De verhoging van de fiscale bijtelling voor dure elektrische auto’s werpt zijn schaduw vooruit. Per 1 januari 2019 zijn mensen die een elektrische auto’s van meer dan €50.000 aanschaffen duurder uit. De regeling raakt vooral Tesla en wordt daarom in de volksmond de 'Tesla-taks' genoemd.
Het zal menig Tesla-rijder aan het twijfelen brengen over zijn keus voor elektrisch rijden, zegt Mark Schreurs van MrGreen Lease, een leasebedrijf voor elektrische auto's. 'Wie een Tesla least is nu zo rond de €160 per maand kwijt, dat wordt volgend jaar zeker zo'n €500 per maand.'
Vanaf volgend jaar moeten de Tesla-rijders 4% over de eerste €50.000 bij hun inkomen optellen en 22% over de rest, als ze de auto niet alleen zakelijk maar ook voor privé-doeleinden gebruiken. Nu is het nog 4% over het gehele aankoopbedrag.
Tesla's annuleren
Dat gebeurt in ieder geval al bij Hendrik Struik, directeur van Acin instrumenten uit Rijswijk. Hij rijdt zelf in een Tesla en wil dat ook zijn twee buitendienstmedewerkers elektrisch gaan rijden. ‘Ik ben vanwege het fiscale voordeel een paar jaar geleden overgestapt op een elektrische auto. Maar het heeft me wel doen nadenken over klimaatverandering. M'n vrouw rijdt ook elektrisch. Ik heb zelfs zonnepanelen nu.'
Dus bestelde Struik in 2016 de 'goedkope' Model 3 voor zijn personeel. Het nieuwe type zou minder dan €50.000 gaan kosten en in de tweede helft van dit jaar geleverd worden in Europa. Maar door productieproblemen kan Tesla pas in 2019 leveren en de prijs valt ook hoger uit dan gedacht. Daarbovenop komt dan de verhoogde bijtelling. Struik overweegt de Tesla's te annuleren: 'Ik moet gaan nadenken over een alternatief. Want én een duurdere auto én meer bijtelling betalen kan niet uit.'
Genoeg aanbod in 2019, dacht de staatssecretaris
De nieuwe bijtelling heeft als bijnaam de 'Tesla-taks'. Kritiek erop werd in 2015 door toenmalig staatssecretaris van Financiën Erik Wiebes weggewuifd. Critici moesten maar 'meer autoblaadjes lezen'. Want volgens Wiebes zouden er in 2019 heel wat meer fabrikanten zijn die soortgelijke schone auto's in de Tesla-prijsklasse hebben. Nu blijkt dat alle autoproducenten, inclusief Tesla met zijn goedkopere model, vertraging opgelopen hebben. 'Duitse autofabrikanten hebben nog steeds geen serieus volledig elektrisch alternatief voor de zakelijke rijder', ziet Schreurs.
Lees ook
Tesla ontslaat duizenden werknemers
Zakelijke Tesla rijders gaan misschien weer brandstofauto's zoals de populaire BMW 5 overwegen door de nieuwe fiscale regels, denkt Schreurs: 'De Tesla is duur omdat de technologie kostbaar is, niet omdat hij zo luxe is. Zakelijke rijders willen een grote, krachtige batterij, waarmee ze veel kilometers op een dag kunnen rijden.'
Politiek gevoelig
De lage bijtelling van elektrische auto's ligt politiek gevoelig. Het wordt vooral gezien als een speeltje voor de hoge inkomens. 'We hebben er zes miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen', zei Wiebes in 2016 over het fiscaal stimuleren van schoner rijden. Niet terecht, vindt Koos Burgman van de Vereniging Elektrische Rijders. 'Ook steeds meer zzp'ers die goed kunnen rekenen, gaan over op volledig elektrisch.'
Burgman zou graag zien dat de bijtelling van 4% intact blijft tot eind 2020, als er nieuw beleid voor elektrisch rijden moet komen. 'Als de bijtelling teruggeschroefd wordt heeft alleen Tesla geprofiteerd. Beloon andere merken die nu met elektrische auto's op de markt komen ook voor die inspanning.'
Ondertussen kijkt Struik van Acin instrumenten naar een alternatief voor zijn medewerkers: 'Ik overweeg de Hyundai Kona. Die kan ook 400 kilometer rijden op een volle batterij. Maar die moet wel aan een gewone laadpaal. Bij het netwerk van Tesla gaat laden drie keer zo snel.'
Volgens het CBS werden er in 2017 8.200 volledig elektrisch aangedreven auto's verkocht, bijna twee keer zoveel als een jaar eerder. Voor het eerst werden er meer volledig elektrische auto’s zijn verkocht dan plug-in hybrides. Dit komt deels door de veranderde fiscale regelgeving. De bijtelling voor de plug-in hybrides steeg van 15% in 2016 naar 22% in 2017.
Hoe ziet de nieuwe fiscale regeling voor volelektrische auto's eruit?
Per 1 januari geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent voor auto's die volledig elektrisch zijn alleen nog tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. Werknemers en werkgevers krijgen vanaf volgend jaar dus te maken met een gecombineerd bijtellingspercentage, als de elektrische auto meer dan 50.000 euro kost. Elektrische auto’s zoals de Tesla Model S en Model X en de Jaguar I-Pace zitten flink boven die prijs. Deze auto’s worden dus duurder in de bijtelling.
De fiscale regeling geldt voor 2019 en voor 2020. Na de zomer wordt het stimuleringsbeleid voor schoon rijden ( de zogenaamde Autobrief II ) geëvalueerd.)