• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
19 jan '16 17:33

'Geen bewijs van prijsdumping door vliegmaatschappijen uit Golfstaten'

Roger Cohen
Roger Cohen

Er zijn geen aanwijzingen dat luchtvaartmaatschappijen uit de Perzische Golf hun concurrent KLM benadelen door prijsdumping. Dat concludeert onderzoeksinstituut SEO in een studie in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, die in handen is van het FD.

Het ministerie gaf luchtvaartmaatschappij Emirates eind vorig jaar toestemming om vanaf 1 februari ook in de avond naar Dubai te vliegen met een Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Het rapport van SEO diende mede als basis voor het besluit.

(Foto: Reuters)
(Foto: Reuters) Reuters

Omstreden uitbreiding

Het besluit is nog altijd omstreden, omdat Emirates en andere luchtvaartmaatschappijen uit de Perzische Golf volgens critici profiteren van oneerlijke staatssteun. Deze week begon boos KLM-personeel een petitie om het besluit terug te draaien. Volgens de medewerkers zuigen de A380's de lokale markt leeg.

Thuismaatschappij KLM heeft veel last van de snelle groei van buitenlandse concurrenten Emirates, Etihad en Qatar Airways en ook Turkish Airlines. Hierdoor staat ook de positie van luchthaven Schiphol als internationaal luchtvaartknooppunt onder druk. Verdere capaciteitsuitbreiding door de KLM-concurrenten op Schiphol ligt daarom gevoelig.

Geen 'predatory pricing'

In de studie meet SEO het effect van de komst van Emirates en Etihad Airways op het passagiersverkeer tussen Nederland en de Verenigde Arabische Emiraten. Emirates is met een marktaandeel van 50% inmiddels de grootste partij in deze markt. Volgens de onderzoekers is de winstgevendheid van KLM's Dubai-route door de toegenomen concurrentie sterk afgenomen. 'In 2009, voor toetreding van Emirates, lag de winstgevendheid van de route boven het gemiddelde van KLM's intercontinentale routes. In 2015 ligt de winstgevendheid lager dan dat gemiddelde.'

Voor prijsdumping door de nieuwe toetreders — 'predatory pricing' — vinden de onderzoekers echter geen aanwijzingen. De kilometerprijs op de routes tussen Schiphol en Dubai en Abu Dhabi ligt zelfs hoger dan op andere routes waar KLM te maken heeft met een of twee directe concurrenten.

Tegenaanval

De luchtvaartmaatschappijen uit de Golf kunnen bovendien een hogere winstmarge realiseren doordat ze opereren tegen lagere operationele kosten dan KLM. Het is volgens de onderzoekers echter maar de vraag of dit in strijd is met het 'gelijkheids- en billijkheidsbeginsel', dat de grondslag vormt voor het luchtvaartverdrag tussen Nederland en de Verenigde Arabische Emiraten.

KLM en partnermaatschappij Air France zijn deze week in de tegenaanval gegaan tegen de concurrentie uit de Golf door te stunten met hun tarieven. Reizigers kunnen tot 30 juni tegen flink lagere tarieven dan gewoonlijk vanuit de Golf naar bestemmingen in Noord-Amerika en Europa.

Laatste nieuws

17:34 Odey Asset Management stuurt oprichter weg vanwege grensoverschrijdend gedrag 12:50 'Verkenners formatie zagen Omtzigt van begin af aan al als een probleem' 10:21 'Daders aanval op Nord Stream-pijpleidingen gebruikten Polen als uitvalsbasis' 05:00 De week voorbij: De vraag is of ChatGPT dit beter had gekund 04:00 Personalia 10-6-2023
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer economie & politiek

5 min leestijd • Achtergrond

Zeventien miljoen inflatiecijfers, valt dat wel te vatten in één getal?

4 min leestijd

CPB-economen: buffers van Nederlandse banken kunnen omlaag

4 min leestijd

Een pakhuis vol hemelbedden, serviezen en geweien

4 min leestijd

Kabinet doorbreekt taboe en broedt op gedwongen krimp van veestapel


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01