Meest gelezen

18 reacties

Ik mis op de kaartjes vliegveld Twente welke tot een aantal jaren geleden ook in gebruik was voor vakantievluchten. Waarom staat Twente niet ingetekend op de kaart?

Mevr. Zes

Omdat ze het zo moeilijk vinden liegen ze voor Lelystad maar een MER (milieueffectrapportage) bij elkaar opdat vakantievluchten vanaf Lelystad op 1800 meter hoogte over de Veluwe kunnen razen. Laat de overheid nu eens haar werk goed doen en een structurele oplossing voor het de indeling van het luchtruim creëren zonder hun toevlucht te zoeken in liegen en bedriegen.

Dhr. Mastenbroek

De vliegende auto gaat er dus niet komen in Nederland, daar is geen ruimte meer voor.

Dhr. Meijer

De enige echte oplossing: zsm de groei gaan afremmen te beginnen met de low budgettickets ( enkele tientjes) naar populaire Europese vakantiebestemmingen.De luchtvaart gaat wereldwijd tot 2100 zonder ingrijpen groeien met de factor 9. De geschatte extra CO2 uitstoot is zelfs met zuinige vliegtuigen en met nieuwe technieken dusdanig hoog dat de klimaatdoelstellingen never nooit gehaald kunnen en zullen worden. De huidige problemen om eea anno 2017 nog te kunnen accomoderen in het luchtruim boven Nederland zijn nu al absurd en kunnen alleen gehaald worden in theoretische rekenmodellen die geen enkel realiteitsgehalte hebben in relatie tot de werkelijke gemeten geluidsoverlast en fijnstof uitstoot Wanneer is genoeg genoeg en stoppen we met deze waanzin en ongezonde groei ?

Hugo Biermans

we hebben toch de zee !!

johannes Spapens

Nederland, de grootte van een echte stad, in elke woonwijk een vliegvled en het grootste vliegveld in de drukste woonwijk van die stad. Hoe gek kan je het maken?
Hef alle oneigenlijke voordelen voor het vliegverkeer eens op zodat er een eerlijke concurentie komt tusen vliegen en alternatieven.

André M. Verhoeven

Als we allemaal bereid zijn om wat minder vaak het vliegtuig te nemen houden we dit land nog een beetje leefbaar voor ons en voor onze kinderen.

Dhr. Burger

CO2-uitstoot schijnt een probleem te zijn. Intussen mag je gewoon 130 km per uur rijden en is vliegen spotgoedkoop terwijl er steeds meer vliegvelden zijn. In de grootste recreatiegebieden die ons land rijk is, de Veluwe en Friesland, wordt straks de rust opgeofferd om toeristen voor een appel en een ei massaal ergens aan de Middellandse Zee neer te zetten. Om de uitstoot maalt het bestuur niet en de overlast doet niet ter zake. Belachelijk.

Mevr. Burton

In Utrecht en Amsterdam maakt men zich druk om een paar oude diesel auto's uit de binnenstad te weren, terwijl Schiphol en andere lucht(vervuilings)havens ongebreideld mogen groeien? Volgens mij zou heel Nederland (inclusief het luchtruim) een grote milieu-zone moeten zijn. En laten we dan maar als eerste beginnen met een absolute STOP op verdere groei van het luchtverkeer. Daarna kunnen we misschien de meest vervuilende vliegtuigen gaan weren. Zolang er nog gedacht wordt over UITBREIDING van Schiphol en Lelystad gaat het nooit iets worden met de klimaat doelstellingen. Ook niet als de energie belasting ongebreideld verhoogd wordt door onze nationale regering!

Rm Kemme

Kijk ook eens naar de kaart "stedelijke gebieden". Zouden ze zich misschien vergist hebben met de kaart uit 1900?

Dhr. van Delden

KANSEN.. ik zie KANSEN voor Maastricht Achen Airport/MAA.
Met name in vracht en naar goed voorbeeld van oa. Luik.
Dus neem de belemmeringen weg om die plek te laten groeien.

Dhr. Willems

Of met de kaart Vogelbroedgebieden... ben benieuwd hoe de handhaving is geregeld. Zal een linkje sturen naar Youp!

Dhr. van Delden

Moet men eens niet naar het oude militaire veld Twente kijken , met twee prima banen en mogelijk nog veel equipment wat bruikbaar is.
Iets verder weg, maar weer dicht bij Duitsland

Ad van Dongen

In een straal van 60 km om Londen zijn 6 vliegvelden. Misschien eens kijken hoe zij dat doen? Hoewel NL niet graag leert van ervaringen van anderen want wij weten het veel beter.

Dhr. Mastenbroek

@ dhr Kemmen: spijker op de kop, diesel auto's mogen centrum Amsterdam niet in, terwijl ik, zittend in de tuin van het Hilton hotel in Amsterdam-Zuid de binnenkant van de wielkasten van overvliegende 747's met het blote oog tot in detail kan bestuderen. De hoeveelheid CO2 die daaruit komt en over de stad wordt uitgestort is volgens mij net zoveel als de CO2 uitstoot van een paar honderd duizend slecht afgestelde diesel auto's in een heel decennium.

Dhr. Heide

Het is en blijft allemaal heel eenvoudig. De groei van het luchtverkeer is werkelijk absurd hoog en wordt totaal niet aan banden gelegd. Dit levert enorme milieuproblemen op alsmede een niet te rechtvaardigen overlast voor talloze Nederlanders welke ook nog eens sterk zal gaan toenemen. We moeten maw niet gaan zoeken naar oplossingen om de groei op te vangen. We moeten het probleem in de kern aanpakken en dat is de groei stoppen. Te beginnen met de tientjes vluchten naar Turkije, Spanje e.d. Leuk maar niet meer te rechtvaardigen tegen de achtergrond van de bestaande en aanstaande problemen.

Hugo Biermans

De uitbreiding van luchthaven Lelystad moet en zal in 2019 gereed zijn. Dat vliegtuigen daar vandaan helemaal niet op normale wijze kunnen vertrekken en aankomen doet niet ter zake: ze laten ze gewoon 100 km laagvliegen. Wat heel veel motorvermogen met bijbehorende uitstoot vergt. Intussen wordt er volop gemiereneukt over wat diesels uitstoten en en moeten we afval scheiden en nodig zonnepanelen op het dak allemaal. Maar de luchtvaart met al z'n lobby-kapitalistjes zal nooit een strobreed in de weg worden gelegd.
Vliegen willen ze, milieutaks leggen ze op aan de dommen.

Mevr. Burton

Ik denk dat de heer Brennan gelijk heeft dat het digitaliseren van het luchtverkeer veel verkeersleidingsfuncties overbodig kan maken, maar dan alleen voor de hogere luchtlagen. Dus Eurocontrol. De lagere luchtruimte is dermate complex dat dit wel wat moeilijkheden zal opleveren. Denk bijvoorbeeld aan slecht weer met enorme onweersbuien. Dit is wel op te lossen d.m.v. verkeersregulatie met als gevolg enorme vertragingen.

Dirk Heijkoop

Reactie niet ok? Meld misbruik bij de redactie.

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn.

Inloggen