De omzet van supermarktvoedsel met een keurmerk voor duurzaamheid groeide dit jaar met 29%. Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau IRI op maandag bekendmaakte, op basis van metingen bij alle supermarkten behalve Lidl en Aldi. Het bureau verwacht over dit jaar een totale omzet van €3,5 mrd aan voedsel met een duurzaamheidsclaim.
Vooral het Beter Leven-keurmerk groeide hard. Dit keurmerk van de Dierbescherming boekte in de eerste 26 weken van het jaar een omzetstijging van €214 mln ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit kwam vooral omdat supermarkten steeds meer vleeswaren met het label verkochten. In de tien jaar dat Beter Leven nu op de markt is, groeide het uit naar het grootste keurmerk in de supermarkt.
Ook van duurzaam gekweekte vis met het ASC-keurmerk ging fors meer over de toonbank. In de eerste 26 weken van 2016 was dit nog ruim €57 mln; in dezelfde periode in 2017 groeide de omzet uit het keurmerk naar bijna €102 mln.
Biologisch voedsel groeide daarentegen slechts met een bescheiden 5%. In de eerste helft van het jaar ging hiervan voor €387 miljoen over de toonbank. Daarmee is het keurmerk nog steeds het op één na grootste label.
Al jaren groei
Onderzoeksbureau IRI, die dit onderzoek jaarlijks uitvoert in opdracht van de verschillende keurmerken zelf, ziet al jaren een groei van producten met een duurzaamheidslabel. Keurmerkvoedsel heeft daarmee een serieus marktaandeel in de supermarkt veroverd. Dit marktaandeel is vooral hoog in de categorieën vis (65%), eieren (37%) en koffie, thee en cacao (33%).