• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
Bartjens
Bartjens

Reclamebureau Coolblue

8 okt '21   17:23


Het verkoopt bijna één op de drie Nederlandse wasmachines, ruim een kwart van de laptops en pakweg één op de zes televisies. Rara, wat is het?

Een webwinkel, zal bijna iedereen zeggen. Warm ... Coolblue misschien? Bingo!

De indrukwekkende getallen - grote kans dat de FD-lezer een door Coolblue bezorgd object in huis heeft - staan beschreven in de rapporten van de analisten van de banken die de webwinkel deze maand naar de beurs brengen. Met deze research onder de arm maken zij dezer dagen (digitale) rondes langs beleggers in Amsterdam, Londen en New York, in de hoop hen warm te maken voor een belang in de webwinkel.

Naast de spectaculaire verkoopcijfers onthullen de analistenrapporten iets anders: Coolblue is niet alleen een webwinkel, maar ook een advertentiebedrijf. Stel dat Sony een prominente plek wil op de website van Coolblue om een nieuw model televisie aan te prijzen, dan kan het bedrijf die ruimte inkopen. Dat is behoorlijk lucratief: vorig jaar was de advertentietak goed voor €80 mln aan omzet. Het mooie aan deze euro's, marketing fees in analistenjargon, is dat Coolblue er relatief weinig kosten voor hoeft te maken. Vergelijk dat maar eens met het inkopen, opslaan, bezorgen en wellicht retour nemen van een huishoudelijk apparaat.

Een gedachteoefening maakt het belang van de advertentie-inkomsten duidelijk. Als Coolblue zich puur zou toeleggen op het verkopen van fotocamera's, bluetoothspeakers en robotstofzuigers, was het de afgelopen jaren verlieslatend geweest. Pas in coronajaar 2020 was het bruto bedrijfsresultaat (ebitda) na aftrek van de advertentie-inkomsten positief.

In de voorspellingen van de analisten blijven de advertentie-inkomsten de komende jaren heel belangrijk. In de sommetjes ABN Amro en Oddo zijn de marketinginkomsten in 2026 nog altijd goed voor meer dan driekwart van het brutobedrijfsresultaat. Let wel: in dat scenario heeft Coolblue voet aan de grond gekregen in Duitsland, waar een groot deel van de toekomstige groei vandaan moet komen, en verdient het jaarlijks honderden miljoenen euro's met diensten zoals het installeren van zonnepanelen.

Dit verdienmodel is niet uniek. Zoals op een fysieke markt de beste marktkraam de meeste huur opbrengt, verhuren webwinkels de beste plekjes op hun sites vanzelfsprekend aan de hoogste bieders. Webwinkelreus Amazon harkt zo elk jaar miljarden binnen.

Dat is lekker bijverdienen. Tegelijkertijd laten deze cijfers zien dat door de moordende concurrentie de marges van webwinkels flinterdun zijn, ook al verkoop je één op de drie wasmachines in Nederland.

Reageren? Mail naar bartjens@fd.nl.

Correcties en aanvullingen: In een eerder versie van dit artikel stond abusievelijk dat Coolblue in 2020 €114 mln verdiende met de verkoop van advertenties. Dit moet zijn €80 mln.

Laatste nieuws

20:33 Erdogan claimt winst bij Turkse verkiezingen 15:23 Vliegtuig van Chinese makelij heeft eerste vlucht succesvol afgerond 14:27 'Grootste drone-aanval op Kiev sinds begin van de oorlog' 12:08 ECB waarschuwt voor inflatie door klimaatverandering 07:00 De Turkse economie en democratie staan op het spel bij tweede ronde presidentsverkiezingen
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer financiële markten

Wall Street
Wall Street
2 min leestijd • Wall Street

Optimisme op Wall Street, nog geen akkoord over schuldenplafond

3 min leestijd

Excuses Triodos brengen nog niet alle beleggers tot bedaren

Beursweek
Beursweek
3 min leestijd • Beursweek

Schuldenplafond maakt beleggers nerveus

4 min leestijd

Eén tegen veel: Apple is meer waard dan tweeduizend smallcaps


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01