Komen de 'roaring twenties' er weer aan? Verschillende analisten spreken de laatste tijd hun verwachting uit dat, zodra het gewone leven na de vaccinatiecampagnes in 2021 weer gaat beginnen, er veel geld uitgegeven gaat worden. Consumenten gaan de terrassen weer op, feesten moeten worden ingehaald en vakanties gemaakt.
Ervaringen dus boven spulletjes. Hoe anders was dat in 2020. Iedereen zat het hele jaar thuis, en dus werden er spulletjes gekocht om jezelf mee te verwennen. Luxemerken als LVMH en Hermès profiteerden ervan dat er daarom flink meer dure horloges en tassen zijn ingeslagen.
Beide bedrijven bereikten dan ook de hoogste marktwaarde ooit. LVMH, het duurste beursgenoteerde bedrijf binnen de Europese Unie, is €258 mrd waard. Hermès volgt met een waarde van €93 mrd. Het Franse Kering Group, de derde in het rijtje, zag de koerswinst in de laatste maand van het coronajaar weer wat teruglopen en eindigde met een beurswaarde van €74 mrd.
Is de terugkeer van het oude normaal dan slecht nieuws voor de bedrijven achter Hublot, TAG Heuer, Moët & Chandon en Gucci? Niet per se: het zijn normaal gesproken juist de toeristen, voornamelijk uit Azië, die veel aankopen doen. Gemiddeld 50% van de luxeproducten in Europa worden verkocht aan toeristen uit het Midden-Oosten en Azië, zo becijferde een analist van zakenbank Jefferies. Die toeristen zullen terugkomen, zo is de verwachting.
Waar het waarschijnlijk ook wel goed mee komt is de kledingmarkt, stellen analisten. Natuurlijk zal het thuiswerken deels een blijvertje zijn en koopt men minder dure pakken, maar na een jaar lang alleen investeren in comfortabele bankhangbroeken en sweaters, zullen mensen toch wel een nieuwe garderobe zoeken, zo is de verwachting. Overigens: volgens Winser, een Londense luxekledingverkoper, is de vraag naar zijden blouses tijdens de pandemie wel hoog gebleven. Nette broeken verkochten in tijden van Zoom en WebEx gek genoeg wat minder.
Ondertussen was er goed nieuws voor LVMH. Aandeelhouders van Tiffany & Co gaven definitief toestemming voor de overname, waarmee de portefeuille van luxemerken onder de hoede van miljardair en LVMH-ceo Bernard Arnault weer wat groter werd. Begin 2021 zullen de twee bedrijven officieel samengaan, waarbij Tiffany uiteindelijk $16 mrd heeft gekost. De twee bedrijven streden eerder nog over een lagere prijs, omdat de coronapandemie er juist voor had gezorgd dat LVMH ietsje minder wenste te betalen voor de tasjes en juwelen van Tiffany.
Veel concurrenten zijn er niet meer over voor het bedrijf dat voluit Louis Vuitton Moët Hennessy heet. Overgebleven concurrenten zijn Hermès, Kering (Gucci), Richemont (Cartier), Prada en Burberry.