AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Henkel, producent van onder meer Persil-wasmiddel, Schwarzkopf-shampoo en Pritt-lijm, heeft in het tweede kwartaal van 2005 een nettowinst behaald van euro 196 mln, tegen euro 195 mln een jaar eerder. Per aandeel nam de winst toe van euro 1,37 tot euro 1,38.
De omzet nam toe van euro 2.756 mln tot euro 3.009 mln, een stijging van 9,2%. De autonome omzetgroei lag op 3,3%. Het bedrijfsresultaat steeg met 13,2% van euro 262 mln tot euro 296 mln.
Voor 2005 heeft het Duitse concern de verwachtingen gehandhaafd. Het concern wil een autonome omzetgroei van 3 tot 4% en een stijging van het bedrijfsresultaat met een percentage in de 'high teens'. De winst per aandeel zal doordat het belang in Clorox verkocht is, op het niveau van 2004 blijven.
De divisie was- en schoonmaakmiddelen zag de omzet 7,9% stijgen, van euro 938 mln tot euro 1.012 mln. Daarbij nam het bedrijfsresultaat 16,0% toe tot euro 103 mln. De autonome groei bedroeg 2,5%.
De divisie cosmetica behaalde een omzetgroei van 3,4% tot euro 684 mln. Het bedrijfsresultaat nam toe met 2,0% tot euro 84 mln. De autonome groei bedroeg 3,1%.
De divisie lijm zag de omzet 17,0% stijgen tot euro 427 mln. De ebit-winst steeg van euro 41 mln naar euro 46 mln. Autonoom steeg de omzet 4,5%.
(c) Het Financieele Dagblad in samenwerking met Betten Beursmedia News (contact: webred@fd.nl/ 020-5928456)