Meest gelezen

5 reacties

Ik heb 30 jaar geleden een aantal vakken filosofie gevolgd tijdens mijn studie bedrijfskunde. Daar begreep ik dat Marx veel inspiratie putte uit oosterse filosofie. De stip in het symbool van Yin en Yang houdt in dat elk systeem in de kern wordt uitgedaagd door krachten die wel eens groter kunnen worden dan het systeem zelf. In die tijd was Marx behoorlijk revolutionair in zijn denkbeelden dat het kapitalisme (het systeem) uitsluitend kon groeien door scholing van arbeiders (de stip). Marx, zo heb ik destijds vernomen, was veel minder met politiek bezig dan algemeen wordt aangenomen. Zijn ideeën zijn met name door de arbeidersbeweging gebruikt of misbruikt.

Het kapitalisme zoals wij dat kennen bevindt zich overigens ook naar mijn idee in een existentiële crisis. De stip in het logo (de bedreiging) komt nu van klimaatverandering en -verwoesting, te hoge schuldenlasten privaat en publiek, grote(re) ongelijkheid en robotisering.

Alphons Gerritsen

Graag nodigen we onze columnist uit om een beter en minstens zoveel omvattend werkje te schrijven. Laat maar eens een econoom opstaan met een beter systeem dan ons 'economisch' systeem. Dat het beter moet lijdt geen twijfel om over stabiliteit maar te zwijgen. Op naar de volgende crisis die ongetwijfeld uiteindelijk zal leiden naar een AI-systeem dat niet meer op dit systeem lijkt.

J.M. Luster

Marx heeft weinig begrepen van de economische theorie, Juist de overvloed aan kapitaal a.g.v. het uitdijende kapitalisme heeft niet de macht van het kapitaal doen toenemen maar juist de factor arbeid relatief schaars gemaakt t.o.v. kapitaal waardoor de marginale productiviteit van kapitaal relatief t.o.v. arbeid is afgenomen en de marginale productiviteit van arbeid t.o.v. kapitaal relatief is toegenomen. Aangezien marktprijzen worden bepaald door marginale productiviteiten, is het loon toegenomen ten koste van winsten waardoor de arbeidsinkomens quote gigantisch is toegenomen de afgelopen honderden jaren (op een dipje na de afgelopen 10 jaar). Hierdoor is de invloed van arbeid gegroeid ten koste van die van het kapitaal en heeft daarmee zelfs de basis gevormd voor de moderne democratie. De marginalistische theorie is ontstaan in het midden van de 19e eeuw op het moment dat Marx in de bloei van zijn leven was. Het is òf wonderbaarlijk dat hem dit ontgaan is òf getuigt van domheid dat hij de ware betekenis van deze theorie niet heeft kunnen doorgronden.

Dhr. de Groot

@ Dhr. Groot Bij de marginalistische theorie komt een beetje wiskunde kijken. Ik geloof niet dat dat nou het sterkste punt was van Marx. Hij heeft gewoon zijn bijdrage aan het debat geleverd. Zoals velen voor en na hem: De filosofen van het dagelijks brood.

Piketty zei overigens eens in een interview: "Ik hou van kapitaal". Onterecht dat hij vaak met Marx in één adem genoemd wordt. Zijn onderzoek heeft weinig van doen met de arbeidswaardetheorie van Marx.

mevr. van Os

@heer de Groot
U zegt "is het loon toegenomen ten koste van winsten waardoor de arbeidsinkomens quote gigantisch is toegenomen de afgelopen honderden jaren (op een dipje na de afgelopen 10 jaar). Hierdoor is de invloed van arbeid gegroeid ten koste van die van kapitaal."

Hoe rijmt U dat met de macht van de aandeelhouders die steeds meer dividend willen uitkeren, en tegelijk ook meer aandeelhouderswaarde willen creeren.?

Dhr. Mock

Reactie niet ok? Meld misbruik bij de redactie.