De millennial en zijn smartphone zijn onafscheidbaar. Dus als je millennials wilt laten lezen, laat ze dat dan op hun smartphone doen, dacht Sabine van der Plas. Haar leesplatform Sweek heeft al een miljoen gebruikers.
Sabine van der Plas.Foto: Martin Dijkstra voor FD Persoonlijk
Op het kantoor van onlineleesplatform Sweek is de voertaal Engels, want er lopen medewerkers van over de hele wereld rond. Dat moet ook wel, vertelt Sabine van der Plas, want de gebruikers zijn ook internationaal. Zo woont 45 procent in Latijns-Amerika, wat het de grootste markt maakt. Het internationale team (vijftien medewerkers) zit in een oud kantoorpand, dat behoort tot een ontwikkelingsstrook langs het spoor: Test Site Rotterdam. Die naam past uitstekend bij Sweek, dat van alles uitprobeert. Bij iedere verandering hoort het team snel de mening van zijn onlinecommunity. ‘Loopt een nieuwe toepassing niet lekker, dan krijgen we meteen reacties. Die gebruikersfeedback heeft ons gemaakt tot wat we nu zijn.’
Sabine van der Plas (27)
Is medeoprichter van Sweek, een gratis en open onlineplatform voor het lezen, schrijven en delen van verhalen. De site en app hebben één miljoen gebruikers. Voor het scouten van schrijftalent werkt Sweek samen met grote uitgeverijen als Penguin Random House.
Droomt van het organiseren van een schrijfwedstrijd voor een hitserie voor Netflix. Ook wil ze een ‘verslavend goede verhalenserie’ voor Sweek starten. ‘Zodat elk hoofdstuk het gesprek van de dag is.’
Boekentip ‘“Moord in Zuid-Afrika” leest als een avonturenroman, maar is waargebeurd.’ Ze kijkt verder uit naar ‘De Zwendelprins’. In dit nog te verschijnen boek van Rima Orie zoekt een paleishulp de verdwenen kroonprins. ‘Ik hou van haar beeldende schrijfstijl.’
Het is hard nodig dat jongeren meer gaan lezen, vindt Van der Plas, want het aantal laaggeletterden onder die groep steeg in Nederland van 12 procent in 2003 naar 18 procent in 2015. ‘Ik hoop dat wij ze plezier kunnen geven in lezen. Het is zo belangrijk voor de ontwikkeling van je inlevingsvermogen, kennis en woordenschat.’
Van der Plas wil niet de zoveelste aanbieder in lezen zijn, maar echt innoveren. E-books laat ze links liggen, want ‘een e-book verschilt weinig van een gewoon boek’. In plaats daarvan richt ze zich op gedragstrends onder jongeren. De tendens samengevat: millennials komen niet los van hun smartphone, willen zoveel mogelijk online delen en hebben een alsmaar krimpende aandachtsspanne. Wat is het antwoord van Sweek? ‘We maakten meteen een eigen app, want als je jongeren wilt bereiken, moet je op hun smartphone aanwezig zijn.’ In deze app kunnen gebruikers van alles delen, net als bij YouTube en Facebook. ‘Ze willen direct contact hebben met de auteurs en andere lezers.’ De app bevat ook ultrakorte verhalen. ‘Zo kort dat je ze in een minuut hebt gelezen. Prima voor onderweg of tussen afspraken door.’ De langere verhalen maken gebruik van cliffhangers. ‘Net als Netflix verleiden we gebruikers na ieder hoofdstuk verder te lezen.’
Benieuwd naar alle talenten?
Van elektrische deelscooters tot Netflix voor literatuur en slim watergebruik en modieuze hoofddoeken. Hier vind je alle talenten achter deze en nog veel meer top-ideeën.
Een soort Netflix
Ook experimenteren Van der Plas en haar team met nieuwe publicatievormen. Een van die tests is een boek uitbrengen per hoofdstuk. ‘Lezers reageren op ieder nieuw hoofdstuk en dragen met hun ideeën bij aan de ontwikkeling van het verhaal, want de rest moet nog worden geschreven.’ Die aanpak werkt: Sweek telt inmiddels een miljoen gebruikers, van wie het grootste deel jonger is dan dertig. Dagelijks komen er zo’n 3000 nieuwe leden bij. Een op de vijf logt maandelijks in.
Sweek verdient geld door gebruikers via het platform hun eigen boek te laten drukken en verkopen, en uitgevers kunnen er hun boeken promoten en talent scouten. ‘We organiseren met hen schrijfwedstrijden, zodat jong talent zich kan ontwikkelen.’ In de toekomst wil Van der Plas luisterboeken aanbieden en een betaalde versie invoeren. Tegen een kleine maandelijkse vergoeding krijg je de mogelijkheid je te abonneren op je favoriete schrijver en verhalenseries te volgen. ‘Een soort Netflix, maar dan om te lezen.’
Zelf schrijft ze regelmatig korte verhalen, maar van een boek is het nog niet gekomen. Daar wil ze dit jaar verandering in brengen. Een onderwerp heeft ze al: het leven van haar vriend. ‘Hij komt uit een bergdorp in Afghanistan, waar het leven eenvoudig was. Toen er oorlog uitbrak verdween plotseling zijn vader. De familie vluchtte naar Pakistan en vandaar naar Nederland. Pas zes jaar later zagen ze hem weer.’ Maar eerst moet er geklust worden. ‘We zijn net verhuisd en iedere vrije minuut gaat op aan de verbouwing. Als dat achter de rug is, willen we ieder weekend ’s ochtends gaan schrijven. Je moet er echt voor gaan zitten, want met af en toe een halfuurtje red je het niet.’
Lees meer in FD Persoonlijk, het weekend magazine van Het Financieele Dagblad over mensen, cultuur, lifestyle, reizen, carrière en personal finance.