Het jonge verzekeringsbedrijf Insify heeft €15,1 mln groeigeld ontvangen. Het bekende Amerikaanse investeringsfonds Accel Partners leidt de investeringsronde die ondersteund wordt door verschillende Europese investeerders.
Insify is pas een jaar uit de startblokken. Met 1500 mkb'ers in bestand opereert het bedrijf qua omvang aan de onderkant van de markt. Toch zien grote investeerders potentie. Bij de start van het bedrijf wist de onderneming ook al een aantal ervaren durfkapitalisten te strikken, waaronder de oprichter van onlinebank N26.
De digitale verzekeraar specialiseert zich in flexibele verzekeringen voor ondernemers. 'Verzekeraars maken het al snel complex', zegt oprichter Koen Thijssen. 'Er is veel handwerk en polissen bewegen niet mee met de omvang van een bedrijf.' Doordat Insify intensief samenwerkt met herverzekeraar Munich Re kan het veel schakels uit de keten halen, legt Thijssen uit. 'Daarmee besparen we fors op overhead.'
Ingewikkelde producten
Hij ziet dat ondernemers steeds meer flexibiliteit vragen. Hij noemt het voorbeeld van een interieurarchitect die ook een webwinkel in meubels heeft. 'Ondernemerschap begint fluïde te worden. Twee verschillende activiteiten binnen hetzelfde bedrijf is de meeste traditionele verzekeraars al snel te ingewikkeld.'
Thijssen werkte in verschillende groeibedrijven en was medeoprichter van bloemenbedrijf Bloomon. Hij ondervond aan den lijve hoe stug verzekeraars kunnen zijn. 'We hebben ons product van nul opgebouwd. Een digitale verzekeraar bouwen lukt alleen als je een eigen product hebt.' De verzekeraar richt zich op kleine ondernemers, webwinkels, maar bijvoorbeeld ook zelfstandigen in de bouw. Producten zijn gericht op aansprakelijkheids-, bedrijfs- en beroepsverzekeringen, van inventaris tot arbeidsongeschiktheid.
Bekende investeerders
In de laatste kapitaalronde doen een aantal grote namen mee. Accel investeerde eerder in de Nederlandse eenhoorn Messagebird. Andere geldschieters zijn de Berlijnse Visionaries Club, een netwerk van techondernemers waar onder andere Mollie-oprichter Adriaan Mol aan deelneemt, het eveneens uit Berlijn afkomstige Fly Ventures en het Londense Frontline Ventures.
Het groeigeld gaat naar uitbreiding van het team. De verzekeraar heeft op het moment twintig openstaande vacatures en stuurt daarmee aan op een verdubbeling van het personeelsbestand. Thijssen verwacht binnen twee jaar naar tachtig man te groeien en Insify tegen die tijd ook in andere Europese landen gelanceerd te hebben. Hij spreekt van een markt van €62 mrd.