De Nederlandse B&S Group neemt de FragranceNet.com over, een Amerikaanse online parfumerie. De webshop verkoopt merkproducten tegen lage prijzen. B&S heeft een belang van 75% in de parfumerie genomen. Dat heeft het bedrijf uit Dordrecht dinsdag bekendgemaakt.
Distributeur B&S Group kwam in maart dit jaar naar de Amsterdamse beurs. Het bedrijf levert voeding, cosmetica en drank aan de meeste grote Europese cruiserederijen, maar ook aan legerbases die opereren onder vlag van de Verenigde Naties en de Navo. B&S koopt verder al 25 jaar producten goedkoop in bij grote merkfabrikanten voor retailers en voordeelketens als Action en Kruidvat. Het koopt voor de discounters overtollige voorraden op, maar laat ook op maat producten maken.
B&S Group verwacht de overname van FragranceNet.com kort na de jaarwisseling af te ronden. Daarmee voegt B&S naar eigen zeggen zo'n $200 mln omzet toe in Noord-Amerika. Ter vergelijking: B&S Group boekt nu nog maar zo'n €50 mln tot €60 mln omzet in die regio. 'Met deze overname krijgen we stevig voet aan de grond in de Amerikaanse markt voor Health & Beauty', zegt ceo Bert Meulman.
FragranceNet.com verkoopt vooral afgeprijsde merkparfums aan consumenten en kleine retailers. 'Dat doen ze nu in de VS, maar dat zouden ze ook in andere delen van de wereld willen doen', vertelt Meulman. 'Daar kunnen wij hen bij helpen.'
Naast de sterke groei van FragranceNet.com - bij elkaar opgeteld gemiddeld 8% per jaar in de laatste 5 jaar - is het bedrijf voor B&S Group vooral aantrekkelijk vanwege het distributienetwerk. De online parfumerie werkt samen met ruim tweehonderd merken. Van die inkoopkracht hoopt B&S Group nu ook te profiteren.
B&S publiceerde dinsdag ook zijn halfjaarlijkse handelsbericht. Daaruit blijkt dat de onderneming in de eerste zes maanden van dit jaar een omzet van €767 mln heeft geboekt, 9,8% meer dan een jaar eerder. De groei op eigen kracht bedroeg 7,5%. Het brutobedrijfsresultaat (ebitda) was €45,9 mln, een lichte daling te opzichte van vorig jaar. Het rendement op geïnvesteerd vermogen (roic) 35% bedroeg en de nettowinst daalde licht naar € 31,3 mln.
B&S Group bestaat uit drie onderdelen. HTG distribueert dranken en verzorgingsproducten. Het bedrijfsonderdeel levert die aan discountwinkels zoals Action. De divisie B&S bevoorraadt onder meer cruiseschepen en legerbases. Het onderdeel Retail omvat taxfreewinkels op onder andere vliegvelden.
Alle drie de divisies hebben in de eerste helft van 2018 een hogere omzet geboekt. HTG groeide het hardst met een plus van ruim 11%. Bij HTG en B&S leverde dat ook een hogere ebitda op. Alleen bij Retail daalde die met 1,2%. Dat wijt cfo Gert van Laar aan de opstartkosten van de vele nieuwe concessies die het bedrijf heeft uitgegeven.