Mensen die hun baan kwijtraken moeten, zeker in het begin, weer de mogelijkheid krijgen om een persoonlijk gesprek te voeren met een adviseur van uitkeringsinstantie UWV. De instantie moet af van het alleen maar digitaal begeleiden van werklozen. Dat zegt UWV-directeur Tof Thissen in een reactie op een artikel in de Volkskrant.
In dat artikel schrijft de werkloze journalist Sjors van Beek over zijn ervaringen met het UWV in de afgelopen 2,5 jaar. Hij beschrijft de instantie als een ‘ondoordringbare digitale muur en een onpersoonlijk technocratisch bastion’. Thissen schrijft in zijn reactie dat het artikel hem extra motiveert om te streven naar ‘een begrijpelijke en toegankelijke overheid’.
Sinds 2005 gaat de begeleiding van werklozen voornamelijk digitaal via de website werk.nl. Op dit moment is er pas in de vierde maand van de werkloosheid persoonlijk contact tussen de werkzoekende en een medewerker van het UWV. Wat Thissen betreft moet dat in een eerder stadium. Een woordvoerder van het UWV benadrukt dat er nog geen concrete plannen zijn en dat Thissen op dit moment aan het inventariseren is wat er moet veranderen bij de organisatie.
Of er inderdaad ruimte komt voor een persoonlijker aanpak, zal ook afhangen van de budgetten. De afgelopen jaren is door verschillende kabinetten bezuinigd op de uitkeringsinstantie. Tussen 2002 en 2014 werd het UWV met €830 mln gekort op de uitvoeringskosten. Het aantal werknemers daalde van 28.000 in 2003 naar 19.000 nu.