• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
16 mei '15 06:00

Auto wordt woonkamer

Niek Schenk
Niek Schenk

Autorijden zal ingrijpend veranderen nu de zelfrijdende auto in aantocht is. Sturen of schakelen hoeft straks niet meer, naar buiten kijken ook al niet. Dus kan de auto dienstdoen als relaxplek, kantoor of bioscoop.

Een familie speelt domino in een zelfrijdende auto. Illustratie uit 1957.
Een familie speelt domino in een zelfrijdende auto. Illustratie uit 1957.

Grote fabrikanten proberen zich al jaren een voorstelling te maken van het auto-interieur van de toekomst. Het wordt een plek waar de bestuurder niet meer nodig is; de computer doet het werk. Na het woonhuis en de werkplek wordt de auto de derde locatie met leefruimte voor de mens. En die kan hij, net als thuis, helemaal naar eigen smaak inrichten.

De portieren van de zelfrijdende auto openen in tegengestelde richting, wat het instappen vergemakkelijkt.
De portieren van de zelfrijdende auto openen in tegengestelde richting, wat het instappen vergemakkelijkt.

Hoewel ook BMW, Audi en Tesla hard aan het werk zijn, loopt Mercedes met zijn F015 voorop (zie de tekst hieronder). Het is het eerste prototype dat een duidelijke weg wijst naar die toekomst. Met de hulp van gedegen marktonderzoek, een vooruitblik op de technologische ontwikkelingen én de eigen futurologen, designers en ingenieurs, is het auto-interieur van de toekomst ontworpen. Als uitgangspunt heeft Mercedes het jaar 2030 genomen. Maar gezien de huidige snelheid van de ontwikkelingen­ in de elektronica, zou het zomaar kunnen dat dit soort auto’s al over tien jaar de weg op gaat. Hoog tijd om snel te wennen.

Vijf trends: hoe gaat 
het interieur 
van de toekomst 
eruitzien?

1. Gezellig tegenover elkaar

Omdat de auto van de toekomst zelf rijdt, hoef je niet meer per se door de voorruit te kijken. Iedereen zit dan ook tegenover elkaar, en dat is niet alleen gezelliger, maar ook reuze handig voor wie onderweg een praatje wil maken, een spel wil spelen of werk te bespreken heeft met collega’s. De passagiers­ zitten op vier draaibare loungestoelenen stappen dankzij de in tegenovergestelde richting openzwaaiende portieren, heel gemakkelijk in.

2. Verfraaiing van de wereld om ons heen

Zes zelfdenkende beeldschermen bevinden zich aan de binnenkant van het portier rondom de passagiers, soms de ramen overlappend. Ze geven informatie over de reis en wijzen op bezienswaardigheden onderweg, maar ze kunnen ook films en tv-programma’s vertonen, laten zien wie er belt, of ze maken met animaties duidelijk dat het voertuig in beweging is. Ook zijn de schermen in staat een slimme mix van de werkelijke buitenwereld en een kunstmatig decor te creëren. Rijd je in een miljoenenstad met smog, dan wordt die grauwe lucht vervangen door een stralend blauwe hemel. Een kil industrielandschap wordt weggephotoshopt en omgetoverd in een groen, glooiend heuvelgebied. En al even gemakkelijk vervang je het uitzicht op een saaie vinexwijk door dat op chique villa’s uit de jaren dertig. De wereld door een roze bril: een kwestie van de instellingen in het computermenu aanpassen.

3. In contact met de buitenwereld

Gezien de huidige snelle ontwikkelingen zou het zomaar kunnen dat de zelfrijdende auto al over tien jaar de weg op gaat

Onderweg vergaderen wordt dankzij videoconferencing heel eenvoudig – het is alsof de gesprekspartners vanaf de wanden van de auto meekijken. De vele beeldschermen worden veelvuldig gebruikt voor sociale media en ook het navigatiesysteem wordt daarvoor ingezet. Je ziet daardoor voortdurend welke vrienden zich op dat moment in de omgeving ophouden. Rijd je langs een winkel, café of restaurant waar een bekende zich bevindt, dan krijg je een seintje.

4. Gebruiksvriendelijkheid is nummer 1

Zoveel technologie in het auto-interieur vraagt om een 
gebruiksvriendelijk concept. Veel aandacht is dan ook besteed aan de communicatie tussen mens en machine. Niet alleen aanraakschermen, ook bediening met gesproken commando’s en zelfs handgebaren zijn al voldoende om de techniek naar je hand te zetten. Nog verrassender is eye-tracking: de auto analyseert aan de hand van de oogbewegingen wat de passagier wil. Richt die zijn ogen op het klimaatsysteem of op de navigatie, dan neemt de auto aan dat de temperatuur wellicht moet worden aangepast of de route moet worden gewijzigd, en haalt het automatisch het menu tevoorschijn.

5. Contact met andere weggebruikers

De F015 communiceert voortdurend met zijn omgeving. Maakt een voetganger aanstalten over te steken, dan zal de auto remmen en een groen zebrapad op het wegdek projecteren. De voetganger krijgt de gesproken mededeling: ‘Gaat u maar.’ Voordat de auto dit signaal afgeeft, heeft hij natuurlijk wel met zijn camera’s, radars en laserscans de omgeving gecheckt, om er zeker van te zijn dat andere automobilisten geen gevaarlijke situatie veroorzaken.

Door de verlichting aan de buitenkant van de auto kunnen andere weggebruikers ook zien op welke wijze de auto bestuurd wordt. Bij blauw licht is de automatische besturing ingesteld, bij wit licht zit er een mens achter het stuur. Volgens Mercedes is dit van essentieel belang, omdat fietsers en voetgangers gewend zijn om met de autobestuurder te communiceren. Met oogcontact of een handgebaar wordt in het huidige verkeer duidelijk gemaakt wie er voor mag gaan.

Toch liever zelf rijden?

Hoewel het interieur vooral is ingericht op passagiers, bestaat in de F015 nog steeds de mogelijkheid zelf achter het stuur te kruipen. Kwestie van een stoel omdraaien: de geautoriseerde bestuurder wordt door de auto automatisch herkend aan zijn smartphone. Het stuurwiel komt desgewenst uit het dashboard tevoorschijn, en ja, de bekende pedalen zijn er ook nog. Maar de grote aantrekkingskracht van deze auto is toch vooral dat hij volledig zelf in staat is de weg op te gaan. Hij kan via een app zelfs volledig automatisch parkeren. 
Voortaan kun je gewoon uitstappen bij de ingang van het theater of restaurant, de auto zoekt vervolgens zelf een parkeerplek in een nabijgelegen garage. Als de passagiers naar huis willen, laat de auto zich, trouw als een hond, weer oproepen, via dezelfde app.

Dit artikel komt uit FD Persoonlijk. Meer lezen? Klik hier

Laatste nieuws

09:00 Oude huis nog niet verkocht? Dan kunnen de lasten flink oplopen 07:50 Conservatieven winnen Spaanse lokale en regionale verkiezingen 07:02 Live: AEX vlak op rustige handelsdag 06:39 J.K. Rowling, schrijver en activist 06:00 Chili moet zijn koperindustrie redden: voor zichzelf en de energietransitie
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer fd persoonlijk

6 min leestijd

Een extraatje van de baas

Brenda van Osch
Brenda van Osch
2 min leestijd • Column

Marie Kondo's voortschrijdende inzicht

6 min leestijd • Onder ons

Goede vriendin van schrijver Raoul de Jong: ‘Hij is een verbinder

4 min leestijd

Kunst op kantoor moet urgent en dienstbaar zijn


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01