MENZIS IS VERANTWOORDELIJK VOOR DE INHOUD VAN DIT ARTIKEL

Zo krijg je wél aandacht voor vitaliteit en leefkracht

Erik Neijzen, HR-programmanager vitaliteit bij Royal FloraHolland en Myrthe Heijnen, adviseur bedrijfszorg bij Menzis in gesprek over vitaliteit.
Erik Neijzen, HR-programmanager vitaliteit bij Royal FloraHolland en Myrthe Heijnen, adviseur bedrijfszorg bij Menzis in gesprek over vitaliteit.

Veel vitaliteitsprogramma’s stranden in goede bedoelingen. Maar wanneer medewerkers zelf hun doelen stellen en de regie voeren over hun vitaliteit, raken ze wél gemotiveerd om met hun gezondheid aan de slag te gaan. Myrthe Heijnen, adviseur bedrijfszorg bij Menzis en Erik Neijzen, HR-programmanager vitaliteit bij Royal FloraHolland, leggen uit hoe je dat doet.

Werken aan vitaliteit is maatwerk. Niet één medewerker is hetzelfde. ‘Daarom is het belangrijk om je oor te luister te leggen bij de medewerkers zelf en niet alleen van bovenaf te komen met generieke maatregelen’, zegt Myrthe Heijnen, adviseur bedrijfszorg bij Menzis. ‘De medewerker weet zelf het best wat hij wil veranderen aan bijvoorbeeld z’n leefstijl.’

De rol van de leidinggevende

Managers die weten wat er speelt in een organisatie, hebben hierin wat haar betreft een belangrijke rol. Heijnen: ‘Zij zijn het die een vinger aan de pols houden van de medewerker. Zo kunnen zij ervoor zorgen dat de medewerker het juiste aanbod van tools en diensten krijgt aangeboden. Die afstemming is belangrijk. Daarmee kan een leidinggevende het brede en vage onderwerp vitaliteit concreet en persoonlijk maken. Betekent werken aan vitaliteit voor jou bijvoorbeeld dat je de komende twee maanden vijf kilo afvalt? Dat je over zes weken meedoet aan de wandelvierdaagse? Of betekent het dat je overdag twee keer tien minuten extra pauze inlast? Hoe concreter en haalbaarder, hoe beter. Bij Menzis spreken we overigens over leefkracht, dat gaat over positiviteit en veerkracht voelen door met je eigen gezondheid bezig te zijn. Dit begrip is dus nog breder dan vitaliteit en kan je ook ervaren als je ziek bent.’

‘Managers kunnen ervoor zorgen dat de medewerker het juiste aanbod van tools en diensten krijgt aangeboden’
Myrthe Heijnen, adviseur bedrijfszorg bij Menzis

SamenGezond op het Werk

Medewerkers zijn de ruggengraat van een organisatie. Het is dus belangrijk dat ze duurzaam inzetbaar zijn én blijven. Met het werkgeversabonnement SamenGezond op het Werk kunnen bedrijven hun medewerkers daarbij ondersteunen. Wordt er veel met schermen gewerkt? Of is er sprake van onregelmatige werktijden? Zijn veel medewerkers ook mantelzorger? Bij elke specifieke vraag biedt SamenGezond op het Werk een gericht themapakket voor zowel individuele medewerkers als voor groepen. Meer informatie vind je op de site van Menzis.

Online omgeving en app

Om organisaties te helpen hun medewerkers leefkrachtig te maken, biedt Menzis werkgevers een persoonlijk online gezondheidsprogramma aan: ‘SamenGezond op het Werk’. Heijnen: ‘Medewerkers krijgen hiermee toegang tot een eigen online omgeving die toegankelijk is via zowel het web als via een app. Het abonnement hierop is een toevoeging op het reguliere online gezondheidsprogramma SamenGezond en heeft als extra voordeel dat werkgevers zelf de gezondheidsthema’s kunnen kiezen die bij hen passen. Wanneer een bedrijf in een bepaalde tijd van het jaar bijvoorbeeld aandacht wil voor stoppen met roken, meer bewegen of minder stress, dan kunnen wij daar passende blogs, coachdoelen en interventies bij aanbieden. De interventies die de werkgever al gebruikt kunnen we eveneens een plek geven in de eigen online omgeving. Medewerkers kunnen de app vervolgens op het werk gebruiken, maar ook thuis.’

Persoonlijke doelen, online coach en beloning

Dit persoonlijke online gezondheidsprogramma speelt in op de intrinsieke motivatie van deelnemers omdat het op maat gesneden is. Heijnen: ‘Iedere medewerker heeft zo z’n eigen doelen als het gaat om leefkracht. Wij bieden hen met dit programma een steuntje in de rug en verleiden deelnemers om telkens hun doelen te bereiken en opnieuw vast te stellen. Een medewerker krijgt met deze app bijvoorbeeld inzicht in een persoonlijke fitscore en daarmee in de eigen gezondheid. Dat kan enorm motiverend werken. Als er onderdelen zijn waarop een medewerker minder scoort, dan kan hij daarvoor heel makkelijk persoonlijke doelen stellen. Denk aan het eten van meer groente en fruit, meer water drinken of meer bewegen, maar ook time management, mantelzorg & werk of minder tijd voor het beeldscherm doorbrengen. De medewerker kan hier bovendien persoonlijke coaching voor krijgen.’

‘Iedere medewerker heeft zo z’n eigen doelen als het gaat om leefkracht’
Myrthe Heijnen, adviseur bedrijfszorg bij Menzis

Fitbit, Runkeeper en Strava

Fysieke activiteiten die getrackt worden met de app worden beloond met SamenGezond punten. Deelnemers kunnen ook andere apps, zoals Fitbit, Runkeeper of Strava, aan hun app koppelen. Heijnen: ‘De fitscore is daardoor steeds actueel. Deelname aan het persoonlijke weekdoel en de online coach helpen de medewerker om de fitscore te verbeteren.’ Wie actief is, wordt bovendien beloond. Heijnen: ‘Het is wetenschappelijk aangetoond dat het, om gedragsverandering vast te houden, helpt om op korte termijn te belonen. Dat je - als je nu je leefstijl verandert - daar over dertig jaar plezier van hebt, is dan ook vaak niet voldoende motivatie. Daarom worden deelnemers die hun weekdoel halen direct beloond met een voucher voor de HEMA of Coolblue of met SamenGezond punten. Deze punten kunnen ze dan weer inwisselen in de webshop voor interventies, korting op gezonde producten en uitjes, een donatie aan een goed doel, of korting op hun aanvullende verzekering bij Menzis. Heel concreet, en heel direct.’

Houvast om in gesprek te gaan

Heijnen is realistisch als het gaat om reikwijdte en impact van de app. ‘Mensen met echte gezondheidsproblemen worden met deze app niet ineens wél gezond. Het is geen wondermedicijn. Maar het programma kan wel degelijk een hele groep relatief gezonde medewerkers aanzetten om wat meer te bewegen en gezonder te eten en te leven. Zo zien we bijvoorbeeld dat medewerkers die aan het weekdoel deelnemen, aanzienlijk meer bewegen dan collega’s die dat niet doen. Ook laten medewerkers weten dat hun kennis op het gebied van “gezond leven” dankzij het programma flink toeneemt. Het heeft als het goed is een preventieve werking. Bovendien helpt het programma bij het bespreekbaar maken van het onderwerp vitaliteit in de organisatie. Het geeft leidinggevenden extra houvast om met medewerkers in gesprek te gaan over hun gezondheid. Dat is pure winst. Daar komt nog bij dat op intranet vaak van alles wordt geplaatst, waaronder informatie over vitaliteit. Met dit programma is er één duidelijke plek waar medewerkers alle informatie en tools kunnen vinden die hen gaan helpen om gezonder te worden.’

Royal FloraHolland zet in op vitaliteit

Een organisatie die gebruikmaakt van het persoonlijk online gezondheidsprogramma SamenGezond op het Werk is Royal FloraHolland, de grootste bloemenveiling ter wereld met drieduizend medewerkers. ‘We werkten altijd al nauw samen met de adviseurs van Menzis als het gaat om ons vitaliteitsprogramma. Nu hebben we ons aangesloten bij het programma “SamenGezond op het Werk”’, zegt Erik Neijzen, verantwoordelijk voor het vitaliteitsbeleid bij Royal FloraHolland. ’We focussen met deze aanpak op preventie van uitval. We willen onze mensen namelijk graag fit, gemotiveerd en veerkrachtig houden. Dat is in het belang van de medewerkers zelf én van de werkgever. Want als het bij de medewerkers goed zit, werkt dat ook door in het werk.’

‘We willen onze mensen namelijk graag fit, gemotiveerd en veerkrachtig houden’
Erik Neijzen, verantwoordelijk voor het vitaliteitsbeleid bij Royal FloraHolland

Ziekte overkomt je, verzuim overleg je

Royal FloraHolland vindt het belangrijk dat medewerkers gezond en fit zijn, zin hebben in hun werk en er iets van willen maken, en flexibel genoeg zijn om met tegenslagen om te kunnen gaan. Neijzen: ‘Zeker in coronatijd. Maar ook daarvoor hadden we aandacht voor vitaliteit en leefkracht. De aandacht was vooral gericht op verzuimbeheersing. Ik durf wel te stellen dat we daar behoorlijk goed in zijn. We hebben een veilige werkomgeving gecreëerd en we vragen van medewerkers om eventuele klachten op tijd te bespreken met hun leidinggevende. Ook trainen we onze leidinggevenden om het gesprek aan te gaan met medewerkers die verzuimen. Ons motto is: ziekte overkomt je, verzuim overleg je.’ De maatregelen werpen hun vruchten af. Neijzen: ‘Ons verzuim lag kort voor de coronacrisis rond de vijf procent. Dat is voor een logistiek bedrijf als het onze, met een 24-uursdienstverlening, een keurig cijfer.’

Voorkomen is beter dan genezen

Maar een goed verzuimbeleid alleen is niet voldoende. Neijzen: ‘Zodra een medewerker verzuimt, zijn we eigenlijk al te laat. Liever voorkomen we het verzuim zoveel mogelijk. Daarom zijn we nu deze samenwerking aangegaan met Menzis.’ De kosten gaan daarbij voor de baten uit. Neijzen: ‘Het is altijd lastig wanneer een investering zich niet meteen terugbetaalt. Er is een lange adem voor nodig. En het is al helemaal lastig als er geen concreet rendement aan kan worden gekoppeld. Maar het kan haast niet anders dan dat investeringen in de leefkracht van medewerkers de organisatie veel gaan opleveren. Om te beginnen meer gezonde medewerkers.’ Heijnen: ‘Daarnaast laat je als organisatie zien dat je het welzijn van je medewerkers belangrijk vindt. Het werken in zo’n organisatie wordt daarmee een stuk aantrekkelijker.’ Neijzen: ‘En daarmee trekken we weer nieuw talent aan en voorkomen we dat goede medewerkers op zoek gaan naar een andere baan.’

‘Ons motto is: ziekte overkomt je, verzuim overleg je’
Erik Neijzen, verantwoordelijk voor het vitaliteitsbeleid bij Royal FloraHolland

Ingang voor managers

Onderdeel van het abonnement is een ‘delivery manager’. Heijnen: ‘Dit is een sparring partner die meedenkt over het selecteren van gezondheidsthema’s, de communicatiestrategie en over de beste manier om draagvlak te creëren. Ook helpt deze persoon mee om de SamenGezond-website in te richten.’ Neijzen: ‘Dit gaat ons alleen al helpen omdat we hiermee gericht aandacht geven aan het onderwerp. Het programma biedt medewerkers bovendien praktische tips en informatie om gezonder te worden en het verleidt hen om gezonder te eten, stressvrijer te leven en in beweging te komen. Vitaliteit staat hierdoor goed op de kaart.’

De teammanagers spelen wat Neijzen betreft dit alles een belangrijke rol. ‘Zij zijn het die het gesprek moeten aangaan met medewerkers die wat kilootjes kwijt zouden moeten of hun levensstijl kunnen verbeteren. Dat is een lastige confrontatie. Het programma biedt hen een mooie ingang om over het thema vitaliteit in gesprek te gaan met hun medewerkers. Dat maakt het communiceren hierover een stuk makkelijker.’

Medewerkers als ambassadeur

Als organisatie wil je natuurlijk dat jouw medewerkers ook ambassadeurs zijn van jouw bedrijf. Niet alleen op feestjes, maar vooral ook via sociale media kunnen medewerkers een belangrijke pr-functie verrichten. In een blog van Gert Dekker, senior adviseur bedrijfszorg bij Menzis, legt hij uit hoe je van ambassadeurs medewerkers maakt.

Ambassadeurs en vitaliteitscoaches

Maatwerk is ook volgens Neijzen belangrijk. ‘Daarom hebben wij een aantal medewerkers gevraagd voor de rol van ambassadeur. Zij vormen de ogen en oren van hun afdeling en weten precies waar medewerker mee worstelen en behoefte aan hebben als het gaat om vitaliteit. Daarnaast hebben we enkele vitaliteitscoaches rondlopen op de werkvloer. Dit zijn speciaal hiervoor geschoolde teammanagers die de lokale cultuur goed kennen. Bij hen kunnen medewerkers terecht met zorgen en wensen over hun werk en werkomgeving, maar ook met vragen over het verbeteren van hun vitaliteit.’

Integraal vitaliteitsbeleid

Deze coaches zijn bijzonder effectief volgens Neijzen. ‘Medewerkers maken er graag gebruik van. Belangrijk is wel dat we als organisatie het thema vitaliteit breed op de kaart hebben staan. Het kan niet zo zijn dat een vitaliteitscoach een medewerker adviseert om frisdrank in te wisselen voor een gezondere variant terwijl in de bedrijfskantine de flesjes cola in de aanbieding zijn. Dat moet allemaal goed op elkaar zijn afgestemd en daarvoor heb je een integraal vitaliteitsbeleid nodig. Daarmee laat een organisatie zien dat alles in het bedrijf gericht is op gezond leven en werken. Dan kun je echt stappen zetten en worden medewerkers onherroepelijk vitaler.’

SamenGezond op het Werk is een tool om dat beleid vervolgens naar de medewerker toe brengen, tot in de broekzak, en hen er aan te verbinden. Zo draagt Menzis met kleine stappen bij aan werkend Nederland gezonder maken.

Onderwerpen