Een echte straaljagerpiloot worden zit er misschien niet meer in, maar even de snelheid van het geluid doorbreken kan wel. Vier ultieme adrenaline-activiteiten, die voor (veel) geld te koop zijn.
Voor vrije vogels
Meevliegen in een (voormalige) militaire straaljager is mogelijk in diverse landen en in diverse typen toestellen. De spectaculairste vlucht is ongetwijfeld die in een Russische MiG-29 Fulcrum, een supersonisch modern jachtvliegtuig dat ruim tweemaal de snelheid van het geluid kan bereiken.
Wie de moed heeft hier voor een pleziervluchtje in te stappen en kiest voor het complete programma, wordt getrakteerd op een vijftig minuten durende achtbaanrit, compleet met traditionele vliegmanoeuvres als looping, rolls, verticale duik en haakse bochten. De bijzonderste stunt is echter het uitstapje naar ‘the edge of space’, oftewel een verticale klim naar – afhankelijk van weer en temperatuur – een hoogte van 20-22 kilometer. Kenners weten: dit is hoger dan het technische ‘vliegplafond’ van deze MiG. Om deze hoogte te bereiken stuurt de piloot het toestel in een ballistische baan met 330 m/s steil de lucht in. Als een kanonskogel, stijgend zolang er stuwkracht is, om daarna terug te vallen naar de aarde. Daarboven kan even genoten worden van de sterrenhemel en het uitzicht over de ronding van de aarde.
Voor racemonsters
Sinds Max Verstappen als 17-jarige zónder rijbewijs zijn opwachting maakte in de Formule 1, zullen veel mannen zich afvragen waar zij zelf mét rijbewijs dan wel niet toe in staat zijn. Wie daar achter wil komen kruipt achter het stuur van een Formule 1-auto.
Want dat kan. En het gaat dan niet om Formule 1-body’s met daarin een lichtere motor geplaatst, maar om authentieke racebolides, die hun sporen in deze snelle tak van autosport verdiend hebben. Zoals de Arrows A20, die Pedro de la Rossa in 1999 nog eens naar een zesde plaats racete. Of de Prost AP02, die met Jarno Trulli achter het stuur een keer tweede werd in datzelfde jaar.
Goed, de auto’s zijn al wat jaartjes ouder (de jongste is uit 2001), maar ze zijn toch goed voor zo’n 650 pk bij een gewicht van minder dan 600 kg. Dat gaat hard. En het mooie is dat u ze – na de nodige instructies en een oefensessie in minder snelle F3-auto’s – gewoon mag gebruiken. Dus zonder snelheidsbegrenzer.
Voor sneeuwsurfers
Skiën door kniehoge poedersneeuw op eindeloze hellingen waar nog niemand eerder heeft geskied? Het kan in Canada. Zodra u vanuit een helikopter gedropt bent op de flank van een berg, kan de lol beginnen. Denk niet dat dit alleen is weggelegd voor skicracks die hun hand niet omdraaien voor hellingen van 45 graden en zich met doodsverachting iedere gapende diepte in storten. Heliskiën, zo verzekert de aanbieder, is geschikt voor iedereen tussen 8 en 80 jaar. Ook de benodigde hoeveelheid ski-ervaring is betrekkelijk: wie twee weken geskied heeft in de Alpen kan dit avontuur probleemloos aan: ‘We passen de skitrip gewoon aan de deelnemers aan.’
Dat laatste lijkt geen probleem. Waar Amerika’s grootste skigebieden het moeten stellen met een oppervlak van maximaal 8000 hectare, heeft de heliskiër een indrukwekkende 3,1 miljoen hectare skigebied tot zijn beschikking. Met vrijwel overal goede sneeuw. Geskied wordt er namelijk in de Columbia Mountains, gelegen tussen de Grote Oceaan en de Rocky Mountains. De neerslagfronten die hier het land in trekken, storten zich het liefst leeg in de droge kou van deze bergketen, met gemiddeld 12 meter verse sneeuw per jaar. De heliskiër krijgt dan ook een garantie voor een minimaal aantal skimeters per trip.
Voor hoogvliegers
Dé manier om de uitgestrektheid en schoonheid van de Alpen te bewonderen is ongetwijfeld vanuit een heteluchtballon. In volledige rust en met als enige geluid de branders die zo nu en dan de ballon van een nieuwe stoot warmte voorzien, ziet u de witte bergtoppen onder het mandje door glijden. Er zijn diverse ballonfestivals die een korte vlucht boven een deel van de Alpen aanbieden, maar de mooiste vlucht voert van de noordelijke Alpengrens in Duitsland over de bergketen en – afhankelijk van de windrichting – helemaal naar Venetië, Friuli of Lombardije in Noord-Italië. Omdat de kruishoogte 3500 tot 5000 meter bedraagt, gaan er zuurstofflessen mee aan boord voor deze 3,5 tot 5 uur lange vlucht.
De charme van ballonvaren zit ’m ook in het verrassingselement: vooraf is nooit zeker waar er wordt gestart, waar er wordt geland en zélfs niet of de vlucht kan doorgaan. Maar als de elementen meewerken, wacht een wonderschone ervaring die wordt afgesloten met een diner en verblijf in een hotel ergens in het noorden van Italië. Niemand weet waar.
Meer FD Persoonlijk? Lees verder op fdpersoonlijk.nl.