Zeg me de kleur van je auto en ik vertel...
...je wie je bent. Eigenaren van rode modellen zouden exhibitionistisch zijn, zilvergrijze rijders juist weer techliefhebbers. Experts buigen zich over de psychologie van autokleuren.
...je wie je bent. Eigenaren van rode modellen zouden exhibitionistisch zijn, zilvergrijze rijders juist weer techliefhebbers. Experts buigen zich over de psychologie van autokleuren.
ij Nederlanders zijn grijze muizen. Op de weg dan. De afgelopen drie jaar was grijs de favoriete autokleur. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Voertuiginformatie en -documentatie (VWE). Ter vergelijking: in het Verenigd Koninkrijk is de meest geliefde kleur op de weg wit. In Nederland was wit volgens de VWE afgelopen jaar wel de grote stijger. Zwart is in heel Europa een geliefde autokleur. Volgens Autoscout24, een van de grootste onlinemarkten voor tweedehandsauto’s in Europa, is zwart zelfs de meest geliefde kleur voor gebruikte auto’s.
Zwart, wit, grijs, Europeanen houden dus van neutralen. Dat klinkt spannender dan grijstinten. Nog spannender klinken tinten als ‘arctic’, ‘diamond’ en ‘sparkling graphite’. Dat neutralen zo geliefd zijn is niet zo gek. Bij aanschaf ga je er immers van uit dat de auto lang meegaat. Van een onvoorzichtig gekozen hiephiephoerakleur zou je snel spijt kunnen krijgen. Bovendien is het wel zo fijn als de auto in de toekomst nog een aardig bedrag oplevert bij inruil. Het loont om dan een kleur te hebben waar ook vraag naar is.
Maar er zit meer achter de kleurkeuze. De gekozen kleur zegt wel degelijk iets over je persoonlijkheid. Wie kiest voor een andere kleur, maakt een statement. Denk maar aan de uitbundige rode Ferrari 308 GTS waarmee Tom Selleck in zijn rol als Magnum P.I. in de jaren tachtig rondreed. Die schreeuwerige kleur (en auto) paste helemaal bij het extraverte, wat te luidruchtige karakter dat hij speelde. ‘Kies je voor een rode auto, dan ben je ambitieus en vastbesloten alles uit het leven te halen wat er maar uit te halen valt, zo legt Marcie Cooperman, hoogleraar kleurtheorie aan Parsons The New School for Design in New York, uit. Cooperman, die een boek schrijft over kleurentheorie en jaren onderzoek heeft gedaan naar het effect van kleur, vervolgt: ‘Kiezers voor rood zijn zelfverzekerde “go-getters” en op de snelweg zijn ze de automobiele variant van exhibitionisten.’
Volgens Erin Crossley, color design manager bij Cadillac, worden heftige kleuren als rood of geel geassocieerd met jonge, sportieve automobilisten of zelfs agressieve wegpiraten. Crossley: ‘Neutrale kleuren worden daarentegen beschouwd als kalm en luxueus.’
De automobilist in de grijze auto wil volgens Cooperman vooral niet te veel opvallen. En grijs mag dan dicht bij zilver zitten, die twee moeten toch niet met elkaar verward worden. Zilver is net wat opzichtiger en zo wil de grijze automobilist vooral niet voor de dag komen. Volgens Cooperman toont de grijsrijder graag waardigheid, traditie en volwassenheid.
Zilver is net als grijs op het moment een van de populairste kleuren voor auto’s, vooral bij de luxere modellen. ‘Dat heeft veel te maken met onze huidige fascinatie voor technologie’, zegt Robert Daily, color-marketingmanager bij DuPont Automotive, een van de grootste verfleveranciers voor de auto-industrie. ‘Denk bijvoorbeeld aan de afwerking van iPhones en iPads in zilver en “space gray”. Daarnaast lijkt het erop dat bij auto’s met innovatief design de vormgeving nog mooier naar voren komt in zikleurlver en techno-grijs. Het accentueert prachtig.’
Ook Cooperman wijst op de connectie van een zilverkleurige auto met moderne technologie. ‘Zilver toont dat je innovatief en business-savvy bent. Het is bovendien een teken van goede smaak. Daarnaast worden zilver en grijs allebei beschouwd als tijdloos.’ Kortom, kleuren waarmee je net als met wit en zwart de plank niet misslaat. Volgens de kleurenexpert toon je met zwart meer power. Zwart blijft bovendien langer goed dan andere kleuren, die sneller vergelen in de zon. ‘Zwart is tijdloos’, vervolgt ze. ‘De tint toont hoe belangrijk je bent, en daarnaast is zwart een beetje mysterieus en associeer je het met de kleur van “black-tie dinners”. Dat maakt het ook een kleur van luxe en elan. Denk maar aan Henry Ford, die ten tijde van zijn Ford Model T-dagen streng sprak: “Een klant kan zijn auto in elke kleur krijgen die hij maar wil, zolang die kleur maar zwart is.”’ Overigens deed hij deze uitspraak naar verluidt vooral omdat een uniforme kleur beter paste in het lopendebandproces.
Ondanks de befaamde autoverkoperswijsheid ‘met de witte blijf je zitten’, wint in ons land wit, of beter gezegd tinten als Snow en Alpine White, terrein. Wit is omringd met positieve associaties en connotaties. Wit is fris, optimistisch en tegelijkertijd neutraal. Om die reden wordt wit net als grijs en zilver vaak toegepast in iPhones en iPads. De experts voorspellen dat deze kleur voorlopig populair blijft. Wit is ook veiliger, zo bleek uit een rapport uit 2007 van het Australische Monash University Accident Research Centre. Vergeleken met wit bleken zwart, blauw en grijs in de schemering minder zichtbaar te zijn op de weg. Veiligheidsexpert Soames Job, de Australische hoofdauteur van het rapport, nuanceert de uitkomst: ‘Hoewel het rijden in een donkerder gekleurde auto de kans op een crash kan verhogen, zijn er naast de kleur veel andere factoren, die ook een grote rol spelen.’
Ook blauw duikt volgens het onderzoek van VWE vaker de weg op, zij het met 12 procent nog niet in de mate van de neutrale tinten. ‘Ben je eigenaar van een blauwe auto, dan ben je stabiel, eerlijk en sereen’, beweert Marcie Cooperman. ‘Een blauwe auto is een vrolijk stukje zonnige lucht tussen alle grijsheid van de snelweg.’
En dan zijn er nog bruintinten op de weg. Zoals roodbruin Cinnamon Metallic of een champagnekleur. ‘Het zijn expressieve kleuren’, zegt Erin Crossley, ‘en ze doen denken aan leer.’ De glorietijd voor bruine autotinten ligt in het verleden. Vlak na de oliecrisis, toen aardetinten opeens gewild waren vanwege een versterkt milieubewustzijn, waren bruine bolides gewild. Weinig populair is het scala aan andere bonte kleuren, als groen, oranje of paars. Wie toch een uitgesproken kleur wil: kies ervoor de auto niet te spuiten maar te wrappen. De keuze in gekleurde ‘vinyl car wrapping folies’ is enorm. Eronder kan de auto gewoon zijn fijne, neutrale grijzemuizenkleur behouden.