• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
4 okt '16 15:45

Mastercard laat je betalen met een selfie

Henk Snyders
Henk Snyders

Mensen die met een selfie een aankoop autoriseren, moeten met hun ogen knipperen om de identificatie te voltooien. foto: iStock
Mensen die met een selfie een aankoop autoriseren, moeten met hun ogen knipperen om de identificatie te voltooien. foto: iStock

Mastercard gaat in twaalf Europese landen voor online-aankopen pincodes vervangen door selfies of vingerafdrukken van de gebruiker. Tests met zogenoemde biometrische authenticatie zijn afgelopen jaar in Nederland, de Verenigde Staten en Canada goed verlopen.

Nederland was vorig jaar het eerste land wereldwijd waar consumenten met een selfie konden betalen. Uit de proef bleek dat alle deelnemers ‘enorm enthousiast’ zijn over de Mastercard Identity Check App. Mastercard voorziet dat in 2018 wereldwijd met online-aankopen $95 mrd gemoeid is, tegenover $35 mrd afgelopen jaar.

Enorm vooruitstreven

UIt de resultaten van de proef in Nederland van Mastercard en International Card Services blijkt dat negen van de tien deelnemers kiest voor betalen met vingerafdruk (93%) en bijna acht op de tien deelnemers (77%) voor gezichtsherkenning. Arjan Bol, country manager Mastercard Nederland, noemde bij aanvang van de proef de Nederlandse consument ‘enorm vooruitstrevend’ bij acceptatie van nieuw betalingsverkeer.

Gedoe met wachtwoorden

In plaats van gedoe met wachtwoorden die met regelmaat vernieuwd moeten worden en aan bepaalde eisen moeten voldoen, krijgen ‘eenvoudige en prettige’ biometrische oplossingen als vingerafdruk en selfie de voorkeur. André IJbema, manager bij creditcarduitgever International Card Services (ICS), verwacht dan ook dat wachtwoorden langzaamaan zullen verdwijnen.‘Mensen vergeten wachtwoorden, waardoor het betalingsverkeer onnodig lang en complex is’, zegt hij op de website van Mastercard.

Volgens Mastercard is het onmogelijk om met gezichtsherkenning te frauderen door een selfie te maken van een foto of video-opname. Weerspiegeling van het (camera)beeld wordt door het systeem gezien. Bovendien moeten klanten bij autorisatie met een selfie met hun ogen knipperen om de identificatie te voltooien.

Voorbarig

Een woordvoerder van ABN Amro zegt desgevraagd dat berichten over het breed uitrollen van biometrische authenticatie, waarbij ook deze bank betrokken is, voorbarig zijn. ‘Het klopt dat er in Nederland een pilot loopt met een beperkt aantal deelnemers (750 consumenten, noot red.), maar die is verlengd tot 17 januari 2017.’

Mastercard zegt verheugd te zijn dat de oplossing die vorig jaar in Nederland getest is nu ook beschikbaar wordt in twaalf Europese markten.

Laatste nieuws

11:05 Rusland voert opnieuw luchtaanvallen uit op Kiev 10:55 Een lijst met gesprekspunten voor Mark Rutte 10:15 De inbreng van bedachtzame mensen is hard nodig 09:00 Oude huis nog niet verkocht? Dan kunnen de lasten flink oplopen 07:50 Conservatieven winnen Spaanse lokale en regionale verkiezingen
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer economie & politiek

5 min leestijd • Achtergrond

Zeventien miljoen inflatiecijfers, valt dat wel te vatten in één getal?

4 min leestijd

CPB-economen: buffers van Nederlandse banken kunnen omlaag

4 min leestijd

Een pakhuis vol hemelbedden, serviezen en geweien

4 min leestijd

Kabinet doorbreekt taboe en broedt op gedwongen krimp van veestapel


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01