• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
24 sept '12 00:00

Modernisering van de A4


Krant-20120924 -9-007-005.pdf

Nu rijden er nog zo’n 109.000 voertuigen per dag over de A4 bij Leiden. Over acht jaar zijn dat er naar verwachting 60.000 meer. Hoe bereidt de snelweg zich voor op de toekomst? Op sommige stukken mag je er tegenwoordig zelfs 130 rijden — dat hadden we een paar jaar geleden natuurlijk nooit gedacht. De snelweg waarvan de eerste aanleg al in de jaren dertig van de vorige eeuw begon, en die bekendstond om zijn hardnekkige bottlenecks, is gemoderniseerd.

Elf jaar geleden begon Rijkswaterstaat met het verbreden van de A4 tussen knooppunt Burgerveen en Leiden. Rechtszaken, aangespannen door onder andere Milieudefensie, gooiden roet in het eten en het werk aan de weg moest deels worden stilgelegd. Een spoedwet zorgde er uiteindelijk voor dat er kon worden doorgebouwd. Daarna ging het snel: tweeëneenhalf jaar eerder dan verwacht, was de verbreding af. Het kan geen automobilist zijn ontgaan: in juni werden de nieuwe rijstroken in gebruik genomen. De filedruk was al met 30% gedaald, onder andere door de bouw van het aquaduct waar automobilisten onder de Oude Rijn doorgaan. Hier is de weg deels verdiept aangelegd, zodat hij beter in het landschap past. Door deze verbreding neemt de filedruk nog meer af, is de verwachting. De rijstroken zijn smaller dan normaal, en daarom is de maximum snelheid 80 kilometer per uur. Dat is jammer, maar laat je niet verleiden: de controle is streng.n

Verbreding van de A4 Bijschrift

Laatste nieuws

12:50 'Verkenners formatie zagen Omtzigt van begin af aan al als een probleem' 10:21 'Daders aanval op Nord Stream-pijpleidingen gebruikten Polen als uitvalsbasis' 05:00 De week voorbij: De vraag is of ChatGPT dit beter had gekund 04:00 Personalia 10-6-2023 00:56 Kronkels in het hoofd
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer fd extra mobiliteit


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01