• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
Oog voor... • 17 juni '15 13:00

Nieuw(s): design, mode en adressen


FD Persoonlijk heeft oog voor beauty, mode, exposities, design en mooie adressen: Wat het oog ziet en het hart raakt.

Design · Latrelatie

De transformerende meubels van Robert van Embricqs

Een vlak oppervlak van hout waaruit in een oogwenk een tafel, stoel, lamp of schaal kan verrijzen. Het Rising Furniture van Robert van Embricqs is magisch. Het geheim zit ’m in de verschillende uitsneden die hij maakte in het bamboehout. Wanneer het ingesneden oppervlak omhoog of omlaag wordt geduwd, transformeert het in een bundel gescharnierde latjes die zich tot een meubelstuk vormen. De ontwerper ontving de Red Dot Design-Award voor zijn ingenieuze ontwerp. Laatste loot van zijn Rising Furniture, dit voorjaar in Milaan gepresenteerd, is de Rising Shell: een tafel met een uitneembare plaat die je in een schelpvormige schaal (foto) kunt veranderen.

De in architectuur afgestudeerde Van Embricqs vond zijn inspiratie in de structuur van botten, de verandering die planten kunnen ondergaan en beweging. Bij het ontwerpen stelde hij zichzelf de vraag hoe een object zichzelf kan vormgeven. — Emilie Escher

Informatie over de Rising Shell (prijs € 295) en ander Rising Furniture is te verkrijgen via robertvanembricqs.com

Een jasje van 
Yosuke Aizawa voor Barbour.
Een jasje van 
Yosuke Aizawa voor Barbour.

Mode · Golfjasje

Barbour-collectie met Japanse inslag

Barbour is groot in Japan. Geen wonder dus dat dit oer-Britse kledingmerk zo nu en dan een uitstapje maakt met een hippe Japanse ontwerper. Volledige collecties (quilt)jassen, broeken, shirts en truitjes kwamen al voort uit dergelijke samen­werkingen.

Zo’n vijf jaar geleden beet ontwerper Tokihito Yoshida het spits af. En nu is het de beurt aan Yosuke Aizawa van het hypermoderne Japanse merk White Mountaineering. Net als Yoshida introduceert ook Aizawa nieuwe materialen en een slankere pasvorm. Verder vindt hij het belangrijk dat de kleding functioneel blijft.

Waar Barbour zich richt op de buitenmens, wil Aizawa de stedeling aanspreken. Het resultaat is een moderne collectie, voorzien van een watermotief waarin zowel Barbour-thuisbasis South Shields in Noord-Engeland valt te herkennen als de golven van de beroemde Japanse prentkunstenaar Katsushika Hokusai. — Irma Puma

Prijs van afgebeelde jas is € 549

barbour.com

Adres · harmonieleer

Jean Nouvels nieuwe gebouw

(foto: William Beaucardet)
(foto: William Beaucardet)

Parijs heeft er een aantal bijzondere gebouwen bij gekregen. Vorig jaar opende Pathé Fondation, het door Renzo Piano ontworpen hoofdkantoor van het beroemde film- en productiehuis. Aan de buitenkant zie je weinig, maar kijk je er in vogelvlucht op dan zie je een slang van staal door de straten van Parijs kronkelen. Ook al zo’n opvallend gebouw is de Fondation Louis Vuitton van architect Frank Gehry.

Daar is nu het pas geopende­ Philharmonie de Paris bij gekomen: een indrukwekkend gebouw in Parc de la Vilette, dat niet alleen een concertzaal herbergt, maar ook een expositieruimte en twee restaurants. Architect Jean Nouvel is verantwoordelijk voor het ontwerp, dat vergeleken wordt met een ruimteschip. Op het dak kunnen zevenhonderd mensen picknicken.

Zelf is de architect trouwens niet te spreken over het resultaat: in de Franse krant Le Monde liet hij weten dat het gebouw openging zonder bouwkundige en technische tests van de architect. Hij trok zijn handen ervan af. Het culturele programma dendert intussen door: er is een expositie over David Bowie en beroemde filharmonische orkesten, zoals die van New York, Parijs en Berlijn, treden er de komende maanden op. — Pauline Egge

221 Avenue Jean-Jaures, Parijs, philharmonie­deparis.fr

Whisky · Gevatte smaak

Pluriforme whisky

Wie zichzelf trakteert op een glas The Balvenie Single Barrel Sherry Cask 15 jaar proeft de smaak van elegant eiken, gedroogd fruit en noten, die uitmondt in een ­sherryachtige afdronk. Toch kan het zomaar zo zijn dat een volgend glas, afkomstig uit een andere fles met dezelfde naam, net iets anders smaakt.

De whisky heeft gerijpt in een houten vat waar vroeger Oloroso-sherry in zat. Hout is een natuurproduct met alle variabelen van dien: elk vat zal een net iets andere smaak afgeven.

De rijping op Europees eikenhout duurt maar liefst vijftien jaar en levert per vat maximaal 650 flessen whisky op, die handmatig gebotteld worden. Bovendien worden ze voorzien van het nummer van het vat waarin de rijping plaatsvond. Zo kan iedereen die écht niets anders meer wil, op zoek gaan naar een van de andere 649 flessen met hetzelfde vatnummer. — Gerben Bijpost

The Balvenie Single Barrel Sherry Cask 15 jaar oud is een non chill-filtered whisky met 47,8% alcohol. Adviesprijs: € 97

Sculptuur van Fernando Sánchez Castillo.
Sculptuur van Fernando Sánchez Castillo.

Kunst · Vlaams land

Kunstwandeltocht door Vlaanderen

‘La Flandre profonde.’ De uitdrukking waarmee Franssprekende Vlamingen hun minachting voor de benepen Vlaamse keuterboeren onder woorden brachten, is met de tijd steeds meer gaan klinken als een ode aan het Vlaamse platteland.

Die traditionele omgeving kan ook hedendaags zijn, zo bewijzen de kunstenaar Kris Martin en Jan Hoet jr., de gelijknamige zoon van de vorig jaar overleden Vlaamse kunstpaus. De twee curatoren bedachten Pass, een tien kilometer lange wandeltocht langs de dorpjes Huise, Wannegem, Lede en Mullem in de Vlaamse Ardennen. Langs de route, die is aangegeven met fluorescerend oranje lintjes aan bomen en palen, gaan meer dan vijftig kunstenaars in dialoog met het idyllische landschap. Onder hen grote Vlaamse namen als David Claerbout, Thierry De Cordier en Dirk Braeckman.

De kunstenaars mochten zelf kiezen waar ze hun werk tonen. Ze doen dat op akkers en velden, in kerken, kapellen en paardenstallen. 
— Daan Ballegeer

Pass – tot en met 5 juli, passs.be

Adres · Jonkies regeren in ArtDeli

Kunst, eten en muziek op het hoofdstedelijke Rokin

(foto: Team Peter Stigter)
(foto: Team Peter Stigter)

In een oud kantoor met tabaksloods op het Rokin is onlangs ArtDeli geopend, een initiatief van kunsthistorica Jessica Voorwinde. Met ArtDeli creëerde ze een plek waar kunst geëxposeerd wordt en design te koop is, en waar je ook nog kunt eten en drinken. Wat direct opvalt, is de blauwe installatie van beeldend kunstenaar Thijs Linssen, So How Did We End Up Here, gemaakt van piepschuim, visdraad en hout. Perfect ­passend bij het thema ‘De Stille Kracht’, waarvoor gastcuratoren Cathelijne Broers van de Nieuwe Kerk en de Hermitage en ­Maurice Seleky van Novel Works onder andere dit werk uitkozen.

Ook Axel Rüger, directeur van het Van Gogh Museum, zal als gastcurator een expositie samenstellen. Daarnaast is er de komende maanden werk van veel jong ­talent te ontdekken (de oudste kunstenaar is 26). Het interieur werd ook al uitbesteed aan junioren: Lex Pott creëerde het interieur van de Bar Room, Tessa Koot nam de directiekamer onder handen. Beide ontwerpers zijn in de dertig.

ArtDeli is zes dagen per week open. Op zondagochtend is het mogelijk er een zogeheten ‘Hangover Session’ bij te wonen, lichtjes gebaseerd op de zondagochtendconcerten in het Concertgebouw: luisteren naar musicus Joep Beving en onderwijl genieten van een brunch. 
— Pauline Egge

Horloge · Knipoog naar de Roosevelts

Rosefield geïnspireerd door presidenten

Een horloge­bedrijf beginnen waarvan de naam een knipoog is naar de vooraanstaande Amerikaans-Nederlandse presidentenfamilie Roosevelt uit New York: je moet het maar durven. De Nederlandse Pien Goderie woonde zelf een aantal jaren in New York voordat ze het merk Rosefield oprichtte.

De liefde voor sieraden kreeg Goderie tijdens haar opvoeding mee: haar vader werkte in de sieradenbranche. Toen ze opmerkte dat er weinig stijlvolle en betaalbare horloges te koop zijn, richtte ze in 2014 Rosefield op: horloges met Japanse, mechanische­ uur­werken die minimalistisch ‘Dutch design’ met een modieuze New Yorkse uitstraling combineren.

De Amerikaanse inspiratie komt ook tot uitdrukking in de ­collectienamen ‘Nolita’, ‘Mercer’, ­‘Gramercy’ en ‘Bowery’: hippe ­locaties op Manhattan. De horloges hebben een witte of zwarte wijzerplaat en een zwarte, zilveren, gouden of bronskleurige horlogekast. Er zijn bandjes van metaalkleurig roestvrij staal en leren bandjes in onder meer zachtroze, felrood en klassiek zwart. Deze zijn verwisselbaar, zodat er eenvoudig een nieuwe uitstraling kan worden gecreëerd. 
— Lisa Goudsmit

Prijzen: alle horloges van Rosefield kosten € 89, leren bandjes: € 29 per stuk. rosefieldwatches.com

Beauty · Zwartmakerij

Producten met steenkool tegen onzuivere huid

De nieuwe huidverzorgings-
rage in Amerika is steenkool. Steenkool wordt al eeuwen gebruikt om het lichaam te zuiveren van gifstoffen (denk aan Norit). Dat opruimwerk doet het ook op de huid: wanneer vet en vuilstoffen ermee in contact komen, kleven ze eraan vast en kunnen ze gemakkelijk weggespoeld worden. Steenkool wordt nu ook verwerkt in prettige beautyproducten, die dan wel zwart zijn, maar lekker aanvoelen en ruiken, minstens zo lekker als witte huidverzorging.

Hoe langer steenkool op de huid ligt, hoe beter het effect. Twee Amerikaanse maskers zijn al in Nederland­ geland. Het biologische ­Origins Clear Improvement Charcoal Mask (€ 29, douglas.nl) bevat ook Chinese klei, om vet aan te trekken en vuil te absorberen. Ook ­Clinique Pore Refining Solutions Charcoal Mask is een mix van houtskool en klei (€ 30, clinique.nl). En een tip uit Azië: 
Konjac Facial Puff Sponge Bamboo Charcoal-sponsjes (€ 10, ecco-verde.com). De zwarte sponsjes moeten in warm ­water geweekt ­worden voordat je de huid ermee schoonmaakt. — Karen van Ede

Mode · Pennymeester

Vader des loafers: G.H. Bass uit het Amerikaanse Maine

Grace, J.F. Kennedy, Paul Newman en Michael Jackson: ze hielden allemaal van Weejuns: klassieke penny loafers van G.H. Bass, die eigenlijk ontstonden in Noorwegen. Daar introduceerde schoenmaker Nils Gregoriussen Tveranger de instappers in 1908. Al snel werd de schoen opgemerkt door rondreizende Amerikanen, onder wie laarzen­maker G.H. Bass uit Maine. Eenmaal thuis maakte die in 1936 de Noorse schoenen na en noemde ze Weejuns, dat wat klinkt als ‘Norwegians’. Hij voegde aan de bovenkant een vakje toe voor een penny, zodat zijn dochter tijdens het uitgaan naar huis kon bellen in geval van nood.

Vele decennia en beroemde dragers later worden de modern ogende klassiekers van Bass nu (weer) verkocht bij verschillende trendy zaken in Nederland. — Lisa Goudsmit

Verkoopprijzen Weejuns van € 165 tot € 240, bij onder meer Velour in Amsterdam, Tenue de Nîmes in Amsterdam en VIP Shop in Sneek.

Laatste nieuws

08:55 De lieve Mona van de VS: ‘Wat zit er achter de façade? 08:28 Niels Groen per direct weg als bestuurder van groothandel B&S 08:23 CBS: Meeste bedrijven berekenen hogere kosten niet of deels door aan klanten 08:03 Digitale krant niet beschikbaar op FD.nl en in de FD-app 07:38 Live: Amsterdamse beurs opent met winst, olieprijs omhoog
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer fd persoonlijk

6 min leestijd

Een extraatje van de baas

Brenda van Osch
Brenda van Osch
2 min leestijd • Column

Marie Kondo's voortschrijdende inzicht

6 min leestijd • Onder ons

Goede vriendin van schrijver Raoul de Jong: ‘Hij is een verbinder

4 min leestijd

Kunst op kantoor moet urgent en dienstbaar zijn


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01