? Dat leer je in de masterclass ‘Strategische Foto’ onder begeleiding van Ralph van Dam. In de interactieve sessie ga je aan de slag met het visualiseren van jouw ondernemersdroom. Zo krijg je een duidelijk beeld over waar je over drie tot vijf jaar wilt staan met je bedrijf. Samen met een kleine groep andere groeiondernemers maak je zo een vliegende start met jouw groeiplan. Kijk op centraalbeheer.nl/strategische-foto en meld je direct kosteloos aan.

3 tips van Ralph van Dam, business partner Ondernemerschap

1. Zorg voor focus

‘Maak scherpe keuzes en focus daarop. Ondernemers hebben nogal eens de neiging teveel tegelijk te willen. Het voorbeeld van Frederike laat zien hoe je door échte keuzes succesvoller kunt worden.

2. Laat medewerkers de groei van de organisatie versnellen

‘Geef medewerkers de ruimte om ‘out-of the-box’ te denken. Laat ze vallen en weer opstaan. Dát versnelt groei. Geef medewerkers daarom alle ruimte. Ook om fouten te maken. Zie die vooral als kans op ontwikkeling.’

3. Kies bewust de rol die je als ondernemer wilt spelen

‘Deze rol kan veranderen naarmate de organisatie zich ontwikkelt. Zo kan een ondernemer, zoals in het geval van Frederike, er bijvoorbeeld voor kiezen de operationele taken steeds meer over te dragen aan anderen en zich meer te richten op het ambassadeurschap van de onderneming.’

Alles duurt langer

Risico’s zijn er uiteraard ook. Ralph: ‘Ondernemingen in de bouw worden vandaag de dag nogal eens belemmerd doordat grondstoffen niet voorradig zijn. Daardoor kan groei stagneren. Dan is het soms nodig om bijvoorbeeld meer voorraden aan te leggen. Maar dat moet dan financieel mogelijk zijn. Niet altijd is er voldoende geld voorhanden om voor te financieren.’ Frederike: ‘Dat laatste geldt voor ons bedrijf gelukkig niet. We zijn een oud familiebedrijf en hebben nog nooit een bank nodig gehad. Maar we hadden als gevolg van corona wél last van het feit dat we geen materialen en grondstoffen aangeleverd kregen vanuit Italië. Met name tijdens de eerste maanden van de coronacrisis zat Italië volledig op slot. Er kwam niets deze kant op. Ook nu nog worstelen we soms met een tekort aan bouwmaterialen. Staal, hout, keramiek: alles komt later aan dan gewend. Niet alleen wij, ook andere bouwpartijen hebben daar last van. Het gevolg is dat projecten uitlopen. De gehele keten heeft te maken met vertraging. En als een project wordt uitgesteld terwijl wij de badkamers op tijd hebben geassembleerd, dan heb ik een ruimteprobleem in mijn werkplaats. Waar moet ik ze dan laten en tegelijkertijd werken aan nieuwe productie. Dat zijn serieuze problemen.’

Toekomstdromen

Desalniettemin ziet de toekomst voor Portisa er goed uit. Met een focus op groei en op kernkwaliteiten lijkt het bedrijf een heldere en vruchtbare strategie te hebben gekozen. Vooralsnog richt die focus zich op Nederland. Frederike: ‘De markt in Nederland is voor ons groot genoeg om nationaal te ondernemen. Er zijn groeikansen op het gebied van de sociale woningbouw, de startersmarkt, de studentenhuisvesting en gestapelde bouw. En daar moeten er de komende jaren in Nederland heel veel van komen. De woningnood is hoog en Nederland heeft de ambitie om één miljoen huizen te gaan bouwen. Dat biedt kansen voor ons.’

In verband met de door u gekozen cookievoorkeuren kunnen wij deze Youtube-video niet tonen. Klik hier om akkoord te gaan met de cookievoorkeuren die nodig zijn om deze Youtube-video te laden.
‘Er zijn groeikansen op het gebied van de sociale woningbouw, de startersmarkt, de studentenhuisvesting en gestapelde bouw’
Frederike Cernoia, Portisa-eigenaar en directeur

'Als we onze strategie om alleen datgene te doen waar we goed in zijn consequent doorvoeren, dan verwacht ik dat we over drie tot vijf jaar met ons bedrijf zijn verhuisd naar een grotere locatie. Verder denk ik dat we tegen die tijd tal van slimmigheden hebben weten door te voeren in onze productiemethodieken. En als ik toch aan het dromen ben, dan heb ik over vijf jaar de marketing van ons bedrijf zodanig geprofessionaliseerd dat Portisa dus gelijkstaat aan geweldige prefab badkamers. Ook mijn eigen rol als ondernemer moet daarvoor veranderen. Door operationele zaken meer en meer over te dragen. En door invulling te geven aan mijn ambitie om meer als ambassadeur richting ontwikkelaars en andere potentiële klanten op te treden, en hun te inspireren en enthousiasmeren voor een Portisa prefab badkamer. Dat zou geweldig zijn.’

Wie is Frederike Cernoia?

'Ik heb de laatste tien jaar zakelijk en persoonlijk gezien een flink traject afgelegd. Ik ben moeder geworden van drie kinderen van zes, acht en tien jaar oud. En ik ben van architectenbezoeker bij een dakbedekkingsbedrijf gegroeid naar een directiefunctie waarin ik leidinggeef aan 20 mensen. Het geeft mij veel voldoening als het mij lukt medewerkers echt in hun kracht te zetten. En ze in staat stel optimaal gebruik te maken van hun talenten. Dat vind ik prachtig om te zien en is tegelijk heel waardevol voor ons bedrijf. Zakelijk gezien is het al met al een spannende reis geweest. En ik ben mezelf geregeld tegengekomen. Ik heb de neiging het iedereen naar de zin te maken en conflicten uit de weg te gaan. Ik ben wat dat betreft een echte blauwhelm. Dat is niet altijd goed. Hard optreden en ferme beslissingen nemen vind ik soms lastig en daar kan ik mij als ondernemer nog verder in ontwikkelen. Wanneer ik op mijn paard Bentley rijd – paardrijden is mijn passie - krijg ik dat ook direct terug gespiegeld. Ben ik weifelend? Dan reageert mijn paard net zo. Heel confronterend en tegelijkertijd super leerzaam. Dus tijdens het uitoefenen van mijn hobby, krijg ik ook iedere keer een leiderschapstraining. Daarnaast investeer ik tijd in personal trainingssessies om fysiek fit te blijven. Ik geloof erin dat als je fysiek sterk bent, je ook krachtiger kunt ondernemen. Managementboeken lees ik eigenlijk niet. Daar kom ik niet aan toe met ook nog drie kinderen. Ik draai tropenjaren.’

Meer van Centraal Beheer Zakelijk

‘We moeten alle zeilen bijzetten om genoeg over te houden’

‘DenkProducties is nu creatiever en stabieler dan ooit’

‘Als jonge ondernemer heb je weinig te verliezen’

‘We faciliteren klanten tot op de millimeter’

‘Ik wil mensen verleiden tot duurzaamheid’

‘Ons vak verandert als gevolg van duurzame innovaties voortdurend’

‘Willen we voorop blijven lopen, dan moeten we medewerkers in beweging krijgen’

'Wees eerlijk en betrouwbaar voor je mensen én je klanten’

‘Toen de crisis uitbrak, hebben we iedereen zoveel mogelijk zekerheid geboden’

‘Dankzij corona groeien we nu meer dan ooit’

‘Ik had ook twintig jaar in financiële problemen kunnen zitten’

‘Je kunt je bedrijf niet alleen laten groeien’

‘Anderen kan ik niet veranderen, mezelf wel’

'In het verleden kon ik de stress van het bedrijf moeilijk loslaten’

‘Het is in deze tijd fijn als een leider het voortouw neemt’

Zo proberen bedrijven de crisis te overleven

De bedrijfsvoering stokt. En nu?

Hoe ondersteun ik mijn medewerkers bij het thuiswerken?

‘Vertrouw op medewerkers, ze weten veel meer dan werkgevers denken’

Psychisch verzuim: de 10 inzichten van de experts

Hoe ziekteverzuim te sturen valt

Hoe elke generatie een update is van de bedrijfscultuur

‘Spreek mensen aan op hun kracht, niet op hun zwakte’

Investeren in duurzame inzetbaarheid loont direct

Liever mobiliteit à la carte dan een eigen auto

Zo overleeft jouw bedrijf de volgende crisis

De technologische ratrace: meehollen of afwachten?

Zo kun je je bedrijf altijd laten groeien: 9 groeitips voor mkb’ers

Reputatieschade? Zo ga je ermee om

Zo zorg je voor een veilige bedrijfscultuur: 10 gouden tips

Cybercrime: 7 quick wins die criminelen buiten de deur houden

Een risico is nooit een probleem

Waarom vitaliteit voor elk bedrijf van belang is

Over deze advertorial

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de commerciële afdeling FD Mediagroep Effect. De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor de inhoud van deze pagina geen verantwoordelijkheid.  

Over Centraal Beheer

Centraal Beheer is de persoonlijke businesspartner van zakelijk Nederland. Wij helpen ondernemers al meer dan 100 jaar. Met verzekeringen, maar ook steeds vaker met vernieuwende diensten en oplossingen.

Met ons ondernemersprogramma Groeiversneller helpen we ondernemers bijvoorbeeld met het bepalen en realiseren van hun strategische visie. En met Lekker Bezig, de praktische totaalaanpak voor duurzame inzetbaarheid, helpen we werkgevers op weg naar een duurzaam inzetbare organisatie. Ook werken we actief aan oplossingen voor maatschappelijke ontwikkelingen als de verduurzaming van vastgoed en de veranderende behoefte op het gebied van zakelijke mobiliteit.

Door actief samen te werken met ondernemers, partners en netwerken komen we tot interessante en inspirerende inzichten. En zetten we uitdagingen gezamenlijk om in kansen.


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
    Wijnen
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    ESB
    Impact Investor
    Investment Officer
    Listn
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 

Nieuw: donkere weergave

Het FD is nu ook beschikbaar in een donkere weergave. Omdat uw apparaat is ingesteld op donkere modus, hebben we dat al voor u aangepast.

Liever een lichte weergave? Pas uw voorkeuren aan rechtsboven via het gebruikersmenu of onderaan in de pagina.

Browser niet ondersteund

De versie van uw browser wordt niet (meer) ondersteund vanwege mogelijke beveiligingsrisico’s. Daarnaast kan het zijn dat een enkele functionaliteit op FD.nl niet beschikbaar of geoptimaliseerd is voor uw browser.

Wat kunt u doen?

We willen u een zo goed mogelijke ervaring bieden. Zorg er daarom voor dat u de nieuwste versie van één van de volgende browsers gebruikt: Chrome, Safari of Edge. Indien u dit niet zelf kunt, neem dan contact op met uw eigen IT-supportafdeling.

Meer informatie
Meer informatie