Uit vrees voor een chaotische brexit leggen Britse bedrijven noodvoorraden aan op het Europese vasteland, waaronder in Nederland. Omgekeerd doen Nederlandse fabrikanten hetzelfde in het Verenigd Koninkrijk, zo blijkt uit een rondgang langs opslag- en transportbedrijven.
De vraag naar opslagruimte is zowel aan Britse als Europese zijde flink gestegen. Bedrijven willen de zekerheid dat ze in de weken na het vertrek van de Britten uit de Europese Unie per 29 maart hun klanten kunnen blijven beleveren. 'Het is een soort veiligheidsvoorraad', zegt bestuursvoorzitter Kees Kuijken van logistiek dienstverlener KLG Europe uit Venlo. 'Vooral in het midden- en kleinbedrijf is die beweging te zien.'
Brancheorganisatie Evofenedex herkent het beeld. 'Wij ontvangen nadrukkelijk signalen van deze voorraadbewegingen. Onzekerheid speelt hierin een grote rol', aldus een woordvoerder.

Dossier brexit
Nieuws en achtergronden
Dat wordt bevestigd door Peter van der Meijden, directeur verkoop en marketing bij Seacon, een logistiek bedrijf gespecialiseerd in Groot-Brittannië. 'Bedrijven bereiden zich hiermee voor op het slechtste scenario', zegt hij, doelend op de mogelijkheid dat een vertrekovereenkomst tussen Londen en de EU uitblijft. Het gaat volgens Van der Meijden om een breed scala aan producten, van grondstoffen tot producten voor persoonlijke verzorging.
Enkele van zijn Britse klanten hebben definitief besloten de stap naar het vasteland te maken, waaronder een bedrijf dat materiaal voor stellingen en steigers produceert. 'Het gaat om een driejarig contract voor opslag van voorraden voor het Europese continent.'
Belemmering
Multinationals doen volgens Kuijken in mindere mate mee aan deze voorraadbewegingen, omdat ze niet zo flexibel zijn als ondernemingen in het mkb. Als een multinational zijn zetel op Britse bodem heeft, is het vanwege complianceregels lastig om plots voorraden te gaan aanleggen in Nederland. ‘De voorraden in Nederland zijn juridisch gezien niet hun eigendom', legt Kuijken uit. Voor mkb-bedrijven is het volgens Van der Meijden gemakkelijker om zich in een ander land te vestigen. 'Of ze regelen het met hun klanten of distributeur.'
In het Verenigd Koninkrijk is er volgens Kuijken en Van der Meijden momenteel nauwelijks nog ruimte beschikbaar in de opslag. Dat komt mede doordat Britse bedrijven aan het hamsteren zijn geslagen.
In Nederland is de bezettingsgraad eveneens hoog, waarbij ook het gunstige economische tij een rol speelt. 'Wij zitten tegen ons maximum aan', zegt ceo Cuno Vat van het Rotterdamse bedrijf Neele-Vat Logistics. Hij signaleert een volumestijging van rond de 10% door de brexit. 'Britse bedrijven leggen een veiligheidsvoorraad aan van circa een maand.'
Beste moet nog komen
Raymond Riemen, ceo van het Rotterdamse Broekman Logistics, merkt dat ook steeds meer Japanse en Amerikaanse producenten die nu het Verenigd Koninkrijk als uitvalsbasis hebben, nadenken over het aanleggen van voorraden in Nederland.
Riemen zegt met meerdere partijen in gesprek te zijn. 'Zeker als de huurtermijn van een opslagloods in Groot-Brittannië verloopt, kijken deze ondernemingen naar alternatieven', zegt Riemen. Het gaat vooral om bedrijven die machines en machineonderdelen fabriceren.
Van der Meijden van Seacon uit Venlo herkent dit. 'Een Amerikaans bedrijf dat optische kabels produceert, heeft bij ons aangeklopt voor een langjarige voorraadlocatie. Dat bedrijf wil het Verenigd Koninkrijk overslaan.'
Kuijken denkt dat de grote voorraadverschuivingen nog moeten komen als multinationals besluiten om voorraden te verleggen van het Verenigd Koninkrijk naar Europa. 'Dat is voor Nederland van nog groter belang dan de tijdelijke veiligheidsvoorraden van mkb-bedrijven.'