Een geur die niemand anders ter wereld heeft, dát is pas exclusief. Deze acht parfumhuizen bieden de mogelijkheid een bouquet samen te stellen dat past bij je huid en je karakter. Een ‘bespoke’ geur is kostbaar, maar het resultaat gaat een leven lang mee.
1. Floris
Familiebedrijf Floris uit 1730 is het oudste Britse ‘gentleman’s grooming’-merk ter wereld. Vandaag de dag wordt het geleid door Edward Bodenham, negende generatie. Wie wil kan in Londen een ‘bespoke’ geur laten maken. Het proces duurt zo’n zes maanden, met daarin minimaal drie consultaties met het Floris-parfumteam.
Na het samenstellen van een ‘perfume profile’ en een ontmoeting met Edward Bodenham zelf volgt een periode van testen om precies die geur te maken die de klant een leven lang wil dragen. De 100 ml eau de parfum krijgt een Certificate of Provenance en zit in een Floris Signature Bespoke Box met vijf navullingen. De flacon van 100 ml (5850 euro) wordt gegraveerd met de initialen van de drager.
2. Maison Francis Kurkdjian
Francis Kurkdjian is de ‘neus van het moment’. De charismatische Fransman maakt zowel commerciële (Jean Paul Gaultier Le Classqiue Intense, Narciso Rodriguez for Her, Lanvin Rumeur) als zogeheten nichegeuren onder zijn eigen naam, Maison Francis Kurkdjian. Hij heeft een atelier vlak bij hotel Le Meurice in Parijs.
Sinds 2001 biedt hij een ‘bespoke service’, die bestaat uit een aantal sessies. De prijs van een Kurkdjian is afhankelijk van de prijs van de grondstoffen, maar begint bij 15.000 euro. Daar horen twee gegraveerde flacons van 60 ml bij. Een navulling van 30 ml is er vanaf 180 euro.
De formule van de geur blijft eigendom van Kurkdjian, die deze goed zal beschermen, belooft hij.
3. Cartier
Bij Cartier in Parijs kun je door parfumeur Mathilde Laurent een geur laten maken die in kristallen flacons wordt opgeleverd. Let op: Laurent maakt maar één ‘bespoke’ geur per jaar. Hieraan gaan een aantal gesprekken en keursessies vooraf. Die vinden plaats aan de rue de la Paix, in de Salon des Parfums in de flagshipstore van Cartier in Parijs. De ‘olfactorische juweeltjes’ vanaf 30.000 euro passen in de lange traditie van Cartier om luxe op maat te maken.
Het creëren van een maatwerk-Cartier duurt een jaar. Het is als het schrijven van een boek, zegt Laurent. Na drie maanden doet ze twee tot drie voorstellen. Uiteindelijk gaat de ‘bespoke’ Cartier in een handgemaakte flacon van baccarat en de formule achter slot en grendel.
4. By Kilian
Kilian Hennessy heeft zijn eigen geurlabel, By Kilian, en maakt ook geuren op maat. Tijdens een eerste meeting worden de wensen van de klant genoteerd en ruikt deze aan tien essentiële oliën die de parfumeur een richting moeten geven. Een maand lang werkt Kilian aan drie geurvoorstellen. Eén geur gaat verder naar de volgende ronde, waarin Kilian deze fijnslijpt in overleg met de klant.
Van de uiteindelijke geur wordt tien liter gemaakt. De geur kan in een handgemaakte kristallen karaf van Saint-Louis gegoten worden, maar er zitten ook zes Kilian-flacons met gepersonaliseerde etiketten en twee reissprays in de doos van zwart lak. Vanaf 30.000 euro en... ‘no return policy’.
5. Roja Dove
Een geur die niemand anders ter wereld heeft, dát is pas exclusief. Deze acht parfumhuizen bieden de mogelijkheid een bouquet samen te stellen dat past bij je huid en je karakter. Een ‘bespoke’ geur is kostbaar, maar het resultaat gaat een leven lang mee.
Deze voormalige Guerlain-man heeft in de Salon de Parfum van Harrods zijn Dove Haute Parfumerie. In een klein atelier bij Shephard Market in Mayfair (Londen) maakt hij geuren op aanvraag. Vergelijk het maar met een sessie bij een psycholoog, want Dove zegt: ‘Je ruikt niet met je neus, maar met je hersenen. De associaties die een geur kunnen losmaken zijn ongelooflijk.’
Roja Dove heeft zo’n zes tot tien ‘bespoken’ klanten per jaar, waarvan hij de namen niet bekendmaakt. Vanaf 20.000 euro maakt hij vijf liter eau de parfum.
rojaparfums.com
6. Annindriya Perfume Lounge
Ook in Nederland is er een ‘bespoke service’ en wel bij Annindriya Perfume Lounge in Amsterdam. Het is voorlopig de enige. Tanja Deurloo is ‘geurarchitect’ en biedt met haar Perfume Lounge een platform voor onafhankelijke, gerenommeerde parfumeurs. Die kunnen via haar worden ingehuurd voor een individueel parfum, begeleid door Deurloo zelf.
Dat moet resulteren in een geur die naadloos aansluit op voorkeuren, herinneringen en ‘body chemistry’ van de klant. Ook de wensen voor het ontwerp van de fles zijn bespreekbaar. De klant kan de formule steeds nabestellen. De prijs is afhankelijk van de geurstoffen, de flacon en de parfumeur, en ligt tussen de 7000 en 20.000 euro.
7. Patou
Bij het aloude mode- en parfumhuis Patou (van het beroemde parfum Joy) kunt u voor 55.000 euro een unieke geur laten maken door inhouseparfumeur Thomas Fontaine. Gewerkt wordt vanuit de Rue Saint-Florentin in Parijs. De geurreis duurt maximaal een jaar en omvat drie consultaties.
De reis begint met een meeting met Thomas Fontaine, waarin de wensen en olfactorische herinneringen besproken worden. Vervolgens worden er suggesties opgestuurd en kan de klant kiezen. Er wordt vijf liter gemaakt, die veilig wordt opgeborgen voor refills voor de volgende generaties. De Bespoke Experience is inclusief een 100 ml-flacon van baccaratkristal met de naam of initialen, ontworpen door Louis Sue.
8. Parfum sur mesure
De Franse ‘indie’ (van ‘independent’) parfumeur Stéphanie de Bruijn leerde het vak in Grasse en maakt sinds 2008 in haar eigen geuratelier in het 7de arrondissement aan de rue de l’Université in Parijs geuren voor gepassioneerden. Daniel Graig ging u al voor.
De Bruijn begint met het in kaart brengen van uw wensen, dromen en ervaringen. Tijdens een tweede sessie kiest u uit een aantal voorstellen uw favoriet. Dat levert twee flacons op van 100 ml, die met een navulling en tasverstuiver in een ‘coffret’ verpakt worden. Navullingen kunnen naar wens besteld worden en prijzen beginnen bij 6000 euro.
Meer FD Persoonlijk? Lees verder op fdpersoonlijk.nl.
Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn.
Inloggen