FD Persoonlijk bespreekt wekelijks design, beauty, gadgets, mode, exposities en verrassende adressen. Over wat het oog ziet en het hart raakt.
Adres · Nog één slaapmutsje
In hotel Grand Pigalle in Parijs heeft de bar een centrale rol
Het Franse trio achter The Experimental Group is al bevriend sinds ze nog geen druppel alcohol mochten drinken en nu regeren ze op topniveau in de cocktailwereld. Begonnen in Parijs met The Experimental Cocktail Club openden ze de afgelopen jaren ook bars in Londen, New York, en een beachclub op Ibiza.
Het openen van een hotel was lange tijd een droom, totdat ze het vervallen pand op de hoek van Rue Victor Massé en Rue Henry Monnier in de upcoming wijk SoPi (zuid-Pigalle)tegenkwamen, kochten en samen met designer Dorothée Meilichzon in een intiem, warm hotel veranderden waar uiteraard de bar een centrale rol inneemt. Daar, op de begane grond, buigen locals en gasten zich over de drank- en cocktailkaart.
De minibar op de kamer is gevuld met de beste merken en je kunt er zelfs je eigen cocktail mee maken. ‘Hoe zouden we een standaardminibar kunnen aanbieden als we in onze bar de mooiste drankmerken verkopen?’ zegt Pierre-Charles Cros, een van de oprichters.
En voor wie geen alcohol nuttigt, zijn er altijd nog de zachte dekens en kussens en het uitzicht over de daken van Parijs met daarachter delen van de Sacré-Coeur. — Pauline Egge
Beauty · Zuiver in de leer
Boek een bubbel
Het Spaanse huidverzorgingsmerk Natura Bissé is te koop in warenhuizen en webwinkels (in Nederland bij Babassu.nl), maar is vooral groot geworden in spa’s over de hele wereld. Zoals die van The Ritz-Carlton in Amerika. Voor de spa van het Conservatorium Hotel in Amsterdam, het Akasha Holistic Wellbeing Centre, is het dan ook een mooi merk om de internationale clientèle mee in de watten te leggen. De behandelingen zijn ook voor mannen.
Iets speciaals proberen? Boek dan de Pure Air Bubble, de meest luxe behandeling die Natura Bissé naar eigen zeggen in huis heeft. De kunststof bol is gevuld met 99,95% zuivere lucht. In combinatie met een gezichtsbehandeling levert dat volgens het merk een strakkere en gladdere huid op (€ 330 voor 90 minuten).
Vanaf half december is de behandeling tijdelijk in Akasha te ondergaan. Reserveren wordt aangeraden. — Karen van Ede
Spa Menu met Natura Bissé-behandelingen, vanaf € 140
Design · Dubbelspel
Upside Down: ontwerpen met een tweeledige functie
Mooi en breed inzetbaar, want de Upside Down Chair is te gebruiken als eettafelstoel én als relaxte barkruk. Ontwerper Elise Luttik (32) maakte een hele Upside Down-collectie. Een speels concept waarbij alles transformeert: een tafel wordt mand, stoel wordt troon, transparant kamerscherm wordt ondoorzichtige roomdivider.
De stoel is gemaakt van Nederlands berkenhout en kenmerkt zich door simpele lijnen, die toch zorgen voor een stevige zitplaats. Hij is er behalve in de houtlook ook in het zwart, wit en azuurblauw. — Sylvia Blazer
Prijs € 1100
Kunst · Neo-natuur
Belgisch talent maakt beeld in Emmen
De Belgische kunstenaar Nick Ervinck (1981, Kortemark) groeide op met games. Voor zijn futuristische beelden sleept hij elementen uit de fysieke wereld naar het virtuele domein, muteert ze in zijn computer, en transplanteert deze geperfectioneerde varianten weer terug naar de werkelijkheid. En daar komt dan weer ouderwets handwerk aan te pas, met het eindeloos coaten en schuren van de beelden.
Ervinck heeft nu zijn eerste werk in Nederland gerealiseerd, Egnoaber, stralend middelpunt van het nieuwe stadsplein in Emmen. De vorm is geïnspireerd op de fossiele boomstronken die vroeger in het Drentse veen werden gevonden. Maar deze goudgele wortels hoefden zich niet te ontworstelen aan de aarde, ze werden gegenereerd in het luchtledige van de virtuele ruimte. Het is neo-natuur. Zo wil Ervinck de schoonheid van de virtuele wereld tastbaar maken. — Anne Berk
Solo Nick Ervinck, t/m 6 dec., CBK Emmen, bkemmen.nl
Mode · Feestversiering
Balmain-ontwerper voor H&M aan de slag
Aan de 26-jarige Olivier Rousteing de eer om dit jaar de designer-kerstcollectie voor H&M te ontwerpen. Met de lijst van voorgangers moet de druk groot zijn geweest. Onder anderen Karl Lagerfeld, Viktor & Rolf en Lanvin gingen de jonge ontwerper van Balmain voor.
Maar chapeau voor zijn vrouwen- en mannencollectie, waarin Parijse traditie hand in hand gaat met popcultuur. De borduursels, studs, epauletten en edelstenen buitelen over elkaar heen. Ze zijn verwerkt in onder meer jurken met wespentailles, leren broeken en jacks, schoenen en sieraden. Met deze kerstkleding hoef je je huis niet meer te decoreren. Vanaf 5 november is de collectie online te koop, in de H&M’s in de grote steden en in de voormalige Maison de Bonneterie in Den Haag. — Karin Kuijpers
Expo · Pronkstuk
Sieraden onder de loep
Eenmaal per jaar verandert de Gashouder in Amsterdam in een reusachtige bijouteriedoos.
Tijdens de Sieraad Art Fair strijken er 160 ontwerpers uit de hele wereld neer om hun sieraden aan het publiek te presenteren en te verkopen. Het aanbod is enorm gevarieerd.
Van de klassiek- moderne juwelierssieraden van Luz, die de trouwringen van Wendy van Dijk ontwierp, via de wonderschone plastic broches van Taiwanese ontwerpers, tot de amuletten van geneeskrachtige planten van Eveline Sipkes.
Daarnaast is er een presentatie van 35 jaar Françoise van den Bosch Prijs, die de revolutionaire ontwikkeling van het Nederlandse sieraad duidelijk laat zien. De democratiseringsgolf in de jaren zeventig had grote impact. Het juwelierssieraad, statusobject bij uitstek, kwam onder vuur te liggen en ‘arme’ materialen, zoals papier, hout, textiel en plastic, werden favoriet. Maar ook werd de symboliek van sieraden onder de loep genomen en de draagbaarheid opgerekt. Daardoor bloeit het hedendaagse sieraad als nooit tevoren. — Anne Berk
Horloge · Tijdgeest
Nederlandse ontwerpt voor Swatch
Swatch, het merk van de kleurrijke Zwitserse kwartshorloges, vormde de basis voor de revival van het mechanische polshorloge. Oprichter Nicolas G. Hayek creëerde in 1983 een mix van design en bereikbare exclusiviteit – niet duur, wel beperkt verkrijgbaar – en bouwde met Swatch een merk dat ‘Swiss Made’ horloges weer op de kaart zette als begerenswaardige verzamelobjecten. Swatch werd een megasucces. Het vermogen dat dit opleverde, investeerde Hayek in het weer tot leven brengen van klassieke horlogemerken: het begin van de Swatch Group, met merken als Omega, Breguet en Blancpain. Swatch blijft ondertussen verrassen met wonderlijke designs. Zoals deze creaties, ontworpen door de Nederlandse kunstenares Sigrid Calon. Leverbaar als Duet in Blue and Red (oplage 999 exemplaren) en voor liefhebbers van extremere kleurcombinaties als Duet in Green and Pink (9.999 exemplaren). — Gerben Bijpost
Duet in Blue and Red € 105, Duet in Green and Pink € 65
Mode · Wie de schoen past
Exclusieve exemplaren van AGL voor onder de kerstboom
Bergschoenen zijn dit najaar een grote trend. De Dr. Martens, Timberlands en Panama Jacks mogen weer uit de kast, maar er is ook de luxe versie van het Italiaanse schoenenmerk AGL. De drie gezusters Vera, Sara en Marianna van Attilio Giusti Leombruni (AGL) hebben van de bergschoen een pronkjuweel gemaakt met kristallen studs en bloemen van leer erop.
Opgericht in 1958 in de Italiaanse schoenenregio Marken is dit familiebedrijf nu in handen van de drie zussen. Zoals Gucci in de jaren negentig werd afgestoft door ontwerper Tom Ford, zo hebben de zussen hun schoenenmerk nieuw leven ingeblazen.
De Bijenkorf heeft tot 9 november in Amsterdam en van 10 tot 24 november in Rotterdam een pop-upstore van AGL met exclusieve exemplaren. Naast de bergschoen zijn er een lieslaars van zacht stretchleer en een lipstickrood schoentje in lakleer, speciaal voor kerst. — Karin Kuijpers
Prijzen vanaf € 255
Adres · Over smaak
Eetbare exposities in Brooklyn, New York
Eigenlijk onbegrijpelijk dat een stad als New York, een smeltkroes van culturen met ieder hun eigen keuken, nog niet eerder een eigen museum over eten had. Nu is er het , dat deze week in Brooklyn opende. Het leuke, of moeten we zeggen: lekkere, daaraan is dat ze eetbare exposities tonen. Zo worden bezoekers aan het denken gezet over wat ze eten en waarom.
De persoon achter dit idee is Dave Arnold, de cocktailexpert en culinair auteur die op CNN’s The Next List terechtkwam als invloedrijk persoon binnen de gastronomie. Hij stelde een panel samen met onder anderen chef-koks David Chang van Momofuku, Mads Refslund van Acme (en medeoprichter van Noma) en Bill Telepan van Telepan. Zij zullen met Arnold meedenken over exposities die vallen onder de vijf pijlers geschiedenis, cultuur, wetenschap, productie en commercie. De eerste expositie heet ‘Flavor: making it and faking it’ en daarin leren we, en proeven we, het verhaal van de smaakindustrie. — Pauline Egge
62 Bayard Street, Brooklyn, New York
Meer FD Persoonlijk? Lees verder op fdpersoonlijk.nl.
Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn.
Inloggen