• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
Lifestyle • 17 okt '15 06:00

Haute hôtellerie

Maartje Laterveer
Maartje Laterveer

Het Plaza Athénée in Parijs is niet zomaar een hotel. Het is een Frans instituut, net als de haute couture en haute cuisine waarmee het zich graag associeert. En, het kon niet uitblijven, het heeft nu een eigen koffietafelboek. Want over een hotel als het Plaza zijn boeken vol te schrijven.

De majestueuze entree van Plaza Athénée aan de Avenue Montaigne.
De majestueuze entree van Plaza Athénée aan de Avenue Montaigne.

Een rijke historie

1913

Het hotel opende in 1913. Inmiddels telt het 154 kamers en 54 suites. De toenmalige manager Emile Armbruster gaf het Athénée zijn naam. Tijdens de Eerste Wereldoorlog bleef het hotel open.

1945

In 1945, tijdens de bevrijding, namen Amerikaanse militairen het restaurant van het hotel over en gebruikten het als hun cafetaria.

1947

Modeontwerper Christian Dior, die zijn boetiek een paar deuren verderop had, liet regelmatig zijn modellen in het hotel fotograferen.

2004

Het hotel fungeerde als achtergrond in de laatste twee afleveringen van de beroemde serie ‘Sex and the City’: ‘An American Girl in Paris’.

2008

De nauwe band die van oudsher al bestaat tussen het Athénée en mode werd in 2008 bestendigd toen Dior een hyper-de-luxe spa in het hotel opende.

Het ene na het andere luxehotel opent zijn deuren in Parijs. In de afgelopen vijftien jaar kregen vijfsterrenhotels als het Ritz, Bristol en Plaza Athénée gezelschap van maar liefst zes nieuwkomers, waaronder Shangri-La, Mandarin Oriental en Peninsula. Ze vormen het stijlvolle antwoord op een stijgende vraag van toeristen, die veelal uit steenrijke contreien van het Midden-Oosten en vooral Azië komen en een navenante standaard vereisen. De nieuwe hotels, eigendom van Aziatische ketens, spelen hier perfect op in. Met state of the art design en vlekkeloze service gaan ze de strijd aan met de etablissementen die al een eeuw of anderhalf het luxe hart van Parijs vormen.

Die laten het er niet bij zitten. Het ene na het andere hotel sluit zijn deuren voor een maandenlange renovatie. Zo ook het Plaza Athénée op de Avenue Montaigne. Vorige zomer heropende het na tien maanden, met veertien kamers erbij en een gerestyled visrestaurant van Alain Ducasse. En nu is er een boek, met foto’s, interviews en vooral veel anekdotes van Grace Kelly, de Kennedy’s, Henry Ford, Jean Cocteau, Michael Jackson en andere illustere gasten die in de afgelopen 102 jaar in het Plaza verbleven. Want die nieuwe hotels kunnen nog zo mooi zijn, één ding hebben ze niet: een verleden. En dat is vooralsnog hét handelsmerk van hotels in Parijs.

Avant-garde

Het verleden van Plaza Athénée begint in 1913, in een tijd waarin Parijs in volle bloei is als epicentrum van mode, kunst en architectuur. De avant-garde is op haar hoogtepunt, kunstenaars als Pablo Picasso en Georges Braque verbeelden de wereld op een manier die niemand ooit heeft gezien. Art deco komt op, evenals een baanbrekende mode met couturiers als Paul Poiret en Coco Chanel. De Eerste Wereldoorlog is in aantocht, maar nu broeit en bloeit het nog in Parijs. En dat zal het na de oorlog weer doen. De ontwikkeling van Parijs als artistiek middelpunt zet zich onverminderd voort in de roerige jaren twintig, wanneer schrijvers als Ernest Hemingway en F. Scott Fitzgerald en socialite Peggy Guggenheim zich er vestigen. Terwijl in Amerika het leven versobert onder de drooglegging, bloeit in Parijs een levendige jazzscene op, met het Théâtre des Champs-Élysées als middelpunt. Hier doet Josephine Baker haar wereldberoemde act (iets met een bananenrokje en de charleston) en voeren de Ballets Russes van Sergei Diaghilev de première van Le Sacre du Printemps op, een van de revolutionaire werken uit de 20ste eeuw met een choreografie van Vaslav Nijinsky en muziek van Igor Stravinsky. Het theater, dat nog steeds geldt als een van de belangrijkste art-decogebouwen in Parijs, opent in 1913 op de Avenue Montaigne, een brede straat tussen de Champs-Elysées en de Seine. Een paar deuren verder opent in hetzelfde jaar Plaza Athénée in een hoog Haussmann-pand met ronde balkons. Het is een van de eerste luxehotels van de stad. Het hotel vindt de juiste balans tussen luxe en sfeer, beleefdheid en persoonlijkheid en traditie en innovatie. Maar vooral de timing is perfect: het hotel verschijnt op het juiste moment en op de juiste locatie. Terwijl in het theater op nummer 15 geschiedenis wordt geschreven, dineren gasten vooraf in het restaurant van het Plaza op nummer 25, waar de aanwezigen aan het volume van het applaus kunnen afleiden wanneer het tijd is af te rekenen. De Avenue Montaigne groeit uit tot trekpleister voor artiesten en aanverwant mondain publiek, en het Plaza groeit mee.

Gouden driehoek

In de jaren erna breidt de schare vaste gasten zich uit: niet alleen meer de spelers en bezoekers van het Théâtre des Champs-Élysées bezoeken Plaza Athénée. Waar artiesten komen, komt de jetset, en waar de jetset komt, komt de modewereld. Madeleine Vionnet, beroemd om haar schuin geknipte jurken waar Hollywood mee wegloopt, opent in 1923 haar eerste boetiek op de Avenue Montaigne. In 1925 verhuist ook couturier Paul Poiret naar de Champs-Elysées-rotonde, aan het einde van de avenue.

Beroemde bezoekers van het Plaza Athénée lieten hun handtekening achter.
Beroemde bezoekers van het Plaza Athénée lieten hun handtekening achter.
Boven: zicht op de binnentuin. Midden: het hotel is gevestigd in een Haussmann-pand met typerende ronde balkons. Onder: het visrestaurant van Alain Ducasse, naar een ontwerp van designbureau Jouin Manku.
Boven: zicht op de binnentuin. Midden: het hotel is gevestigd in een Haussmann-pand met typerende ronde balkons. Onder: het visrestaurant van Alain Ducasse, naar een ontwerp van designbureau Jouin Manku.

Na de Tweede Wereldoorlog, waarin het Plaza achtereenvolgens wordt bezet door de Duitsers en de Amerikanen, duurt het niet lang voor de haute société haar weg naar de Avenue Montaigne terugvindt. In december 1946 vestigt Christian Dior zich op nummer 30 en in februari 1947 showt hij zijn befaamde ‘New Look’. Samen met de Champs-Élysées en de Place d’Alma ontpopt de Avenue Montaigne zich al gauw tot een gouden driehoek. Andere modehuizen als Hermès, Chanel en Cartier vestigen zich ook op de avenue. Hun bezoekers strijken neer in de Relais Plaza, de bistro van het Plaza. Alfred Hitchcock en Ava Gardner dineren er en altijd is er een tafel gereserveerd voor de modellen van Dior. Christian Dior zelf komt er ook graag, net als Yves Saint Laurent en zijn muze Loulou de la Falaise. Ze kiezen het liefst voor tafel 1, eveneens de stamtafel van Marlene Dietrich. Net als het Théâtre des Champs-Élysées schrijven deze namen geschiedenis – van de mode, van Parijs, en van Plaza Athénée, dat zich tot op heden afficheert als couturehotel van Parijs.

Of het Plaza hét couturehotel is, valt te bezien. Er is ook nog Le Meurice, Anna Wintours favoriete hang-out tijdens Fashion Week; het Ritz, waar Coco Chanel woonde, en het Bristol, dat de fameuze Samedi’s de la Mode (high teas waar modellen couture dragen) nieuw leven inblies. Maar nauwe banden tussen Plaza Athénée en mode zijn er zeker. Haast alle grote merken bestieren een boetiek in de gouden driehoek en het nabijgelegen Grand Palais is een populaire locatie voor modeshows. De naam Dior is in elk geval nog altijd verweven met het Plaza, zeker sinds in 2008 de hyper-de-luxe Dior-spa opende in het hotel. De gastvrouwen in het hotel lopen na vijven in couturejurken en in het Relais (of in het driesterrenrestaurant van Alain Ducasse) schuift ‘le tout Paris’ van de modewereld aan.

Petites mains

Een andere, meer symbolische reden waarom het Plaza zich ‘couturehotel’ noemt, is omdat het zich graag vergelijkt met een couturejurk. Net als zo’n jurk, die op maat wordt gemaakt door vele ‘petites mains’ (zoals de naaisters in een coutureatelier worden genoemd), kan het Plaza niet zonder het vele personeel dat er achter de schermen voor zorgt dat de clientèle op de wenken wordt bediend. In totaal werken er 573 medewerkers, dat zijn er gemiddeld vier per kamer. Hun bijbel is de Cardex: een geheim boekwerk met daarin alle voorkeuren van alle vaste gasten. Zo boekt David Bowie standaard kamer 210, en slaapt Mick Jagger graag in suite 250 met privéterras, privéfitness en uitzicht op de Eiffeltoren. Sommige gasten laten eigen meubilair, outfits of boeken in het hotel opslaan tot bij terugkeer alles precies zo wordt neergelegd als ze het hebben achtergelaten. Van alle details worden foto’s gemaakt. Iedereen­ in het hotel weet hoe de gasten heten en hoe ze aangesproken wensen te worden. Werner Küchler, de manager van het Relais kan zelfs nog vertellen hoe Marlene Dietrich in haar laatste kluizenaarsjaren vanuit haar huis aan de overkant belde om te vragen of Yves Saint Laurent aan ‘haar’ tafel zat. Het zijn zulke details die het verschil maken tussen een vijfsterrenhotel en een ‘palace’ (zie rechts: ‘La palace to be’).

Een en ander komt niet voor niets, natuurlijk. Een suite kost al gauw een paar duizend euro, en na de renovatie is de royal suite de grootste en duurste suite van Parijs: twintigduizend euro per nacht. Dan beschik je wel over vier slaapkamers, vier badkamers, twee lounges, een kantoor en een keuken. Heb je iets minder te besteden, dan kun je voor gemiddeld 1180 euro een ‘gewone’ kamer boeken. Dan heb je nog steeds een bed bedekt met Italiaans satijn met een draaddichtheid van driehonderd draden per vierkante centimeter en is er een scala aan hoofdkussens om uit te kiezen. In de badkamers liggen badlakens van Egyptisch Mako-katoen en de badslippers hebben rode zooltjes als knipoog naar de Franse schoenenontwerper Christian Louboutin. ‘Luxe’, zegt architect Bruno Moinard, verantwoordelijk voor de renovatie van de lobby en andere publieke ruimtes in het Plaza, ‘gaat nooit over extravagantie of opsmuk. Moderne luxe gaat over oog voor detail.’ Net als bij een couturejurk. En die kan ook niet iedereen betalen.

foto

Le palace to be

Toen de Franse minister van toerisme, Frédéric Lefebvre, eind 2010 aankondigde dat de titel ‘palace’ voor hotels een officiële status werd, barstte in de Parijse hotellerie nog een andere strijd los. Tot die tijd was er een handvol hotels dat zichzelf onofficieel de status van paleis toe-eigende, waaronder het Ritz, het Bristol, het Meurice en Plaza Athénée. Maar nu ging er een delegatie van tien juryleden sterk langs alle vijfsterrenhotels in Frankrijk om te beoordelen of ze in aanmerking kwamen voor deze titel. Criteria: grotere kamers, meer faciliteiten en vooral (nog) meer service. En, niet onbelangrijk voor een Frans etablissement: ze moeten de Franse cultuur uitdragen. In mei 2011 kwam de uitslag, die een nogal ontluisterend beeld van de werkelijkheid schetste. Er waren slechts vier hotels in Parijs die in aanmerking kwamen om palace voor hun naam te schrijven. Gedoodverfde klassiekers als het Ritz, Four Seasons George V en het Crillon zaten daar niet bij. Wel Le Meurice, Park Hyatt, het Bristol en Plaza Athénée. ‘De overwinning smaakt bitter’, zei general manager François Delahaye, verwijzend naar collega’s die tegen alle verwachting nu geen palace meer mochten heten. Maar toch is ze verdiend. Want het Plaza Athénée is inmiddels zelf net zo’n icoon van Parijs als de stamgasten die het groot hebben gemaakt.

foto
‘Hotel Plaza Athénée, The Couture Address in Paris’, van François Simon (uitgeverij Assouline) is onder andere verkrijgbaar via 
bol.com (€ 77).

Meer FD Persoonlijk? Lees verder op fdpersoonlijk.nl.

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn.

Inloggen

Laatste nieuws

1 apr Klapper voor Belgische belastingdienst: €558 mln teruggevorderd van Antwerps goudbedrijf 1 apr TNO: Schiphol stoot enorme hoeveelheden kankerverwekkende stoffen uit 1 apr Stikstofcompromis coalitie van alle kanten beschimpt en bekritiseerd 1 apr Kan Zelensky vertrouwen op ons selectieve geheugen? 1 apr De week voorbij: In Zweden zijn de problemen op de woningmarkt nóg groter
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer fd persoonlijk

6 min leestijd

Een extraatje van de baas

Brenda van Osch
Brenda van Osch
2 min leestijd • Column

Marie Kondo's voortschrijdende inzicht

6 min leestijd • Onder ons

Goede vriendin van schrijver Raoul de Jong: ‘Hij is een verbinder

4 min leestijd

Kunst op kantoor moet urgent en dienstbaar zijn


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
    Listn
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01