• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
Interview • 18 mrt '20 12:34

Melissa Wijngaarden maakt duurzame mode aantrekkelijk

Julia Cornelissen
Julia Cornelissen

Modeliefhebbers zien soms door de duurzame bomen het bos niet meer. Melissa Wijngaarden bedacht daarom een verkoopsite die meteen laat zien hoe verantwoord die kleding gemaakt is.


Fotografie: FD Studio

Melissa Wijngaarden (24)

Functie Oprichter van Project Cece, een verzamelwebsite voor duurzame en eerlijke kleding. Ze probeert duurzaam winkelen in alle stijlen en prijsklassen zo makkelijk, overzichtelijk en laagdrempelig mogelijk te maken.

Trots op de simpele uitstraling van de website. ‘We hebben achter de schermen alle technologie zelf ontwikkeld. Zoals ons programma om aan een doorverwijzing naar een andere website geld te verdienen, of onze digitale cadeaukaart.’

Bezorgd over greenwashing: ‘Als we vallen voor de verhalen van bedrijven die minimale veranderingen doorvoeren en hun negatieve impact niet verkleinen, wordt de wereld veel minder snel duurzaam dan zou kunnen.’

Er moet een verzamelwebsite komen met duurzame kleding, bedacht Melissa Wijngaarden (24) in 2015. Er bestond nog geen Zalando voor groene mode, dus startten zij en haar twee compagnons Project Cece.

Inmiddels telt het bedrijf zes werknemers. Die zitten aan een lange tafel in een antikraak-kantoor in Amsterdam-Zuid. De ruimte is zo groot als een gymzaal, met bijpassende linoleumvloer. Genoeg ruimte over dus voor chihuahua Bram om rond te rennen en voor een airhockeytafel.

‘Toen de eerste Primark was geopend, nam ik de trein om daar te gaan winkelen’

Het aantal gebruikers van het platform neemt iedere maand toe, gemiddeld met 27 procent. Er kwamen een Duitse en een Engelse site. Meer dan 300 merken en winkels sloten zich aan, zoals het populaire fairtrademerk People Tree en het Nederlandse MUD Jeans. Bedrijven benaderen het platform nu vaak zelf. Wijngaarden kan zich richten op het strikken van de ‘groten’, zoals het stijlvolle Amerikaanse merk Reformation, volgens haar ‘de heilige graal’.

Terug naar september 2015. Wijngaarden studeerde economie en was ‘bijna ziekelijk koopverslaafd’. ‘Toen de eerste Primark van Nederland was geopend, nam ik regelmatig de trein om daar te gaan winkelen.’ Ze genoot van het kopen van nieuwe kleren. Een documentaire liet haar de schaduwzijde van haar hobby zien. ‘Ik vind het onverteerbaar dat iets waar ik me beter door voel direct leidt tot de uitbuiting van andere mensen.’

Gerecycled polyester

Wijngaarden besloot een jaar niets te kopen, maar die methode bleek niet te werken. ‘Aan het einde van het jaar ben ik de H&M in gerend.’ Ze wist dat haar website snel moest komen. Haar compagnon en zus, Marcella Wijngaarden (26), was als sterrenkundige in spe net bezig met een minor programmeren en bouwde een website. Medeoprichter Noor Veenhoven (27) studeerde natuurkunde en weet veel over duurzaamheid.

Al snel overweldigde de milieu- problematiek rond kleding Wijngaarden: hoe begin je aan een duurzame garderobe, zonder dat het veel tijd kost? En wat is duurzaam: is dat biologisch katoen, gerecycled polyester, of kun je het beste alles tweedehands kopen?

‘Ik vond het altijd irritant me door een lange “over ons”-pagina heen te moeten worstelen om te weten of een kledingmerk groen is’

Dit probleem wil de website wegnemen. ‘Ik vond het altijd irritant me door een lange “over ons”-pagina heen te moeten worstelen om te weten of een kledingmerk groen is en op welke manier’, zegt Wijngaarden. Project Cece gebruikt vijf labels die in één oogopslag laten zien hoe duurzaam een kledingstuk is: ‘lokaal geproduceerd’, ‘veganistisch’, ‘steunt lokale bevolking’, ‘milieuvriendelijk’ en ‘eerlijke handel’.

De site ordent kleren per categorie en verwijst je bij een klik op een jurkje of T-shirt direct door naar een webwinkel. Aan die doorverwijzing verdient Project Cece; bij ieder verkocht item ontvangt het bedrijf een vergoeding.

In de toekomst hopen de oprichters stylisten bij hun platform te betrekken. Het draait ook dan om duurzaamheid, maar door de flitsende aankleding voelt dat als bijzaak.

Meer lezen over de talenten

Alle verhalen uit de FD Jonge Talenten Special 2020 vind je hier. We interviewden onder andere acht jonge beloften uitgebreid over hun vernieuwende product of dienst. Van minirobots voor ouderen tot een slimme app die mensen helpt om van hun betaalproblemen af te komen.


Meer fd persoonlijk

6 min leestijd

Een extraatje van de baas

Brenda van Osch
Brenda van Osch
2 min leestijd • Column

Marie Kondo's voortschrijdende inzicht

6 min leestijd • Onder ons

Goede vriendin van schrijver Raoul de Jong: ‘Hij is een verbinder

4 min leestijd

Kunst op kantoor moet urgent en dienstbaar zijn


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01