• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
Beauty • 22 juli '17 06:00

De zee als bron van cosmetica

Karen van Ede
Karen van Ede

Zeegroenten zouden geneeskrachtige en verjongende eigenschappen hebben: zeewier en algen waren al superfood voor dat woord zelfs maar bestond. Ook de cosmeticabranche past ze toe in kostbare crèmes, serums en gezichtoliën.


In de gezondheids-industrie gelden microalgen als superfood.
In de gezondheids-industrie gelden microalgen als superfood. Foto: Getty Images/iStockphoto

» Zeegroenten: 
rijk aan gezonde stoffen »

Japanners en Chinezen gebruiken al duizenden jaren zeegroenten in de strijd tegen kanker. Zij geloven dat gefermenteerde zeegroenten als kombu en wakame kanker op afstand houden. Bruine zeewieren (kelp) zouden de groei van kankercellen beperken. Het is naar verluidt een van de redenen waarom in Japan minder borstkanker voorkomt dan in het Westen. De bron is gerenommeerd te noemen: het effect wordt genoemd in een studie van Dr. Teas, Harvard School of Public Health.

Kelp, een zeewier, zou een droge huid tegengaan en een goede remedie zijn tegen acne

Ook de oude Grieken en Romeinen gebruikten zeewier als medicijn. Sommige rode algen werden gedroogd gebruikt als middel tegen wormen. De Polynesiërs op Tonga gebruikten bruine wier omdat ze geloofden dat ze er oud van zouden worden en dat het goed was voor de algehele gezondheid. Ze hielden dat wier, ‘limu moui’, drieduizend jaar geheim, tot Captain Cook er kwam in 1777, en ze het hem aanboden voor extra kracht en nieuwe energie. Ook in Canada zijn zeewieren al eeuwen in gebruik, voor cosmetische doeleinden. Nova Scotia Fisherman maakt geheel natuurlijke producten met kelp van de Canadese kust.

What’s 
in a name?

•

Er zijn zo’n 20.000 soorten algen, waarvan er nog maar zo’n 30 worden gebruikt voor cosmetica. Als je wilt weten of er algen in een crème zitten, kun je op het label zoeken naar ‘marine extracten’.

•

Of check de ingrediëntenlijst op Irish Moss, Super­PhycoDismutase (SPD) – een alg van de Franse kust –, Ulva lactuca, Ascophyllum, Laminaria longicruris, Laminaria saccharina, Laminaria digitata, Alaria esculenta, Porphyra, Chondrus crispus of Mastocarpus stellatus.

Peter Bennett beschrijft in zijn boek The Purification Plan hoe kelp en zeewier, geholpen door warmte, de huid binnendringen en ontgiftend werken. Kelp bevat zuren die zich binden aan afvalstoffen in het lichaam, legt Bennett uit.

» Vanbinnen en vanbuiten »

In de gezondheidsindustrie gelden de micro-algen ‘spirulina’ en ‘chlorella’ al decennia als wondermiddel. Ze bevatten onder andere chlorofyl, een bron van antioxidanten, dat ook een rol speelt bij de aanmaak van rode bloedcellen. Chlorofyl werkt ontsmettend en zou wondjes sneller doen genezen. Algen zouden een betere bron van chlorofyl zijn dan groene bladgroenten. Beide microalgen zijn een hit als voedingssupplement.

Wat zegt 
de cosmetics cop?

•

Zelfs de kritische ‘cosmetics cop’ Paula Begoun beaamt dat kelp en algen het goed doen in cosmetica. Zij roemt de chlorofyl in algen. En specifiek de alg ‘Irish moss’, die vitamine B1, calcium en vitamine A bevat, allemaal goed voor de huid volgens Begoun.

•

Bruine algen zijn veelbelovend wat betreft anti-veroudering, zegt zij. Let er wel op dat het product in een donkere glazen verpakking zit, tipt ze, want de werking van alle soorten algen breekt af door licht en zuurstof.

De cosmetica-industrie volgt op de voet. Voorloper was het Amerikaanse luxemerk La Mer. In de jaren negentig kwam het merk voor het eerst met een crème waarin algen verwerkt waren. En nee, die rook niet naar visvoer. Volgens de overlevering deed de wetenschapper van La Mer, Dr. Max Huber, er twaalf jaar en zesduizend experimenten over voordat hij de ideale ‘algenbouillon’ had. Die liet hij fermenteren en hij verwerkte hem in een dikke, stugge crème.

De claims zijn hoe dan ook groot: bruine algen in crèmes zouden de huidcellen beschermen tegen vrije radicalen, de moleculen die zorgen voor ‘roest’. Kelp, een zeewier, bevat veel iodine, calcium, chlorine, de vitamines C, E, D, K en verschillende B-vitamines. Het zou een droge huid tegengaan en ontstekingsremmende eigenschappen hebben, waarmee het ook een veelbelovend middel is tegen acne of pukkeltjes.

Ook aan rode en blauwe algen worden grote cosmetische eigenschappen toegeschreven. Ze zijn rijk aan mineralen en vitaminen (A, B1, B2 en C, en calcium, ijzer, fosfor, silicium en kalium) en volgens de liefhebbers zorgen ze voor een betere hydratering en doorbloeding van de huid en ontdoen ze die bovendien van gifstoffen.

Kelp bevat veel vitamines en mineralen.
Kelp bevat veel vitamines en mineralen. Foto: Getty Images/iStockphoto

» eigen kwekerij »

Inmiddels zijn ingrediënten uit zee ingeburgerd in cosmetica. Het merk Algenist brengt cosmetica met ‘alguronic acid’ op de markt, een stof die een antiverouderingseffect en een goede uitwerking op de celvernieuwing zou hebben. Verder bevatten de producten ‘algaproteïne’, dat rijk is aan proteïnen, aminozuren en antioxidanten. Voor wat het waard is: volgens een studie van Algenist is de huid die behandeld wordt met een olie met microalgen vijf keer beter gehydrateerd dan een onbehandelde huid. Algenist is in Nederland verkrijgbaar bij Skins.nl.

Algenist en La Mer bevinden zich in goed gezelschap: vele firma’s kweken intussen zelf kelp en algen, zoals AkzoNobel. Ook Estée Lauder en La Prairie hebben eigen kwekerijen voor ‘marine ingrediënten’: ingrediënten uit zee, maar dan zelf gekweekt.

Groene kracht

Een greep uit de producten met zeewier en algen:

Sheetmasker van zeewier

Zeewieren en algen staan bekend om hun reinigende en kalmerende werking. Starskin heeft een ‘sheetmask’, The Master Cleanser Mask, waarbij het velletje een stuk zeewier is (€ 15). Zeewier is ook het hoofd­ingrediënt in The Master Cleanser Foam. (€ 27, douglas.nl)

Haarwier

Het Belgische Voya maakt cosmetica voor hotels en heeft behalve gezichts- en lichaamsproducten ook een haarlijn op basis van zeewier. (v.a. € 23, voya.be)

Zonverbrande huid

Crème de la Mer was in de jaren negentig ‘wereldnieuws’. Inmiddels is er een hele reeks La Mer-producten, waarvan The Concentrate extra veel Miracle Broth en een extract van de blauwe alg bevat. Het wordt aangeraden na een cosmetische ingreep of peeling. (€ 305, lamer.eu)

Zeewierserum

Algenist combineert in het Genius Vitamin C Serum voor het gezicht ‘alguronic acid’, ‘microalgae oil’ en vitamine C. (€ 92, skins.nl)

Antiacne

The Body Shop heeft een Seaweed-lijn voor de vette huid. De vier producten met zeewierextract gaan onzuiverheden tegen. (v.a. € 12, thebodyshop.nl)

Lees meer in FD Persoonlijk, het weekendmagazine van Het Financieele Dagblad over mensen, lifestyle, kunst, cultuur, mode en reizen.

Laatste nieuws

17:47 De inflatie daalt, maar de ECB blijft het rempedaal hard intrappen 17:42 De krakende staat kan Rutte IV niet redden 17:04 Extra belastingen zorgen voor grote winstdaling bij gasproducent ONE-Dyas 16:54 Huawei toont veerkracht na dreun door Amerikaanse maatregelen 16:45 Fusiesupermarkt Plus en Coop in de rode cijfers door ombouw winkels
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer fd persoonlijk

6 min leestijd

Een extraatje van de baas

Brenda van Osch
Brenda van Osch
2 min leestijd • Column

Marie Kondo's voortschrijdende inzicht

6 min leestijd • Onder ons

Goede vriendin van schrijver Raoul de Jong: ‘Hij is een verbinder

4 min leestijd

Kunst op kantoor moet urgent en dienstbaar zijn


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
    Listn
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01