• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
27 nov '17 14:23

Voedsel met keurmerk groeit met 29%

Stijn van Gils
Stijn van Gils

De omzet van supermarktvoedsel met een keurmerk voor duurzaamheid groeide dit jaar met 29%. Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau IRI op maandag bekendmaakte, op basis van metingen bij alle supermarkten behalve Lidl en Aldi. Het bureau verwacht over dit jaar een totale omzet van €3,5 mrd aan voedsel met een duurzaamheidsclaim.

Vooral het Beter Leven-keurmerk groeide hard. Dit keurmerk van de Dierbescherming boekte in de eerste 26 weken van het jaar een omzetstijging van €214 mln ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit kwam vooral omdat supermarkten steeds meer vleeswaren met het label verkochten. In de tien jaar dat Beter Leven nu op de markt is, groeide het uit naar het grootste keurmerk in de supermarkt.

Foto: Hollandse Hoogte

Ook van duurzaam gekweekte vis met het ASC-keurmerk ging fors meer over de toonbank. In de eerste 26 weken van 2016 was dit nog ruim €57 mln; in dezelfde periode in 2017 groeide de omzet uit het keurmerk naar bijna €102 mln.

Biologisch voedsel groeide daarentegen slechts met een bescheiden 5%. In de eerste helft van het jaar ging hiervan voor €387 miljoen over de toonbank. Daarmee is het keurmerk nog steeds het op één na grootste label.

Al jaren groei

Onderzoeksbureau IRI, die dit onderzoek jaarlijks uitvoert in opdracht van de verschillende keurmerken zelf, ziet al jaren een groei van producten met een duurzaamheidslabel. Keurmerkvoedsel heeft daarmee een serieus marktaandeel in de supermarkt veroverd. Dit marktaandeel is vooral hoog in de categorieën vis (65%), eieren (37%) en koffie, thee en cacao (33%).

Laatste nieuws

15:23 Vliegtuig van Chinese makelij heeft eerste vlucht succesvol afgerond 14:27 'Grootste drone-aanval op Kiev sinds begin van de oorlog' 12:08 ECB waarschuwt voor inflatie door klimaatverandering 07:00 De Turkse economie en democratie staan op het spel bij tweede ronde presidentsverkiezingen 06:00 Seks, drugs en verduistering brengen Thaise monnik in opspraak
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer economie & politiek

5 min leestijd • Achtergrond

Zeventien miljoen inflatiecijfers, valt dat wel te vatten in één getal?

4 min leestijd

CPB-economen: buffers van Nederlandse banken kunnen omlaag

4 min leestijd

Een pakhuis vol hemelbedden, serviezen en geweien

4 min leestijd

Kabinet doorbreekt taboe en broedt op gedwongen krimp van veestapel


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01