Nu rijden er nog zo’n 109.000 voertuigen per dag over de A4 bij Leiden. Over acht jaar zijn dat er naar verwachting 60.000 meer. Hoe bereidt de snelweg zich voor op de toekomst? Op sommige stukken mag je er tegenwoordig zelfs 130 rijden — dat hadden we een paar jaar geleden natuurlijk nooit gedacht. De snelweg waarvan de eerste aanleg al in de jaren dertig van de vorige eeuw begon, en die bekendstond om zijn hardnekkige bottlenecks, is gemoderniseerd.
Elf jaar geleden begon Rijkswaterstaat met het verbreden van de A4 tussen knooppunt Burgerveen en Leiden. Rechtszaken, aangespannen door onder andere Milieudefensie, gooiden roet in het eten en het werk aan de weg moest deels worden stilgelegd. Een spoedwet zorgde er uiteindelijk voor dat er kon worden doorgebouwd. Daarna ging het snel: tweeëneenhalf jaar eerder dan verwacht, was de verbreding af. Het kan geen automobilist zijn ontgaan: in juni werden de nieuwe rijstroken in gebruik genomen. De filedruk was al met 30% gedaald, onder andere door de bouw van het aquaduct waar automobilisten onder de Oude Rijn doorgaan. Hier is de weg deels verdiept aangelegd, zodat hij beter in het landschap past. Door deze verbreding neemt de filedruk nog meer af, is de verwachting. De rijstroken zijn smaller dan normaal, en daarom is de maximum snelheid 80 kilometer per uur. Dat is jammer, maar laat je niet verleiden: de controle is streng.n
Verbreding van de A4 Bijschrift