
Iedereen die voor het eerst het gaspedaal van een elektrische auto enthousiast heeft ingedrukt zal het beamen: elektrisch rijden gaat best hard. Datzelfde gevoel, waarbij de acceleratie je stevig tegen de rugleuning van je stoel drukt, moeten beleggers in elektrisch rijden ondertussen ook herkennen.
Want weinig dingen op de beurs gaan dit jaar zo hard als elektrisch rijden. In een week tijd haalde Tesla voor de derde keer dit jaar miljarden op bij beleggers met een aandelenemissie, kreeg de Nederlandse laadpalenmaker EVBox een beursnotering in de Verenigde Staten en verdubbelde de koers van Fastned.
Op zichzelf is de rappe groei bij alles wat met elektrisch rijden te maken heeft logisch. In Nederland moeten over negen jaar alle nieuwe auto's 100% elektrisch zijn. Op dat moment zijn er, zo schat de Rijksoverheid, zo'n 1,9 miljoen elektrische auto's. Nu zijn dat er 150.000.
En dat is dus alleen nog Nederland. Het Internationaal Energieagentschap gaat uit van wereldwijd 245 miljoen elektrische voertuigen in 2030.
De vraag is hoe je als belegger het beste van die elektrische toekomst kan profiteren. Terugkijkend op de afgelopen vijf jaar is er op die vraag maar één antwoord mogelijk: Tesla. Het bedrijf van Elon Musk werd maar liefst 1300% meer waard.
Maar dat is het verleden. De markt voor elektrisch rijden is nu een stuk volwassener. Ieder zichzelf respecterend automerk heeft elektrische voertuigen waar de normale forens mee uit de voeten kan. Tesla is dus niet meer de enige partij die ertoe doet. General Motors steekt de komende vier jaar €22 mrd in elektrisch rijden, Volkswagen de komende vijf jaar zelfs €73 mrd.
Ondertussen zijn er ook meer bedrijven bij gekomen die nooit anders hebben gedaan dan elektrische auto's ontwikkelen. Het Chinese Nio bijvoorbeeld, dat dit jaar ruim 1000% in waarde steeg. Maar ook Nikola — dat beleggers op het verkeerde been zette over hoever het was bij het ontwikkelen van een elektrische vrachtwagen — koerst nog altijd 73% hoger dan aan het begin van het jaar.
Laadpunten
Maar niet alleen aan het verkopen van elektrische auto's valt geld te verdienen. Neem bijvoorbeeld het laden van die auto's. In Nederland alleen al moeten er in 2030 1,7 miljoen laadpunten zijn, zo wil de overheid.
Beleggers zien dat ook. Vrijdag kondigde de Nederlandse laadpalenproducent EVBox zijn gang naar de Amerikaanse beurs aan. De beurswaarde: €742 mln. Ook de Amerikaanse concurrent ChargePoint maakt een beursgang, tegen een waardering van omgerekend €2,5 mrd. Met een verwachte omzet van respectievelijk €70 mln en €121 mln is het duidelijk dat de twee bedrijven nog wat werk te doen hebben om de huidige waardering te verantwoorden.
Eigenlijk geldt dat probleem — een enorme kloof tussen beurswaarde en gerealiseerde inkomsten — voor ieder bedrijf dat met elektrisch rijden te maken heeft. En dat is ook niet gek. Een omslag zoals die er de komende tien jaar moet komen laat zich moeilijk grijpen in waarderingsmodellen. Mogelijk is dat een deel van de reden dat het vooral particuliere beleggers zijn die enthousiast hun geld in deze sector steken.
Euforie rond Fastned
Dat valt ook op de Nederlandse beurs op. Beleggers in Fastned, een uitbater van laadpalen, en Alfen, dat laadpalen en systemen om energie op te slaan maakt, reageren euforisch op ieder kruimeltje goed nieuws. Ook op nieuws dat gewoon in de lijn der verwachtingen rond het bedrijf past en niets fundamenteels aan de toekomst verandert.
Zo kondigde Alfen deze week aan dat het laadpalen gaat leveren voor de busjes van zo'n duizend technici van British Gas. Natuurlijk is dat een mooie deal, maar de vraag is of het een koersstijging van 10%, oftewel een toename van de beurswaarde met €160 mln, verantwoordt.
In extremere mate gebeurde hetzelfde bij Fastned twee keer in de afgelopen paar maanden. In oktober kondigde de uitbater van laadpalen aan dat het in Duitsland een nieuw laadstation gaat uitbaten op een terrein waar ook laadpalen van Tesla staan. Het aandeel schoot die dag 34% omhoog. In november kondigde Fastned aan dat het langs Franse autosnelwegen negen laadstations mag bouwen. Het aandeel verdubbelde in twee dagen in waarde. Deze week was Fastned (omzet in de eerste jaarhelft: €2,7 mln) maar liefst €700 mln waard. Dat is misschien net te enthousiast, want ondertussen staat het aandeel alweer 30% lager.
Hard remmen kan met een elektrische auto natuurlijk ook. Maar dat rappe optrekken voelt toch echt een stuk lekkerder.