Meest gelezen

2 reacties

Bah! Arrogantie en snobisme ten top! Een treffend voorbeeld hoe het dus niet hoort. Deze dame slaat de plank volledig mis. Iens is een prima medium waar iedereen zijn of haar verhaal kwijt kan, niets minder maar ook niets meer. Zit je op bepaalde informatie niet te wachten, scroll dan door naar de volgende recensie. Zijn we net van een hoop achterhaalde horeca etiquette af, komt er iemand die een recensie-etiquette gaat voorschrijven. Tsss
Ik lees in haar uitleg voornamelijk persoonlijke grieven en weinig inlevingsvermogen van de horecagast.
Zo kan het namelijk weldegelijk relevant zijn om te vermelden dat je je verjaardag aan het vieren was. Immers als zoiets al niet wordt opgemerkt door het bedienend personeel en er niet attent op wordt gereageerd dan hebben ze gefaald.
Ook kan ik, klaarblijkelijk in tegenstelling tot de schrijfster van dit artikel, talloze redenen bedenken waarom je niet direct ter plekke laat weten dat iets je niet bevalt. Heel erg jammer voor de restaurateur of de chef inderdaad wanneer je niet in de gelegenheid wordt gesteld de klacht op te lossen, ik weet het: ook ik heb dat meegemaakt. Het draait in de horeca echter niet om de restaurateur of de chef (ookal ken ik collega's die dat niet met me eens lijken te zijn) maar om de gast. En als die gast bijvoorbeeld een stel vrienden, collega's of zakenpartners uitnodigt en het blijkt tegen te vallen dan is er vaak schroom om dat op dat moment toe te geven ten overstaande van je tafelgenoten en dat kan een prima reden te zijn om het op dat moment niet te melden, evenals wanneer je de sfeer van je romantische dineetje niet wil verpesten of om de doodeenvoudige reden dat je wellicht gewoonweg niet assertief genoeg bent om dat op dat moment te zeggen.
Dat ontneemt je echter niet het recht om daar toch iets over te schrijven op een medium dat daarvoor bedoeld is, het was immers je ervaring ter plekke.
Daar heb je geen kennis van zaken voor nodig. Een groot percentage van de horecagasten heeft niet de "kennis van eten, van wijn, koffie en thee, etc." die deze Hillary van de Iens recensenten verwacht, maar het zijn wel je gasten en nogmaals ze hebben net zo veel recht van spreken (schrijven in dit geval) als zij die die kennis wel hebben.
Misschien overdrijf ik, maar bij het lezen van deze cursus omschrijving bekruipt mij het gevoel van de klassieke horeca-arrogantie waarin wij horeca snobs onze onwetende gasten wel even gaan op opvoeden en ze gaan vertellen hoe het hoort.
Old habits die hard...

G Koopmanschap

@G Koopmanschap
Klopt! Maar helaas: vaak wordt een medium als Iens alleen gebruikt wanneer mensen iets te klagen hebben. Waar doordachte recensies vaak de onderhand hebben.

Leon Mastenbroek

Reactie niet ok? Meld misbruik bij de redactie.