Een nieuwe winstwaarschuwing van Adidas, de tweede in drie maanden tijd, zorgt ervoor dat de koers van het sportmerk vrijdag opnieuw hard onderuit gaat. Het aandeel verloor in de ochtendhandel ruim 9% op de DAX-beurs in Frankfurt. Een zwakke verkoop in China en overtollige voorraden zijn debet aan de winstwaarschuwing.
Daarnaast heeft Adidas een reeks eenmalige kosten van in totaal €500 mln, vooral door de afbouw van de activiteiten in Rusland. Het Duitse bedrijf verwacht een operationele marge van 4% te behalen dit jaar. De eerdere prognose was 7%.
Twee weken geleden kwam het bedrijf ook al negatief in het nieuws, na een publiekelijke ruzie met rapper Ye – voorheen Kanye West. Daarmee staat de razend populaire Yeezy-lijn op losse schroeven. Die sneakerlijn is in sommige kwartalen volgens analisten goed voor 8% van de omzet.
Concurrenten
China was ooit de grootste groeimotor van Adidas, maar consumentenboycots en coronabeperkingen hebben de inkomsten daar een flinke knauw gegeven. Ook de inflatie op de westerse markten helpt het bedrijf bepaald niet.
Overigens kampen de concurrenten Nike en Adidas met dezelfde problemen. Concurrent Puma verloor dit jaar eveneens al 55% van zijn beurswaarde, terwijl Nike sinds januari op een min van zo'n 47% staat.