• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
19 juni '15 13:00

Woooow!!

Gerben  Bijpost
Gerben Bijpost

In een luchtballon over de Alpen
In een luchtballon over de Alpen

Een echte straaljagerpiloot worden zit er misschien niet meer in, maar even de snelheid van het geluid doorbreken kan wel. Vier ultieme adrenaline-activiteiten, die voor (veel) geld te koop zijn.

foto

Wat: Vliegen naar ‘The Edge of Space’
Voor: De man die snel niet snel genoeg vindt. En hoog niet hoog genoeg
Waar: Rusland
Kost: Vanaf € 11.500
Info: migflug.com

Voor vrije vogels

Meevliegen in een (voormalige) militaire straaljager is mogelijk in diverse landen en in diverse typen toestellen. De spectaculairste vlucht is ongetwijfeld die in een Russische MiG-29 Fulcrum, een supersonisch modern jachtvliegtuig dat ruim tweemaal de snelheid van het geluid kan bereiken.

Wie de moed heeft hier voor een pleziervluchtje in te stappen en kiest voor het complete programma, wordt getrakteerd op een vijftig minuten durende achtbaanrit, compleet met traditionele vliegmanoeuvres als looping, rolls, verticale duik en haakse bochten. De bijzonderste stunt is echter het uitstapje naar ‘the edge of space’, oftewel een verticale klim naar – afhankelijk van weer en temperatuur – een hoogte van 20-22 kilometer. Kenners weten: dit is hoger dan het technische ‘vliegplafond’ van deze MiG. Om deze hoogte te bereiken stuurt de piloot het toestel in een ballistische baan met 330 m/s steil de lucht in. Als een kanonskogel, stijgend zolang er stuwkracht is, om daarna terug te vallen naar de aarde. Daar­boven kan even genoten worden van de sterren­hemel en het uitzicht over de ronding van de aarde.

foto

Wat: Zelf een Formule 1-auto besturen
Voor: De man die in het bezit is van een rijbewijs en wil uitvinden wat dit waard is
Waar: Diverse circuits in Frankrijk en Spanje
Kost: Vanaf €3200
Info: adren-a-line.com

Voor racemonsters

Sinds Max Verstappen als 17-jarige zónder rijbewijs zijn opwachting maakte in de Formule 1, zullen veel mannen zich afvragen waar zij zelf mét rijbewijs dan wel niet toe in staat zijn. Wie daar achter wil komen kruipt achter het stuur van een Formule 1-auto.

Want dat kan. En het gaat dan niet om Formule 1-body’s met daarin een lichtere motor geplaatst, maar om authentieke racebolides, die hun sporen in deze snelle tak van autosport verdiend hebben. Zoals de Arrows A20, die Pedro de la Rossa in 1999 nog eens naar een zesde plaats racete. Of de Prost AP02, die met Jarno Trulli achter het stuur een keer tweede werd in datzelfde jaar.

Goed, de auto’s zijn al wat jaartjes ouder (de jongste is uit 2001), maar ze zijn toch goed voor zo’n 650 pk bij een gewicht van minder dan 600 kg. Dat gaat hard. En het mooie is dat u ze – na de nodige instructies en een oefensessie in minder snelle F3-auto’s – gewoon mag gebruiken. Dus zonder snelheidsbegrenzer.

foto

Wat: Heliskiën
Voor: De man die dol is op skiën, maar uitgekeken op telkens datzelfde rondje tussen dezelfde skiliften
Waar: Canada
Kost: Prijzen beginnen bij circa € 3000 
voor een drie- of vierdaags arrangement
Info: cmhbenelux.com

Voor sneeuwsurfers

Skiën door kniehoge poedersneeuw op eindeloze hellingen waar nog niemand eerder heeft geskied? Het kan in Canada. Zodra u vanuit een helikopter gedropt bent op de flank van een berg, kan de lol beginnen. Denk niet dat dit alleen is weggelegd voor skicracks die hun hand niet omdraaien voor hellingen van 45 graden en zich met doodsverachting iedere gapende diepte in storten. Heliskiën, zo verzekert de aanbieder, is geschikt voor iedereen tussen 8 en 80 jaar. Ook de benodigde hoeveelheid ski-ervaring is betrekkelijk: wie twee weken geskied heeft in de Alpen kan dit avontuur probleemloos aan: ‘We passen de skitrip gewoon aan de deelnemers aan.’

Dat laatste lijkt geen probleem. Waar Amerika’s grootste skigebieden het moeten stellen met een oppervlak van maximaal 8000 hectare, heeft de heliskiër een indrukwekkende 3,1 miljoen hectare skigebied tot zijn beschikking. Met vrijwel overal goede sneeuw. Geskied wordt er namelijk in de Columbia Mountains, gelegen tussen de Grote Oceaan en de Rocky Mountains. De neerslagfronten die hier het land in trekken, storten zich het liefst leeg in de droge kou van deze bergketen, met gemiddeld 12 meter verse sneeuw per jaar. De heliskiër krijgt dan ook een garantie voor een minimaal aantal skimeters per trip.

foto

Wat: In een luchtballon de Alpen over
Voor: De man die het liefst in alle rust van een groots uitzicht geniet. En houdt van verrassingen
Waar: Van Zuid-Duitsland naar Noord-Italië
Kost: Vanaf €11.500
Info: balloonridesbavaria.com

Voor hoogvliegers

Dé manier om de uitgestrektheid en schoonheid van de Alpen te bewonderen is ongetwijfeld vanuit een heteluchtballon. In volledige rust en met als enige geluid de branders die zo nu en dan de ballon van een nieuwe stoot warmte voorzien, ziet u de witte bergtoppen onder het mandje door glijden. Er zijn diverse ballonfestivals die een korte vlucht boven een deel van de Alpen aanbieden, maar de mooiste vlucht voert van de noordelijke Alpengrens in Duitsland over de bergketen en – afhankelijk van de windrichting – helemaal naar Venetië, Friuli of Lombardije in Noord-Italië. Omdat de kruishoogte 3500 tot 5000 meter bedraagt, gaan er zuurstofflessen mee aan boord voor deze 3,5 tot 5 uur lange vlucht.

De charme van ballonvaren zit ’m ook in het verrassingselement: vooraf is nooit zeker waar er wordt gestart, waar er wordt geland en zélfs niet of de vlucht kan doorgaan. Maar als de elementen meewerken, wacht een wonderschone ervaring die wordt afgesloten met een diner en verblijf in een hotel ergens in het noorden van Italië. Niemand weet waar.

Meer FD Persoonlijk? Lees verder op fdpersoonlijk.nl.

Laatste nieuws

22:17 Beleggers beëindigen de week positief 21:58 Boris Johnson per direct uit het Britse parlement 20:55 Bijna veertig aanklachten tegen Trump voor meenemen geheime documenten 20:22 Loonakkoord na stakingen bij verffabrieken PPG 20:00 Strikter toezicht op accountants is noodzakelijk
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer fd persoonlijk

6 min leestijd

Een extraatje van de baas

Brenda van Osch
Brenda van Osch
2 min leestijd • Column

Marie Kondo's voortschrijdende inzicht

6 min leestijd • Onder ons

Goede vriendin van schrijver Raoul de Jong: ‘Hij is een verbinder

4 min leestijd

Kunst op kantoor moet urgent en dienstbaar zijn


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01