• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
25 nov '21 17:52

Investeerder NIBC steekt miljoenen in schone brandstof voor vrachtauto's

Van onze redacteur
Van onze redacteur

In het kort

  • Investeringsmaatschappij van Haagse bank NIBC steekt opnieuw geld in bouw van lng-tankstations.
  • Twee jaar geleden nam NIBC Investment Partners samen met enkele Rotterdamse investeerders een meerderheidsbelang in Tilburgse exploitant van lng-tankstations Rolande.
  • Het vloeibaar aardgas wordt per schip onder meer aangevoerd uit de Verenigde Staten, Rusland, Qatar en Noorwegen.

NIBC Investment Partners, de investeringstak van NIBC Bank, investeert opnieuw in schone brandstof voor vrachtauto's. De Haagse investeerder maakte donderdag een 'substantiële vervolginvestering' bekend in Rolande, de Tilburgse exploitant van lng-stations.

Investeringsmaatschappij NIBC en Investeerder Rotterdam Port Fund namen in 2019 gezamenlijk een meerderheidsbelang in Rolande. Het Brabantse bedrijf, dat claimt marktleider te zijn in Nederland, werkt aan een Europees netwerk van lng-tankstations en helpt logistieke dienstverleners bij de overstap naar lng (vloeibaar aardgas) als brandstof. Vrachtrijders krijgen daarmee een alternatief voor vervuilende diesel aangeboden.

Meer dan dertig lng-tankstations

Het bedrijf beschikt momenteel over twintig tankstations in Nederland, België en Duitsland. Mede dankzij de extra investering van NIBC Investment Partners kan dat aantal in 2022 worden uitgebreid tot boven de dertig, laat ceo Jolon van der Schuit van Rolande weten. Het opzetten van een lng-tankstation kost zo'n €1 mln à €1,5 mln, drie tot vier keer zoveel als een traditioneel dieselstation voor vrachtauto's. Zo beschouwd kan de investering van NIBC al gauw oplopen tot zo’n €10 mln of misschien zelfs meer.

Reductie CO2-emissies

Sinds 2011 is lng in Nederland beschikbaar als brandstof voor trucks. Met deze brandstof kunnen CO2-emissies al tot 20% gereduceerd worden ten opzichte van diesel, stelt Rolande. Lng kan ook worden gemaakt uit biogas uit gecertificeerde afvalstromen, zoals organisch huishoudelijk afval, mest, slib of landbouwafval. Met bio-lng zou het zwaar wegtransport volgens Rolande zelfs 99,8% kunnen besparen aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel. Rolande wil ook eigen productiefaciliteiten voor lokaal bio-lng opzetten.

Innovatieve energieprojecten

Achter investeerder Rotterdam Port Fund, in het leven geroepen om innovatieve energieprojecten te ondersteunen, zitten Havenbedrijf Rotterdam, de Rotterdamse ondernemers Peter Goedvolk en Luc Braams, rederij Koninklijke Doeksen en de Zuid-Hollandse ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter. Naast NIBC, dat sinds een klein jaar onderdeel is van de Amerikaanse investeerder Blackstone, is ook Iveco-importeur Fred Schouten een grote aandeelhouder. Hij richtte Rolande in 2005 op.

Verenigde Staten, Rusland, Qatar en Noorwegen

Rolande betrekt zijn lng van onder meer de Rotterdamse Gate terminal, de eerste lng-importterminal van Nederland, met toegang tot Noordwest-Europa. Het vloeibaar aardgas wordt per schip onder meer aangevoerd uit de Verenigde Staten, Rusland, Qatar en Noorwegen en is vloeibaar, doordat het is afgekoeld tot 160 graden Celsius. Bij deze temperatuur wordt het aardgas bij Gate Terminal opgeslagen. Vervolgens wordt het in vloeibare vorm gebruikt als brandstof voor vrachtwagens en de scheepvaart.

Vloeibaar aardgas

Over anderhalf jaar moet er een bio-LNG-fabriek staan in Leeuwarden

Rotterdamse haven investeert miljoenen in lng-tankstations

‘We moeten acteren op het niveau van multinationals’

Laatste nieuws

07:02 Live: Positieve start van beurshandel verwacht 06:39 J.K. Rowling, schrijver en activist 06:00 Chili moet zijn koperindustrie redden: voor zichzelf en de energietransitie 28 mei Erdogan wint Turkse presidentsverkiezingen 28 mei Vliegtuig van Chinese makelij heeft eerste vlucht succesvol afgerond
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer bedrijfsleven

3 min leestijd

VDL verandert machines wegenbouw van diesel naar elektrisch

1 min leestijd • Podcast

De week voorbij: Wat klimaatactivisten te zeggen hebben over grote bedrijven

6 min leestijd • Interview

'China en de VS liggen duidelijk op ramkoers'

Bartjens
Bartjens
2 min leestijd • Bartjens

Varo Energy kan zijn beursplannen afstoffen


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01