De fusieplannen zijn woensdag bekendgemaakt. Door de bundeling denken de bedrijven dat er ruimte ontstaat om de activiteiten in Europa en Azië sterk uit te breiden. De nieuwe groep zet $750 mln om. Financiële details van de fusie willen de initiatiefnemers niet geven.
Tot de nieuwe groep vallen ook de merken BudgetAir, Vayama en Flugladen. De merken gaan straks verder onder eigen naam en houden hun huidige management.
CheapTickets en Vliegwinkel claimen marktleider te zijn in Nederland en Duitsland.
'Internationaal bedrijf'
Achter de bundeling zit BCD Holdings, de internationale ondernemingen met grote belangen in de reisindustrie en die eigendom is van de familie Fentener van Vlissingen. Volgens directeur Joop Drechsel van BCD Holdings is het doel van de fusie de huidige internationale posities te versterken en nieuwe activiteiten te beginnen in de rest van Europa en Azië. Hij spreekt van 'één sterk en internationaal online reisbedrijf'.
In de nieuwe opzet heeft het fusiebedrijf meerdere aandeelhouders. Naast BCD Holdings zijn dat ING Corporate Investments, Bluefield Investments en de eigenaren van CheapTickets. Bluefield Investments is het investeringsvehikel van de ondernemers Ton aan de Stegge en Robert van Maasakker.
Lees ook: