Frans van Houten moet een prettige kerst hebben gehad. Daags ervoor kreeg de bestuursvoorzitter van Philips de eerste biedingen binnen voor het bedrijfsonderdeel dat airfryers, stofzuigers en de Senseo-koffiezetapparaten maakt. En die waren hoog.
Vooral de interesse uit China was beter dan verwacht. Zo groot zelfs dat drie gegadigden uit dat land door zijn naar de volgende ronde.
Naar verluidt hebben de Chinese partijen allemaal meer dan €3 mrd geboden. Zelfs na een belastingaanslag die Philips tegemoet kan zien - bij het apart zetten van de divisie ontstaat een forse, belastbare boekwinst - zou er meer dan €3 mrd overblijven, klinkt het in de markt.
Is dat meer dan wat Europese concurrenten van Philips waard zijn?
Wanneer je kijkt naar het beursgenoteerde Electrolux wel. Maar die vergelijking gaat mank, want dat Zweedse concern verkoopt ook veel witgoed. En producenten van wasmachines en koelkasten kunnen rekenen op lagere waarderingen.
Een betere vergelijking is die met SEB. Onder deze Franse groep vallen huishoudelijke merken zoals Krups, Moulinex en Tefal. SEB was in 2019 ongeveer tien keer het brutobedrijfsresultaat waard en voor 2021 is de verwachting dat het een kleine elf keer zal zijn bij de huidige beurskoers. In coronajaar 2020 was de multiple bijna dertien, maar dat cijfer geeft een vertekend beeld door flink tegenvallende resultaten terwijl de beurskoers hoog bleef.
Hetzelfde gaat op voor de Philips-divisie. Bronnen zeggen dat het geschoonde ebitda-resultaat voor huishoudelijke apparaten - exclusief de inkomsten uit merkrechten - in 2019 rond de €280 mln lag. In 2020 zou het zijn gezakt naar ruim €250 mln, maar voor het nieuwe jaar rekent Philips op een herstel richting €280 mln.

Plak daar een waardering op van ruim €3 mrd en je komt uit op een multiple van net geen elf keer het ebitda-resultaat, vrijwel gelijk aan die van SEB.
De bonus is dat Philips ook na de verkoop blijft verdienen aan de merknaam. Dat gebeurde eerder al bij de verkoop van onder meer de lichttak en het onderdeel dat televisies maakte.
En dat loopt aardig in de papieren: het zou gaan om een kleine 3% van de omzet. Dat is bij de verwachte omzet van €2,3 mrd dit jaar al ruim €60 mln. En die extra inkomsten vloeien regelrecht door naar de winst voor belasting. Deze bonus groeit bovendien mee wanneer de Chinezen het in Azië populaire Philips-merk extra kunnen laten groeien.
Het goede nieuws leverde Frans van Houten wel een dilemma op voor de kerstdagen. Moest hij het nu vieren door wat extra frietjes in zijn airfryer te gooien? Of toch kiezen voor de afhaalchinees?
Reageren? Bartjens@fd.nl