AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Henkel, producent van onder meer Persil wasmiddel, Schwarzkopf shampoo en Pritt lijm, heeft in het eerste kwartaal van 2005 een nettowinst behaald van euro 168 mln, tegen euro 159 mln een jaar eerder. Per aandeel nam de winst toe van euro 1,10 tot euro 1,16.
De omzet nam toe van euro 2.343 mln tot euro 2.737 mln, een stijging van 16,8%. De autonome omzetgroei lag op 1,5%. Het bedrijfsresultaat steeg met 28,7% van euro 205 mln tot euro 265 mln.
Voor 2005 heeft het Duitse concern de verwachtingen gehandhaafd. Het concern wil een autonome omzetgroei van 3 tot 4% en een stijging van het bedrijfsresultaat met een percentage in de 'high teens'. De winst per aandeel zal doordat het belang in Clorox verkocht is op het niveau van 2004 blijven.
De divisie was- en schoonmaakmiddelen zag de omzet dankzij enkele overnames 27,6% stijgen tot euro 957 mln, waarbij het resultaat 53,7% toenam tot euro 107 mln. De autonome groei bedroeg 2,3%.
De divisie cosmetica behaalde een omzetgroei van 18,3% tot euro 594 mln. Het resultaat nam toe met 34,0% tot euro 68 mln. De autonome groei bedroeg 0,4%.
De divisie lijm zag de omzet 8,2% stijgen tot euro 371 mln. Het resultaat bleef met euro 41 mln gelijk. Autonoom daalde de omzet 0,1%.
(c) Het Financieele Dagblad in samenwerking met Betten Beursmedia News (contact: webred@fd.nl/ 020-5928456)