Wat het oog ziet en wat het hart raakt.
Haantje de voorste
In de mode wordt het Chinese nieuwjaar, dat in het teken van de haan staat, gevierd. Diverse labels brengen een ode aan de haan door afbeeldingen van het dier te verwerken in de collectie. Zo creëerde het Italiaanse merk Moncler een rood reversible geborduurd jack. Het bestaande logo werd aangepast met een haan. De rode kleur is eveneens een verwijzing naar China.
Het Zwitserse accessoirelabel Bally verrijkte op zijn beurt geitenleren portemonnees en mapjes met goudkleurige haantjes.
Prijs jack op aanvraag, prijs creditcardmapje € 175.

Haute hertje
Juwelenhuis Boucheron brengt met zijn recente collectie een ode aan de natuur. Creatief directeur Claire Choisne maakte een ketting met ‘pauwenveren’. Strohalmen vormden de inspiratie voor een ring, ketting en horloge. Een ander hoogtepunt is Nara the Deer. De witgouden ring in de vorm van een hertenkop bestaat uit 498 diamanten. Twee zwarte marquise saffieren van 0,38 karaat dienen als ogen, een onyx van 0,21 karaat is de neus. ➺
De beeldtaal van Klibansky
‘Leap of Faith’ is de eerste museale solotentoonstelling van Joseph Klibansky (1984). De ‘mixed media’-kunstenaar maakt voor zijn beelden en schilderijen gebruik van digitale beeldbewerking. Mode, design, architectuur, reizen en muziek zijn inspiratiebronnen voor de in Kaapstad geboren vormgever.
Museum de Fundatie in Zwolle toont onder meer zijn ‘New Urban Wonderland’, een serie stadsportretten waaraan de kunstenaar sinds 2006 werkt. In de beeldentuin van Kasteel het Nijenhuis is zijn Self-Portrait of a Dreamer te zien. Dat beeld stond vorig jaar op festival Lowlands in Biddinghuizen.
Joseph Klibansky, ‘Leap of Faith’, t/m 14 mei, Museum de Fundatie, Zwolle, museumdefundatie.nl
Voor even een eigen landgoed
Als ’s avonds de poorten dichtgaan, bent u de enige gast op landgoed Verwolde in de Achterhoek. Het voormalige koetshuis bij het statige landhuis uit 1776 werd prachtig gerestaureerd tot luxe vakantieverblijf. Waar ooit de koetsen stonden, is nu een riante woonkamer met Perzische tapijten, leren fauteuils en chesterfields. Originele details bleven behouden, zoals de historische houtkachel, de tuigkast met paardentuigen en de stenen vloer – overigens nu wel met vloerverwarming.
In de stijlvolle woonkeuken herinneren de originele hooiruiven en waterbakken en twee authentieke schotten van een paardenbox aan het verleden van het koetshuis. Boven bevinden zich een sauna en drie ruime slaapkamers met ieder een eigen badkamer.
Jonker Emilelaan 4A, Laren, vanaf € 585 voor een midweek, voor max. 6 p., tinyurl.com/koetshuis-verwolde
› Tips ‹
• Eigenaar Geldersch Landschap en Kasteelen heeft het Bijzondere Bomenpad uitgezet op het landgoed. Hier vindt u onder meer de dikste eik van Nederland.
• Bezoek het neoclassicistische landhuis Verwolde. In de oude keuken is een theeschenkerij. Open van april t/m oktober.
• Proef de seizoen- en streekgerechten van Eten op de Berg, in hotel de Lochemse Berg. Max. 20 p
Zachte winter
Voeden, herstellen, beschermen en hydrateren zijn de sleutel tot een soepele winterhuid. ➺
1) Een klassieker, rijke substantie voor de droge tot zeer droge huid. Kiehl’s, € 18
2) Firming Body Emulsion, verzacht en verstevigt de huid. Philosophy, € 45
3) Lichte lotion, trekt snel in en ruikt fris, Suzanne Kaufmann, €60
4) Restorative Body Cream, zachte geur, prettige textuur, Sisley, € 123
5) Vitamine B5-bodylotion, luchtige witte crème met een vleugje bergamot, Malin+Goetz, € 34
3 vragen aan...
Franck Besnard, general manager van Estée Lauder Companies, over de toekomst van cosmetica.
1. Afgelopen jaar kocht uw bedrijf diverse merken aan. Wat zijn de plannen voor dit jaar?
‘We gaan ons merkenportfolio verder uitbreiden, omdat je in nog geen enkele badkamer alleen producten van Estée Lauder vindt. Daarom moeten we onze positie verstevigen. We richten ons op de top. Aangekochte parfumhuizen als Kilian en Frederic Malle zijn daar het bewijs van.’
2. Internet en sociale media hebben de markt in hoog tempo veranderd. Hoe gaat Estée Lauder daarmee om?
‘De afgelopen tijd draaide alles om “storytelling”, dat is nu verschoven naar “storyliving”. Consumenten zoeken ervaringen en beleving in winkels. Ze willen interessante zaken beleven die ze kunnen delen met hun volgers. Daarom creëren wij situaties waardoor klanten fysiek naar de winkel moeten. Wie de Private Blend van Tom Ford wil, zal naar de winkel moeten om de geur samen te stellen.’
3. Wat wordt de grote trend in 2017?
‘Schoonheid in een handomdraai. Huidverzorging verschuift van “anti-ageing” naar “ready camera business”, oftewel instantbeauty. Die trend is ingegeven door de selfiegeneratie. Cleansers en maskers zijn booming, doordat je direct resultaat ziet. Vorig jaar is de omzet van make-up met 12 procent gestegen. Tien jaar geleden brachten vrouwen van 25 gemiddeld 0,9 keer per dag make-up aan, nu 6 keer.’
Hoofdkleuren
Sennheiser-hoofdtelefoons zijn vaak technisch goed, maar visueel wat saai. Het Zwitserse Freitag fleurt daarom de F703-hoofdtelefoon van het Duitse audiomerk een beetje op door – net als bij de eigen tassen – voor de band van deze Sennheiser vrachtwagenzeil te gebruiken.
De hoofdtelefoon heeft een afstandsbediening in het snoer waarmee je het volume kunt instellen en de telefoon kunt beantwoorden. Bovendien is de F703 opvouwbaar, en verstelbaar voor elk formaat hoofd en oor. Brildragers opgelet: het is een ‘on-ear’-model, dus langdurig dragen is niet aan te raden.
Prijs: € 190, F703 Sennheiser x Freitag, sennheiser.com
