In het kort
- Investeringsmaatschappij van Haagse bank NIBC steekt opnieuw geld in bouw van lng-tankstations.
- Twee jaar geleden nam NIBC Investment Partners samen met enkele Rotterdamse investeerders een meerderheidsbelang in Tilburgse exploitant van lng-tankstations Rolande.
- Het vloeibaar aardgas wordt per schip onder meer aangevoerd uit de Verenigde Staten, Rusland, Qatar en Noorwegen.
NIBC Investment Partners, de investeringstak van NIBC Bank, investeert opnieuw in schone brandstof voor vrachtauto's. De Haagse investeerder maakte donderdag een 'substantiële vervolginvestering' bekend in Rolande, de Tilburgse exploitant van lng-stations.
Investeringsmaatschappij NIBC en Investeerder Rotterdam Port Fund namen in 2019 gezamenlijk een meerderheidsbelang in Rolande. Het Brabantse bedrijf, dat claimt marktleider te zijn in Nederland, werkt aan een Europees netwerk van lng-tankstations en helpt logistieke dienstverleners bij de overstap naar lng (vloeibaar aardgas) als brandstof. Vrachtrijders krijgen daarmee een alternatief voor vervuilende diesel aangeboden.
Meer dan dertig lng-tankstations
Het bedrijf beschikt momenteel over twintig tankstations in Nederland, België en Duitsland. Mede dankzij de extra investering van NIBC Investment Partners kan dat aantal in 2022 worden uitgebreid tot boven de dertig, laat ceo Jolon van der Schuit van Rolande weten. Het opzetten van een lng-tankstation kost zo'n €1 mln à €1,5 mln, drie tot vier keer zoveel als een traditioneel dieselstation voor vrachtauto's. Zo beschouwd kan de investering van NIBC al gauw oplopen tot zo’n €10 mln of misschien zelfs meer.
Reductie CO2-emissies
Sinds 2011 is lng in Nederland beschikbaar als brandstof voor trucks. Met deze brandstof kunnen CO2-emissies al tot 20% gereduceerd worden ten opzichte van diesel, stelt Rolande. Lng kan ook worden gemaakt uit biogas uit gecertificeerde afvalstromen, zoals organisch huishoudelijk afval, mest, slib of landbouwafval. Met bio-lng zou het zwaar wegtransport volgens Rolande zelfs 99,8% kunnen besparen aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel. Rolande wil ook eigen productiefaciliteiten voor lokaal bio-lng opzetten.
Innovatieve energieprojecten
Achter investeerder Rotterdam Port Fund, in het leven geroepen om innovatieve energieprojecten te ondersteunen, zitten Havenbedrijf Rotterdam, de Rotterdamse ondernemers Peter Goedvolk en Luc Braams, rederij Koninklijke Doeksen en de Zuid-Hollandse ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter. Naast NIBC, dat sinds een klein jaar onderdeel is van de Amerikaanse investeerder Blackstone, is ook Iveco-importeur Fred Schouten een grote aandeelhouder. Hij richtte Rolande in 2005 op.
Verenigde Staten, Rusland, Qatar en Noorwegen
Rolande betrekt zijn lng van onder meer de Rotterdamse Gate terminal, de eerste lng-importterminal van Nederland, met toegang tot Noordwest-Europa. Het vloeibaar aardgas wordt per schip onder meer aangevoerd uit de Verenigde Staten, Rusland, Qatar en Noorwegen en is vloeibaar, doordat het is afgekoeld tot 160 graden Celsius. Bij deze temperatuur wordt het aardgas bij Gate Terminal opgeslagen. Vervolgens wordt het in vloeibare vorm gebruikt als brandstof voor vrachtwagens en de scheepvaart.