
In het kort:
- Ahold Delhaize en ING hebben gezamenlijk een nieuw betaalsysteem ontwikkeld.
- Dat moet betalen een stuk veiliger en rimpellozer maken.
- Het systeem is met name gericht op herhalingsaankopen, zoals boodschappen.
ING ontwikkelt samen met winkelbedrijf Ahold Delhaize een alternatieve betaalmethode. Het nieuwe afrekenen moet transacties sneller, makkelijker en vooral veiliger maken.
De dinsdag gepresenteerde digitale betaalpas is gericht op consumenten die vaak bij dezelfde (online) winkel kopen en geen zin hebben om bij het afrekenen allerlei persoonlijke gegevens achter te laten. Hoewel het praktische voordeel ten opzichte van andere digitale betaalmethoden zoals iDeal, Paypal of Apple Pay beperkt is, wordt afrekenen wel veiliger, stelt ING. 'Shoppen wordt makkelijker, veiliger en met minder betaalhandelingen.'
Het bedrijf maakt bij de nieuwe betaalmethode gebruik van een zogenoemde 'token', een uniek digitaal kenmerk, dat per winkel toegekend wordt.
Digitaal kenmerk
Het grootste voordeel van zo'n digitaal kenmerk is dat bij een datalek niet alle klantgegevens op straat komen te liggen. De winkel ontvangt een uniek klantnummer van ING, maar weet verder nagenoeg niets van de klant. Persoonlijke data, zoals het rekeningnummer, worden niet gedeeld. Een cybercrimineel zou niet alleen de webwinkel moeten hacken, maar ook de telefoon van de klant moeten stelen om iets op andermans rekening te kunnen kopen.
Het afrekensysteem is ontwikkeld door Mastercard dat, net als concurrent Visa, al langer werkt aan de nieuwe digitale betaalmethodiek, beter bekend als tokenization. De techniek wordt gezien als de laatste trend in veilig afrekenen die de privacy van de gebruiker niet in gevaar brengt.
De techniek wordt behalve voor betalingen ook gebruikt bij apparaten die aan het internet gekoppeld zijn, zoals slimme horloges en vervoersmiddelen. 'Het is de natuurlijke evolutie van betalen met een kaart', meent Mark Buitenhek, die verantwoordelijk is voor het transactieverkeer bij ING. 'Waar de betaalkaart aangepast is aan online afrekenen is dit een echt digitale oplossing voor internationale en online betaaltoepassingen.'
Reputatieschade
De betaalmethode is met name handig voor bedrijven die niet het budget hebben om hun systeem veilig te houden, vertelt Wilko Klaassen, regiodirecteur van betaalbedrijf Klarna. 'Een hack is slecht voor je reputatie. Tokenization is misschien wel meer een marketingproduct dan een veiligheidsproduct.'
ING is niet de eerste bank die experimenteert met digitaal afrekenen, maar wel de eerste in Nederland. Het bedrijf hoopt een nieuwe betaalmethode te ontwikkelen die, behalve door de andere Nederlandse banken, ook internationaal gebruikt zal worden.
'Natuurlijk zal dit in Nederland niet de vervanging van iDeal betekenen', zegt Buitenhek. Hij ziet de grootste kansen in landen en bij bedrijven die geen gebruik kunnen maken van dit Nederlandse afrekensysteem. 'De plekken waar betalen schuurt, ingewikkeld en lastig is.'
Meer transacties
Volgens de transactiedirecteur van ING wordt er 6% meer verkocht als een partij met tokens werkt. 'Mensen haken niet meer af in het aankoopproces en de winkelier is zeker van zijn geld.' Dat heeft ook voor de bank voordelen. 'Als een bedrijf 6% meer verkoopt, mag de bank ook iets meer vragen voor het verwerken van de transactie.'
De tokens van ING worden in het vierde kwartaal van dit jaar getest bij een beperkte groep van duizend rekeninghouders. Als die proef slaagt wordt het systeem breder ingezet. Buitenhek: 'We waren dit al langer van plan, covid-19 heeft de ontwikkeling versneld.'
Het is niet het eerste proefproject dat Ahold in combinatie met ING opzet. Eerder testte het tweetal afrekenen met een QR-code, in het hoofdkantoor van de supermarktketen werd bekeken of het mogelijk is om volledig contactloos te winkelen.