• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
13 jan 15:31

Talpa verkoopt advertentiebedrijf aan Mediahuis

Jeroen Piersma
Jeroen Piersma

Het Belgische Mediahuis is in Nederland bekend van De Telegraaf en NRC.
Het Belgische Mediahuis is in Nederland bekend van De Telegraaf en NRC. Foto: Peter Hilz/ANP

In het kort

  • Talpa verkoopt advertentiebedrijf aan Mediahuis.
  • Het is een concessie aan de ACM.
  • Mediahuis claimt volledige controle over advertentiebedrijf.

Mediahuis Nederland, de uitgever van De Telegraaf en NRC, gaat in de toekomst alle advertenties en sponsoring rond de tv-programma's van Talpa Network verkopen. Daarover hebben Talpa en Mediahuis een akkoord bereikt, zo bevestigt Talpa-bestuurder Paul Römer. Met de transactie hoopt Talpa mededingingstoezichthouder ACM over te halen om in te stemmen met de overname door RTL.

De ACM heeft de overname van Talpa door RTL al anderhalf jaar in onderzoek. De toezichthouder heeft bezwaren tegen de fusie omdat RTL en Talpa samen een machtspositie hebben op diverse markten, waaronder de markt voor tv-reclame. De commerciële tv-bedrijven zijn goed voor ongeveer 70% van de verkoop van tv-advertenties in Nederland.

Als de verkoop van het advertentiebedrijf van Talpa doorgaat, blijven er drie grote partijen over die advertenties op tv verkopen: naast de publieke omroep (Ster) en RTL (Ad Alliance) ook Mediahuis, die de verkoop voor de Talpa-zenders doet. Dat zijn SBS6, Net5, Veronica en SBS9. 'Het gaat om een onafhankelijk bedrijf dat de salesstrategie en de tarieven voor de advertenties van de Talpa-zenders bepaalt', zegt Talpa-bestuurder Römer. 'De zenders hebben daar niks meer over te zeggen. Daarmee is het belangrijkste bezwaar van de ACM weggenomen.'

Remedie

Of de ACM zich door deze concessie — in vakjargon remedie — laat vermurwen is niet duidelijk. Eerder deze week werd wel bekend dat er beweging zit in de zaak. De ACM raadpleegt op dit moment marktpartijen over 'een remedie die Talpa en RTL in december hebben aangeboden', zo liet een woordvoerder van de toezichthouder eerder weten. Römer bevestigt dat deze 'markttest' inderdaad de verkoop van het advertentiebedrijf betreft. Of de fusiepartners ook nog andere remedies hebben aangeboden wil hij niet zeggen.

In De Telegraaf zegt Rien van Beemen, ceo van Mediahuis Nederland, grote kansen te zien in de overname van het advertentiebedrijf van Talpa. 'We willen aan adverteerders straks een geïntegreerd crossmediaal aanbod doen. Dus naast print en online ook televisie kunnen aanbieden.' Hij voegt eraan toe dat Mediahuis geld verdient aan de deal doordat het een marge gaat rekenen bij de verkoop van advertenties.

Van Beemen bevestigt de stelling van Talpa dat de Mediahuis Nederland eindverantwoordelijk wordt voor de advertentieverkoop op de zenders van van Talpa. 'Wij krijgen de volledige controle. Er is geen enkele mogelijkheid dat RTL-Talpa via een omweg het beleid rond adverteerders kan bepalen voor ons.'

Slim en creatief

Analist Henk Slotboom van research firma The Idea heeft zijn twijfels. 'Als een adverteerder een advertentie op RTL4 ook wil laten zien op SBS6, zegt RTL dan keihard nee? Kortom, hoe hoog is de Chinese muur? Ik kan mij voorstellen dat de ACM hier nog wel wat vragen over heeft.' Hij vind de transactie tussen Talpa en Mediahuis wel 'creatief' en 'slim'. 'Dit dwingt de ACM om met andere bril naar de deal tussen RTL en Talpa te kijken.' RTL en Talpa leveren wel synergievoordelen in. 'Je haalt een deel van de winst uit de combinatie.'

Volgens Talpa is het uit handen geven van het advertentiebedrijf aan een derde partij niet uniek in Nederland. Talpa verkoopt op dit moment advertenties voor de BBC en de Ad Alliance van RTL werkt ook voor kleine tv-zenders zoals Discovery. Slotboom: 'Maar dat is op een totaal andere schaal dan wanneer een van de twee toonaangevende tv-bedrijven zijn advertentieverkoop uit handen geeft aan een derde partij.'

Lees ook

Beoordeling van fusie Talpa en RTL nadert ontknoping
ACM heeft zware dobber aan fusie RTL en Talpa
Afketsen Franse tv-fusie voorspelt niet veel goeds voor fusie Talpa RTL
'Fusie RTL-Talpa is allerminst een gelopen race'

Laatste nieuws

20:33 Erdogan claimt winst bij Turkse verkiezingen 15:23 Vliegtuig van Chinese makelij heeft eerste vlucht succesvol afgerond 14:27 'Grootste drone-aanval op Kiev sinds begin van de oorlog' 12:08 ECB waarschuwt voor inflatie door klimaatverandering 07:00 De Turkse economie en democratie staan op het spel bij tweede ronde presidentsverkiezingen
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer bedrijfsleven

3 min leestijd

VDL verandert machines wegenbouw van diesel naar elektrisch

1 min leestijd • Podcast

De week voorbij: Wat klimaatactivisten te zeggen hebben over grote bedrijven

6 min leestijd • Interview

'China en de VS liggen duidelijk op ramkoers'

Bartjens
Bartjens
2 min leestijd • Bartjens

Varo Energy kan zijn beursplannen afstoffen


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01