DIT ARTIKEL WORDT U AANGEBODEN DOOR KPN
“Als technisch handelsbureau zijn we altijd op zoek naar manieren om de processen voor onze klanten te versnellen en verbeteren', vertelt Maarten Visser, eigenaar van Visser Assen, leverancier van bouwmaterialen. Met behulp van cameratechnieken en lasers probeert zijn bedrijf aannemers en bouwplaatsen minder diefstalgevoelig te maken.
De BouwTag
Maar niet al het materieel op een bouwplaats is per definitie gestolen wanneer het even onvindbaar is. Aannemers hebben veel materieel dat over hun hele werkgebied rondzwerft. Een bouwproces is geen gecontroleerd proces binnen vier muren en het materieel leidt vaak een zwervend bestaan. ‘We zagen dat er een gebrek aan overzicht is. Men weet niet waar de spullen staan. Het gevolg is dat er nieuw materieel moet worden aangeschaft of gehuurd. Dat zijn allemaal extra kosten die niet nodig zijn’, zegt Visser. Hij ontwikkelde in samenwerking met KPN de BouwTag, een IoT-sensor waarmee aannemers hun materieel kunnen volgen, zodat altijd duidelijk is waar bepaalde machines en gereedschappen zich bevinden.
Digital Heroes
Een van de grote uitdagingen voor ondernemers is de digitale transformatie. De wetenschap dat processen en business modellen slimmer en beter kunnen, maar het gebrek aan tijd, geld en overzicht in het woud aan informatie, maakt dat het niet helder is hoe en waar te beginnen. KPN biedt met de serie Digital Heroes relevante informatie op verschillende gebieden van digitalisering, zodat u als ondernemer kunt profiteren van de mogelijkheden terwijl de zaak gewoon door draait.
Stel basisvragen
Het vinden van tijd en geld om te investeren in digitale mogelijkheden is een uitdaging voor veel ondernemers. Toch is digitalisering cruciaal voor de concurrentiepositie en het succes van een onderneming. ‘Stel jezelf een aantal basisvragen’, adviseert Marieke Snoep, directeur Zakelijke Markt bij KPN. ‘Kijk hoe je concurrent het doet, hoe je daarin kunt versnellen, welke nieuwe markten of potentieel je kunt aanboren. Hoe kan ik mijn eigen processen of de processen van mijn klant optimaliseren?’ Ze realiseert zich dat er een overload aan informatie is waardoor het soms lastig is om tussen de bomen het bos nog te zien.
Digital Dutch Experience
Dat is een van de redenen dat KPN in Zoetermeer de Digital Dutch Experience (DDX) inrichtte. 'Daarin proberen we alle relevante informatie concreet naar onze klanten te vertalen. Welke nieuwe ontwikkelingen zien we in de markt en wat betekenen die specifiek voor jou', legt Snoep uit. Het DDX is bovendien een plek waar klanten van KPN worden uitgenodigd om bijvoorbeeld bestaande business cases te ervaren en er fysiek mee aan de slag te gaan. ‘Je gaat naar buiten met een concrete vervolgstap. Wij delen onze kennis en ervaring op de gebieden access en connectivity, cloud en workspace', en veiligheid en business continuity met onze klanten. In combinatie met de input van de klant over zijn bedrijfsvoering en branchespecifieke kennis, kunnen we van één en één veel meer dan twee maken.’

Maarten Visser is eigenaar van Visser Assen. Al meer dan veertig jaar levert het bedrijf bouwmaterialen, inframaterieel, bouwplaatsinrichting en wegbebakening. Samen met KPN ontwikkelde Maarten Visser de bouwtag.
Business case is cruciaal
Gerd Kortuem, hoogleraar IoT aan de TU Delft, adviseert organisaties om klein te beginnen en te zoeken naar een winstgevende businesscase. ‘Wees pragmatisch en bouw IoT langzaam uit in je bedrijf. Cruciaal is het opbouwen van kennis en ervaring in eigen huis, want IoT moet uiteindelijk tot in je DNA worden doorgevoerd.’ Die business case is inderdaad erg belangrijk, stelt Titia Houwing, IoT-expert bij KPN. ‘Klanten kijken bij IoT bijvoorbeeld vaak vooral naar kosten en procesoptimalisatie, maar ook de commerciële impact en het nieuwe verdienmodel moeten in de business case meegenomen worden.’
Corvee
Dat is niet eenvoudig, omdat deze drie pijlers niet zelden in verschillende afdelingen zijn ondergebracht in een bedrijf. ‘Processen, systemen en mensen moeten allemaal worden meegenomen in de business case. Wanneer één van deze blokken stil staat, krijg je de case niet van de grond.’ Om ideeën op te doen voor mogelijke digitalisering in een organisatie, adviseert Snoep om als ondernemer goed te kijken naar wat er niet leuk is in de onderneming. ‘Wat voelt als corvee? Daar zijn vaak technologische oplossingen voor en dat is een mooi startpunt van de digitale transformatie.’
Podcast: hoe implementeer je een IoT-oplossing zoals de BouwTag?
Wil jij weten hoe Maarten Visser de BouwTag tot een succes heeft gemaakt? Welke hobbels hij heeft moeten overwinnen? En hoe hij de BouwTag heeft ontwikkeld in samenwerking met KPN? Luister dan de podcast waarin Maarten Visser in gesprek gaat met Marieke Snoep van KPN. Host: John van Schagen.
Verregaande mogelijkheden
Voor Visser was het een logisch besluit om samen te werken met KPN bij de ontwikkeling van de BouwTag. ‘We zochten een solide partner die ons snel concrete oplossingen kon bieden voor onze klanten.’ Een van de uitdagingen waar Visser tegenaan liep was bijvoorbeeld de batterijduur van GPS-trackers. Houwing: ‘De IoT-sensoren die connectie maken met ons LoRa-netwerk, verbruiken zo weinig energie dat de batterijen veel langer meegaan dan die in reguliere tracking devices.’ Het landelijk dekkende netwerk was voor Visser bovendien cruciaal. ‘Daardoor werd het voor ons mogelijk om een sluitende oplossing te bieden in heel Nederland.’ Samen met KPN werkt Visser Assen verder aan verbeteringen en optimalisatie van de BouwTag, dat buiten de sensoren uit een overzichtelijk dashboard bestaat waarin zichtbaar is waar materieel zich bevindt.
‘Zorg dat zowel systemen, als processen en mensen in de business case voor IoT worden meegenomen. Alleen dan krijg je een idee van de grond’
Kosten optimaliseren
‘Het succes zit in een brede acceptatie’, zegt Visser. Ondertussen is hij in zijn hoofd alweer een stap verder en voorziet hij grote mogelijkheden wanneer op ieder stuk gereedschap en op iedere machine meetapparatuur wordt geplaatst. ‘Wanneer je kunt zien hoe vaak iets wordt gebruikt, op welke momenten, wat het verbruik is, hoe zwaar het wordt belast, krijg je een enorme hoeveelheid data waarmee je je bedrijf en materieel goed kunt analyseren en zo als aannemer je processen en kosten kunt optimaliseren.’
End-to-end oplossing
Wanneer de business case er eenmaal ligt, is het belangrijk om deze met klantanimo te toetsen, stelt Snoep. ‘Klantfeedback is absoluut cruciaal. Onderzoek de bereidheid van klanten om voor je idee te betalen. Wanneer het gaat om een interne kostenbesparing, kun je zelf de volledige business case maken en schalen om te beoordelen of dit de investering waard is. Maar kijk vooral als ondernemer of de gehele reis klopt. Het heeft niet zoveel zin om de prullenbakken in je kantoor connected te maken, maar wel om dat met grote afvalcontainers te doen, omdat je op die manier de ritten van de vrachtwagens kunt optimaliseren. Het hele plaatje van de business case moet kloppen, het moet een end-to-end oplossing zijn die ergens stopt, maar die concreet ergens geld oplevert.’ Ook Visser toetste zijn idee bij collega’s en vaste klanten. ‘Dan krijg je snel genoeg een gevoel of je idee sterk genoeg is om ermee door te gaan.’
Titia Houwing, IoT-expert bij KPN: 'Wij hebben de juiste ervaring'
‘Wanneer je bezig bent met een connectivity propositie is KPN de logische partij om te benaderen. Wij zijn de grootste op IoT-gebied in de Nederlandse markt, dat betekent dat we ontzettend veel kennis, expertise en ervaring hebben. Die ervaring maakt dat KPN kan bogen op talloze referentiecases waarop kan worden teruggegrepen. Wanneer ondernemers bij ons aankloppen, kunnen we kennis toepassen uit een vergelijkbare case. We hebben veel dingen namelijk al eerder gedaan, zoals connectoren ontwikkelen die tegen trillingen of specifieke weersomstandigheden kunnen. Of wanneer er op AI-gebied met grote datavolumes moet worden gewerkt, hebben we al veel ervaring met de juiste sturing en het leervermogen van de systemen.’