DIT ARTIKEL WORDT U AANGEBODEN DOOR PEUGEOT 508
'Webwinkel geopend voor grote borsten.' Met dat persbericht gaf Mariëlle van Werven de start van haar bedrijf, nu acht jaar geleden, een enorme boost. ‘We hadden vanaf de eerste dag al klanten.’
Voor Nederlandse vrouwen met grote cupmaten is het lange tijd zoeken naar mooie lingerie en passende badmode. Zo ook voor de Brabantse Mariëlle van Werven. In 2011 besluit ze op die behoefte in te spelen met een nieuwe online speciaalshop, Annadiva. Het wordt, mede dankzij het ronkende persbericht, onmiddellijk een succes. De eerste jaren bestiert ze de webwinkel nog vanuit haar woning in Maren-Kessel.
Passen in de bezemkast
‘Dat betekende regelmatig pallets met verpakkingen op de stoep, vrachtwagens in de straat en postzakken in de gang. De bezemkast die we hadden omgebouwd tot pashokje. Er waren namelijk klanten de producten wilden passen, iets dat ik bij de start nog niet had voorzien’, aldus Van Werven. Die onstuimige beginperiode ligt inmiddels alweer ver achter haar.
Inmiddels telt Annadiva twee fysieke winkels en een hoofdkantoor op een industrieterrein in 's-Hertogenbosch. Hier worden de online bestellingen verwerkt, samen goed voor bijna negentig procent van de omzet. ‘Toch houden we vast aan stenen winkels. Er zijn nu eenmaal vrouwen die toch graag willen passen. Daarvoor kunnen ze terecht in Nijmegen en het centrum van 's-Hertogenbosch.’
Verpakkingen een feestje
Van Werven richt zich op een niche en wil alles perfect regelen. Daarnaast zet ze in op een soepel bestelproces en persoonlijk advies. Het zijn die aspecten die belangrijk zijn geweest voor de snelle groei van Annadiva. ‘Neem onze verpakkingen. We hebben verschillende soorten doosjes, een eigen print en een bedankkaartje. Het voelt echt als een cadeautje en klanten waarderen dat enorm. Zo onderscheiden we ons van een winkel als de Bijenkorf.’
Focus
Ondernemen betekent ook dat je gemaakte beslissingen soms moet terugdraaien. Simpelweg omdat ze anders uitpakken dan je had gedacht. Van Werven maakte dat enkele jaren geleden mee toen ze besloot het assortiment uit te breiden, met kleinere lingeriematen en zelfs boxershorts voor heren. "Daar ben ik van teruggekomen. Ik zie overal kansen en vind veel dingen leuk. Voor je het weet ben je met vijf projecten tegelijk bezig en maak je niks af. Die andere producten leidden af van waar we goed in zijn: grotere cupmaten.’
Naar Duitsland
Dat wil niet zeggen dat je je horizon niet moet verbreden. Integendeel. Zo verkent Van Werven inmiddels de Duitse markt, een stap die meer tijd in beslag neemt dan ze eerder dacht. ‘Een webshop in een andere taal, in een ander land met andere regels. Dat bleek moeilijker dan ik dacht. Klanten daar sturen ook gemiddeld meer retour en er waren dagen waarop ik iemand miste op kantoor die Duits spreekt. Gelukkig hebben we dat nu beter georganiseerd en komt er langzaam maar zeker meer omzet vandaan. Een kwestie van volhouden dus.’
Retourregeling
Opvallend is overigens de retourregeling waar Van Werven aan vasthoudt. In tegenstelling tot de meeste online retailers hangt aan het terugsturen van producten een prijskaartje. bescheiden weliswaar, maar toch. "Daar houden we aan vast, we kunnen niet anders. Je gaat er als webwinkel anders aan kapot."
Over deze advertorial
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de commerciële afdeling FD Mediagroep Effect. De redactie van Het Financieele Dagblad draagt voor de inhoud van deze pagina geen verantwoordelijkheid.
Over Peugeot
Ondernemen is een combinatie van toewijding, durf en visie. De nieuwe Peugeot 508, driver van succes. What drives you?